خبر مهم

بر اساس اعلام مدیریت نظارت بر بورس‌ها، کارمزد معاملات بورس از اول مرداد ماه ۲۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. براساس نامه منتشر شده درخصوص صورت‌جلسه هیات‌مدیره سازمان بورس در تاریخ اول تیرماه امسال کارمزد معاملات بورس به میزان ۲۰درصد کاهش پیدا می‌کند. در بخش‌هایی از این نامه آمده است سقف نرخ کارمزد خرید و فروش شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران، ‌فرابورس ایران، ‌مدیریت فناوری بورس تهران، سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجه (با احتساب سهم شرکت رایان بورس) و شرکت‌های کارگزاری از معاملات سهام و حق تقدم سهام به میزان ۲۰ درصد در هر معامله کاهش یافت.

پیچیدگی‌های درآمدی

این تصمیمات با اتفاقات مهمی در بازار سرمایه همزمان شده است. موضوعاتی که درآمد‌های این شرکت‌ها را به‌طور مستقیم مورد تهدید قرار می‌دهد. پذیرش شرکت‌ها، خدمات به کارگزاری‌های و کارمزد معاملات بخش‌های مهمی از منابع درآمدی این شرکت‌ها هستند. اینها در حالی رخ می‌دهد که هسته معاملات با مشکلات روبه رو شده است و موجب شده علاوه بر تاثیر بر تعداد معاملات بر عرضه‌های اولیه تاثیر منفی بگذارد. اگرچه ناظران معتقدند ساختار‌های موجود مانند حجم مبنا و دامنه نوسان موجب شده تعداد معاملات و در نتیجه فشار بر هسته‌ معاملات افزایش یابد. این درحالی است که براساس این گزارش طبق صورت‌های مالی شرکت بورس و اوراق بهادار که در سامانه کدال منتشر شده  بخش عمده‌ای از درآمدهای شرکت بورس به ترتیب از محل حاصل از درآمد کارمزد معاملات، درآمد حاصل از ارائه خدمات به شرکت‌های کارگزاری (حق استیشن و...)، درآمد حق درج و پذیرش شرکت در بورس و در نهایت درآمد حاصل از اجاره است و باید دید این مشکلات چه تاثیری بر وضعیت صورت‌های مالی این شرکت‌ها ایجاد خواهد کرد.

افزایش ۷ درصدی درآمد‌های حاصل از کارمزد

براساس گزارش‌های سه ماهه این شرکت،‌درآمد حاصل از ارائه خدمات به کارگزاران،‌ درآمد حاصل از کارمزد معاملات، درآمد حق درج و پذیرش و درآمد اجاره چهار محور اصلی درآمد‌های این شرکت محسوب می‌شوند. در مقابل صورت‌های مالی یکساله این شرکت نشان می‌دهد هزینه‌های این شرکت به دو بخش هزینه سربار و هزینه‌های اداری،‌ عمومی و فروش تقسیم می‌شود.

هزینه استهلاک، هزینه‌ انرژی (آب، برق، گاز و سوخت)، سایر هزینه‌ها،‌ هزینه اجاره، ‌تعمیر و نگهداری ساختمان از جمله مهم‌ترین هزینه‌‌های این شرکت است.

صورت‌های مالی سالانه این شرکت نشان می‌دهد درآمد‌های محقق شده این شرکت در سال ۹۷‌معادل۱۴۵ میلیارد تومان بوده است و این درآمد‌ها در سال ۹۸ به ۳۶۷ میلیارد تومان رسیده است. اگرچه هزینه‌ها نیز در این زمان رشد یافته اما نسبت افزایش هزینه‌ها بسیار کمتر بوده است.  همچنین صورت‌های مالی بهاره این شرکت نیز نشان می‌دهد که درآمد‌ها حاصل از کارمزد معاملات بیشترین سهم را در میان درآمد‌های این شرکت دارد. گزارش‌های مالی منتهی به خرداد سال ۹۹ نشان می‌دهد درآمد‌های حاصل از کارمزد معاملات نسبت به دوره مشابه سال ۹۸ بیش از ۷ برابر افزایش یافته و از ۴۱ میلیارد تومان به ۳۱۳ میلیارد تومان رسیده است.

سامانه کدال همچنین نشان می‌دهد که این شرکت درصدد افزایش سرمایه است. بورس اوراق بهادار تهران بر اساس پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده قرار است سرمایه این شرکت ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند. سرمایه فعلی این شرکت ۲۰۰ میلیارد تومان است و قرار است سرمایه آن از محل سود انباشته و سایر اندوخته‌ها به همین میزان افزایش یابد.

درآمد‌ها و هزینه‌های بورس کالا

صورت‌های مالی سه ماهه شرکت بورس کالا نشان می‌دهد درآمد حاصل از کارمزد معاملات، حق درج کالای عرضه شده،‌حق عضویت و حق پذیرش کالا و انبار‌ها مهم‌ترین ارکان درآمد زایی این شرکت است. نکته قابل‌توجه این است که بورس کالا نیز درآمد‌های شناسایی شده منتهی به خرداد ماه سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ رشدی خیره‌کننده داشته و از ۲۶۶ میلیون تومان به بیش از ۳۵ میلیارد تومان رسیده است. بررسی این داده‌ها نشان می‌دهد حق پذیرش کالا برخلاف درآمد‌های حاصل کاهش یافته و از ۳۰میلیارد تومان به ۱۶۰ میلیون تومان رسیده است. حق عضویت نیز با کاهش روبه رو شده است. صورت‌های مالی یکساله بورس کالا نیز نشان می‌دهد هزینه‌ها و همچنین درآمد‌های بورس کالا در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ افزایش یافته است.

فرابورس و افزایش درآمدها

صورت‌های مالی سه ماهه شرکت فرابورس نشان می‌دهد درآمد حاصل از کارمزد معاملات، حق درج،‌حق عضویت و حق پذیرش کالا و انبار‌ها مهم‌ترین ارکان درآمد‌زایی این شرکت است. نکته مهم این است که شرکت فرابورس ایران نیز در بخش  درآمد‌های شناسایی شده منتهی به خرداد ماه سال ۹۹ را نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ رشدی جهشی را تجربه کرده است و از ۲۸میلیارد و ۳۷۴ میلیون تومان به بیش از ۱۵۵ میلیارد و ۷۳۳ میلیون تومان رسیده است. بررسی این داده‌ها نشان می‌دهد حق عضویت برخلاف کارمزد معاملات و حق درج و پذیرش در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است. صورت‌های مالی یکساله فرابورس نیز نشان می‌دهد هزینه‌ها و همچنین درآمد‌های فرابورس در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ افزایش یافته است. جمع هزینه‌های اداری و سربار در سال ۹۸ بیش از ۴۶ میلیارد و ۷۸۸ میلیون تومان بوده است که ۴۲درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بورس انرژی و روند‌ها

صورت‌ مالی یکساله شرکت بورس انرژی نشان می‌دهد درآمد‌های محقق شده در سال ۱۳۹۸ نسبت به درآمدهای سال ۱۳۹۷ افزایش قابل‌توجهی یافته است. درآمد‌های محقق شده در سال ۹۸ بیش از ۲۲ میلیارد و ۳۳۲ میلیون تومان بوده است که افزایش ۶۷درصدی را نشان می‌دهد.و همچنین جمع هزینه‌های سربار و اداری در سال ۹۸ بیش از ۸ میلیارد و ۲۷۸ میلیون بوده است که ۳۹ درصد افزایش را نسبت به سال قبل از آن نشان می‌دهد. نکته قابل‌توجه این است که این شرکت هزینه‌های سربار نداشته است.