در همین رابطه دیروز سعید درخشانی، فعال حوزه بورس در توییتر خود روایتی از برخورد با چنین فردی را نوشت: «امروز زنگ زده که سهامم رو چند روز پیش فروختم رفت بالا چی کار کنم؟ بهش گفتم مگه بهت نگفتم نفروش؟ گفت آره ولی گفتم میره پایین بذار بفروشم بعدا می‌خرم، ترکیبی از ترس و طمع همزمان که سمی‌ترین ترکیب است. حتی خیلی از سرمایه‌گذاران ارزشی هم به دام این ترکیب افتاده‌اند.»

از دیگر توییت‌‌‌هایی هم که در روزهای گذشته در جمع اقتصادی‌‌ها مورد‌توجه قرار گرفت، توییت یک نماینده مجلس درباره سهمیه جبرانی ۱۰لیتری بنزین بود. محمد‌حسن آصفری، نماینده مجلس در توییتر خود نوشته بود: «اقدام دولت در افزایش ۱۰لیتری سهمیه بنزین به‌دلیل مشکل پیش آمده، بی‌احترامی به مردم است؛ دولت باید جبران کند اما این‌گونه رفتار در ‌شأن و کرامت مردم ایران، نیست.» از آن‌‌جایی که در زمان اعلام خبر اختصاص این سهمیه خیلی از کاربران آن را شوخی دولت با مردم خوانده بودند، توییت این نماینده مجلس مورد‌توجه قرار گرفته بود و کاربران به این موضوع می‌پرداختند که حتی مسوولان و مقامات هم می‌‌دانند که با مردم در حال شوخی‌کردن هستند. آنها همچنین از این مساله صحبت می‌کردند‌ که ۱۰ لیتر بنزین با قیمت ۱۵۰۰ تومان، چه دردی از مردم که چنین حجمی از گرانی را که در کشور بی‌سابقه بوده است تحمل می‌کنند، دوا می‌‌کند.

روزی نیست که در توییتر و اینستاگرام صحبت از تورم و گرانی‌‌ها نباشد. کاربران یا دارند از تجربه‌های خریدشان و تغییر سبک زندگی‌‌شان در این شرایط می‌‌نویسند و یا از افزایش قیمت کالاهای روزمره‌‌شان می‌گویند.

دیروز پدرام سلطانی، فعال حوزه اقتصاد در توییتر خود نسبت به گرانی‌‌ها و تورم واکنش نشان داد و نوشت: «تورم بی‌‌سابقه دمار از روزگار کارمند و کارگر درآورده. در ۶‌ماه نخست سال به اندازه یک سال قدرت خرید حقوق‌‌بگیران کم شده است. کارفرمای نیک‌‌اندیش برای ترمیم حقوق نباید منتظر تمام‌شدن سال بماند. هوای اقتصاد بس ناجوانمردانه سرد است، از دولت هم هیچ آبی گرم نمی‌شود. به فکر هم باشیم!»

اما از دیگر موضوعاتی که در فضای توییتر فارسی و همچنین جمع توییتری بورسی‌‌ها و اقتصادی‌‌ها مورد‌توجه قرار گرفته بود، انتصاب مدیر جدید روابط‌عمومی سازمان بورس بود. تقریبا کاربران زیادی در جمع توییتری بورسی‌ها درباره سوابق محمد هادی سلیمی‌زاده می‌نوشتند و بین آنها در دفاع یا رد او دو دستگی ایجاد شده بود. افزایش قیمت برق مشترکان و بالا گرفتن اخبار مذاکرات بین‌‌المللی برجام هم از دیگر موضوعاتی بود که دیروز در توییتر فارسی درباره آن صحبت می‌شد. اعلام این خبر از سوی پلیس راهور مبنی‌بر اینکه فقط ۷ شهر دوربین ثبت تخلف دارند و ۴۹‌درصد دوربین‌‌ها خراب است، هم از دیگر موضوعاتی بود که توجه کاربران توییتر و اینستاگرام را به خود جلب کرده بود. همچنین یکی از توییت‌‌‌هایی که دیروز مورد‌توجه جمع اقتصادی‌‌ها و بورسی‌‌ها قرار گرفت، توییت حسین سلاح‌‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران بود.

او در صفحه خود با مخاطب قرار دادن حجت‌الله عبدالملکی، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم، نوشت: «برای دهه‌ها حکمرانان سیاست‌های اشتغال را به‌عنوان بخشی از جعبه ابزار سیاست‌های رفاهی-حمایتی به‌کار گرفتند. برای احیای اقتصاد ملی تمرکز سیاستگذاری اشتغال باید معطوف به ارتقای کارآیی بازار کار شود.»

عباسعلی حقانی نسب

تحلیلگر امور مالی

انتخاب روش غلط در اجرای بانکداری اسلامی عامل اصلی تورم، فساد، سوداگری، عدم‌شفافیت و حذف تولید در اقتصاد است. بانک می‌‌توانست از روش مدیریت سرمایه‌گذاری حساب‌‌های سبد و صندوق استفاده یا سپرده سرمایه‌گذاری عقود اسلامی را اجرا کند. بساط سود علی‌‌الحساب و قطعی را جمع کنید.