ظریف: واگذاری اختیارات به استان‌ها از اهداف دولت است

محمدجواد ظریف روز پنجشنبه گذشته  در دیدار با جمعی از هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان افزود: معاونت راهبردی در حال تدوین برنامه‌ای برای توسعه استان‌ها است و تمرکز زدایی و واگذاری اختیارات از جمله اهداف این دولت است.

وی ادامه داد: رئیس جمهور بر این باور است که استان‌ها ظرفیت‌های بالایی و هر کدام از استان‌های ما بیش از بسیاری از کشورهای دنیا ظرفیت و امکانات دارند.

معاون راهبردی رئیس جمهور گفت: اعتقاد دولت جدید بر این است که باید شنونده باشد و از مشورت‌های همه‌بخش‌ها استفاده کند.

وی تصریح کرد: اصفهان از نظر سرانه بیشترین شهید را در کشور داده و امروز هم یک شهید بزرگوار دیگر تقدیم انقلاب کرده است.

محمدجواد ظریف همچنین در رویدادی شنبه هفته جاری در سومین روز سفر خود به اصفهان که با مناسبت آغازِ کار اتاق ارتباط  اتاق های بازرگانی کشورهای عضو مجمع همزمان بود، در این رویداد شرکت کرد و از جمله  گفت و گوی همکاری آسیا (ACD) در جمع فعالان اقتصادی و اعضای اتاق اصفهان افزود: قدیمی‌ترین کشور جهان که توانسته است در یک سرزمین در مقابل همه هجوم‌ها دوام بیاورد ایران است و این نقش مردم را نشان می‌دهد. در این دوره ایران نیازمند نگاه دقیق و ایجاد وفاق نه‌تنها در سطح حاکمیت و ملی که در سطح بین‌المللی بوده و این امر نیازمند اجماع، همراهی و هماهنگی در داخل کشور، کاهش تنش و افزایش تعامل با بخش خصوصی است.

ظریف ادامه داد: مشکلات ما مرتفع نخواهد شد اگر ما آماده شنیدن نظرات و سپس واگذاری اختیارات به استان‌ها و تمرکززدایی نباشیم.

 او گفت: ما آماده بازگرداندن حاکمیت به مردم در استان‌ها هستیم و بر همین اساس اتاق‌های فکر استانی شکل داده‌ایم که در آن از یاری مدیران دولت، نخبگان، دانشگاهیان، بخش خصوصی و جامعه مدنی برای شناسایی دقیق مشکلات و پس‌ازآن طراحی راه‌حل آن‌ها استفاده می‌کنیم، ما باید گوشمان به جامعه باشد و راه‌حل‌ها را از درون آن کشف کنیم.

معاون راهبردی رئیس جمهور گفت: سرمایه‌های استانی، مهم‌ترین سرمایه ما هستند و ایران سرمایه‌های زیادی در حوزه تمدنی، میراثی و فرهنگی دارد که همه آن‌ها را مردم ساخته‌اند، پیشرفت و توسعه با جامعه‌ای قدرتمند و دولتی خدمتگزار شکل می‌گیرد و این درست نقطه مقابل جامعه ضعیف و دولت فربه است.

وی درباره معضل آب و خشکی زاینده‌رود گفت: من واقف هستم که بزرگ‌ترین مساله اصفهان، موضوع آب است و باید آن را از طریق همدلی و وفاق حل کنیم، اگر بخواهیم به توافق برسیم باید به نگرانی و چالش‌های طرف مقابل هم توجه داشته باشیم؛ موضوع آب یک مساله بین اصفهان و چهارمحال و بختیاری است و فراتر از آن‌یک چالش ملی و جهانی است که برای رفع این مشکل ما باید بتوانیم باهم گفت‌وگو و همدلی داشته باشیم و مشکلات را دقیق بشناسیم.

ظریف بابیان اینکه از افتتاح مرکز ارتباط اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در اتاق بازرگانی اصفهان بسیار خرسند شدم، افتتاح این مجموعه را یک راهبرد برای دولت خواند.

همچنین در رویداد آغاز به کار مرکز ارتباط ( Focal Point) اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا ( ACD) چند تن از سخنرانان ازجمله برخی کارآفرینان اصفهانی و کشانی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، در سخنان کوتاهی خواستار تسهیل بروکراسی اداری و افزایش سطح آزادی‌های اقتصادی باهدف توسعه پایدار و ارتباط مستمر با بازارهای جهانی شدند.