مهندس امیرعلی طاهرزاده، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، با بیان این مطلب افزود: با توجه به سرعت جهانی شدن و رقابت‌پذیری در صنعت فولاد، افزایش بهره‌وری و بهبود عملکرد این صنعت از اهمیت خاصی برخوردار شده که تنها از طریق اقتصاد دانش‌بنیان و دانش‌محور امکان‌پذیر است و این در حالی است که یکی از سیاست‌های کشور، توسعه اقتصاد غیرنفتی است و بخش معدن و صنایع معدنی می‌تواند در این زمینه نقش موثری ایفا کند.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اشاره به ده‌ها طرح توسعه شرکت چه در زنجیره پایین‌دستی و نیز زیرساخت‌های توسعه از جمله انرژی گفت: در این راستا تدوین ۱۸ استراتژی در دستور کار این شرکت است که چهار استراتژی آن با موضوع نوآوری و همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در ارتباط است و موضوعاتی همچون بومی‌سازی، حرکت به سمت هوشمندسازی، کسب‌وکار دانش‌بنیان و توسعه زیست‌بوم فناورانه در اولویت قرار دارد.

طاهرزاده با اشاره به اقدام مهم این شرکت به‌منظور بهره‌گیری از طرح‌ها و ایده‌های نوین در صنعت فولاد اعلام کرد: با تاسیس مرکز نوآوری چادرملو (نوچاد) در این شرکت گام مهم و ارزشمندی برداشته شد، به‌ طوری‌که در ابتدای امسال با برگزاری رویداد «چادرو»، طرح‌های نوآورانه ارائه‌شده به دبیرخانه این مرکز بررسی، داوری و برگزیده شدند.

وی افزود: این ایده در ابتدا با توجه به دیدگاه جامعی که مدیران ارشد مجموعه به حل مسائل با استفاده از راه‌حل‌های مبتنی بر نوآوری و فناوری داشتند، مطرح شد و هیات مدیره شرکت آن را به تصویب رساند. مفتخریم   که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو جزو معدود شرکت‌های معدنی و صنعتی به شمار می‌آید که توانسته است نوآوری را در ساختار سازمانی خود نهادینه کند.

در مرکز نوآوری نوچاد فعالیت‌های مختلفی در قالب رسالت، ماموریت و اهداف این مرکز در نظر گرفته شده است که این فعالیت‌ها در سه بخش اصلی جای می‌گیرند. یک بخش به حوزه توسعه کسب‌وکارها در حوزه کسب‌وکارهای نوآورانه و فناورانه، بخش دیگر به موضوع سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری و نوآوری و بخش سوم به توانمندسازی در حوزه نوآوری در محیط داخلی و خارجی شرکت تعلق دارد.

طاهرزاده تصریح کرد: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در حوزه سرمایه‌گذاری، مفهوم نوآوری را به شکلی گسترده‌تر می‌بیند. به بیان دیگر، علاوه بر فعالیت‌هایی که مرکز نوآوری انجام می‌دهد، به پلت‌فرمی نیاز است که همه بازیگران اصلی نوآوری و کل ابزار مورد نیاز برای تحقق اهداف در حوزه نوآوری در آن مد نظر قرار گیرند. در همین راستا پلت‌فرم نوچاد به عنوان پلت‌فرم نوآوری چادرملو شکل گرفت تا مفهوم ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی تحقق یابد. مهم‌تر از همه موارد ذکرشده، موضوع سرمایه‌گذاری است؛ ما باید بتوانیم زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری روی این موضوعات فراهم کنیم، چرا که قاعدتاً در قالب ارتباط با دانشگاه و مرکز نوآوری سرمایه‌گذاری‌ها تا یک سطح مشخص و محدود قابل انجام است. در همین راستا شرکت چادرملو در سال ۱۴۰۱ در صندوق پژوهش و فناوری صنایع معدنی سهامدار شد. علاوه بر این، ما در سال گذشته اقدام به اخذ مصوبه هیات مدیره شرکت جهت تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر (CVC) نوچاد کردیم. کل نیازی که شرکت چادرملو به نوآوری دارد در قالب این پلت‌فرم دیده شده است.

مدیرعامل چادرملو با اشاره به فراخوان جدید چادرملو برای برگزاری دومین رویداد چادرو در سال جاری افزود: باید از همه شرکت‌ها و مجموعه‌هایی که در حوزه‌های فناورانه و نوآورانه فعالیت دارند و رویدادهای مختلفی را برگزار می‌کنند تشکر ویژه داشت، زیرا مبحث نوآوری و فناوری در بخش معدن و صنایع معدنی بسیار گسترده است و برگزاری رویدادهای متعدد می‌تواند نقش موثری در یافتن حلقه ارتباطی شرکت‌های دانش‌محور و مراکز نوآوری با فعالان بخش صنعت و معدن ایفا کند و مهم‌تر از آن گامی برای فرهنگ‌سازی همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز نوآوری است.

وی مزیت رویداد فناورانه و نوآورانه چادرو نسبت به رویدادهای مشابه را فراخوان یک صاحب نیاز در حوزه معدن و صنعت عنوان کرد و گفت: این به آن معناست که این شرکت به ایده‌های فناورانه نیاز دارد. از آنجا که این رویداد از سوی یک شرکت دارای نیاز فناورانه مطرح شده است، شرکت‌کنندگان در رویداد این اطمینان را دارند که طرح‌ها دارای یک بازار تضمین‌شده هستند. به عبارت دیگر، خروجی برگزاری رویدادهای فناورانه، معرفی تیم‌های برتر و شناساندن آنها به سرمایه‌گذاران و افرادی است که این پتانسیل را دارند که روی طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه سرمایه‌گذاری کنند.

مزیت دوم برگزاری رویداد فناورانه و نوآورانه چادرو برنامه‌ریزی زیرساختی برای سرمایه‌گذاری و عملیاتی کردن طرح‌ها به شمار می‌آید. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از قبل برنامه همکاری با تیم‌های برگزیده را در هر حالتی ترسیم و پیش‌نیاز هر یک را مشخص کرده است.

از سوی دیگر این شرکت از معدود شرکت‌هایی است که از اکتشاف تا تولید شمش فولاد را در قالب یک مجموعه کامل در اختیار دارد و گستردگی زنجیره ارزش چادرملو را می‌توان به عنوان یک مزیت رقابتی برای رویداد چادرو در نظر گرفت، زیرا این رویداد محدود به بخشی از زنجیره ارزش مانند معدن یا فولادسازی نیست و این یک مزیت و پتانسیل برای ایده‌پردازان محسوب می‌شود تا در حوزه‌های مختلف مرتبط با معدن یا صنعت ورود کنند. علاوه بر این رویداد فناورانه و نوآورانه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بر محصول نهایی متمرکز نیست و هر موضوع مرتبط با صنعت و معدن قابلیت طرح ایده و حمایت از آن را دارد. به عنوان مثال طرح‌ها و ایده‌ها در حوزه انرژی و محیط‌زیست، هوشمندسازی و تحول دیجیتال از جمله موضوعاتی هستند که در رویداد فناورانه چادرو مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند.

 طاهرزاده در مورد یکی از اثرات بهره‌گیری از ظرفیت‌های نوآوری‌ها و خلاقیت‌های داخلی گفت: طی سال گذشته موفق شدیم با استفاده از ظرفیت‌های ساخت داخل با تولید ۱۴۶۳ قلم قطعات یدکی و مواد اولیه در مجتمع‌های معدنی و صنعتی، بخشی از نیازهای خود را تامین کنیم. این در حالی است که میزان قطعات داخلی‌سازی‌شده در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۸۴۷ قلم بوده که بیانگر رشد ۷۶درصدی قطعات ساخت داخل در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو است.

همچنین مبلغ صرفه‌جویی ارزی ناشی از ساخت این قطعات در داخل کشور در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۴۷ میلیون و ۸۰۰ هزار یورو و در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۵ میلیون یورو بوده است که نشان‌دهنده رشد ۲/ ۹۱ درصدی میزان ارزآوری ساخت این قطعات در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۴۰۱ است.