tehrani zahra copy

 به دلیل کمبود منابع و فضا و همچنین به دلایل اقتصادی، در سال‌های اخیر در جهت اهداف زیست‌محیطی نیز صنعت بازیافت به طور خیلی جدی مورد بحث قرار گرفته و دولت‌ها توجه جدی به آن نشان داده‌اند. بازیافت فلزات مزایای بی‌شماری هم برای اقتصاد و هم برای محیط زیست دارد. با از بین بردن محصولات فلزی قدیمی، همه در تبدیل جهان به مکانی بهتر نقش ایفا می‌کنند. به طور خاص، پنج دلیل کلیدی وجود دارد که چرا باید ضایعات فلزی را بازیافت کنید.

 حفاظت از زمین   

بازیافت فلزات به حفظ منابع طبیعی کمک می‌کند. اولین و مهم‌ترین دلیل؛ بازیافت فلزات با کاهش نیاز به استخراج مواد خام بکر، منابع طبیعی را حفظ می‌کند و به همین دلیل، به طور موثر با تغییرات آب و هوایی مبارزه می‌کند. بازیافت ضایعات فلزی به ما اجازه می‌دهد تا انرژی کمتری مصرف کنیم که به معنای انتشار گازهای گلخانه‌ای کمتر است. حفظ انرژی با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، گرمایش زمین را کُند می‌کند. همچنین تقاضا برای منابع طبیعی مانند زغال‌سنگ و نفت را کاهش می‌دهد. تولید فولاد اولیه یک فرآیند انرژی‌بر است. برای ساخت یک تن (دو هزار پوند) فولاد تقریباً 0/ 6 مگاژول انرژی مصرف می‌شود. این مقدار بالای مصرف انرژی تولید گازهای گلخانه‌ای را افزایش می‌دهد و موجب مصرف بی‌رویه منابع طبیعی از جمله نفت و زغال‌سنگ می‌شود، به‌ویژه که سوخت‌های فسیلی تمایل دارند برای پاسخگویی به نیاز انرژی استفاده شوند. با این حال، فولاد بازیافتی یک ماده سازگار با محیط زیست است که باعث صرفه‌جویی در انرژی می‌شود، زیرا این فرآیند شامل یک مرحله ذوب مجدد فولاد قراضه، معمولاً در یک کوره قوس الکتریکی است. بر اساس  داده‌های آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات‌متحده آمریکا (EPA)، «بازیافت قوطی‌های فولادی و قلع چیزی در حدود 60 تا 74 درصد مصرف انرژی برای تولید آنها از مواد خام را کاهش می‌دهد» و «بازیافت یک قوطی نوشیدنی آلومینیومی می‌تواند انرژی کافی برای راه‌اندازی یک لامپ CFL 14 وات (معادل 60 وات رشته‌ای) برای 20 ساعت، برای یک کامپیوتر سه ساعت، یا یک تلویزیون برای دو ساعت ذخیره کند.

 ایجاد و حمایت از فرصت‌های شغلی  

بازیافت فلزات فرصت‌های شغلی ایجاد می‌کند. بازیافت ضایعات فلزی یک صنعت نو است که  به نیروی انسانی جدید نیاز دارد. بازیافت با تامین کالاها و خدمات صنعتی مانند تجهیزات، انرژی، حمل‌ونقل و... مشاغل جدید عرضه می‌کند و از مشاغل دیگر حمایت می‌کند. بر اساس گزارش موسسه صنایع بازیافت ضایعات (ISRI)، یک انجمن تجاری خصوصی و غیرانتفاعی مستقر در ایالات‌متحده  که بیش از 1300 شرکت انتفاعی خصوصی و عمومی -از مشاغل کوچک و خانوادگی گرفته تا شرکت‌های چندملیتی- را نمایندگی می‌کند، با سرمایه‌گذاری در این صنعت در ایالات‌متحده و 40 کشور در سراسر جهان، در سال 2021، 159640 شغل مستقیماً در زمینه بازیافت فولاد ایجاد شده است. ایالات‌متحده تقریباً 130 میلیون تن فولاد بازیافتی را در سال بازیافت می‌کند. به گفته موسسه صنایع بازیافت ضایعات، این کار به تولید سالانه 117 میلیارد دلار در فعالیت اقتصادی کمک  و بیش از 500 هزار شغل ایجاد کرده است. این واقعاً یک «کسب‌وکار بزرگ» است. کشورها با بازیافت ضایعات فولاد به اقتصاد محلی نیز بسیار یاری می‌‌رسانند، زیرا افراد بیشتری برای پردازش ضایعات به فولاد بازیافتی استخدام می‌شوند. این هزینه باعث می‌شود که پول در اقتصاد محلی جابه‌جا شود و برای رفاه عالی است.

 پشتیبانی از تولید  

سیمز متال (یک شرکت بازیافت فلزی پیشرو در فهرست عمومی جهانی که عملیات آن شامل خرید، پردازش و فروش فلزات بازیافتی آهنی و غیرآهنی است)، با جمع‌آوری و بازیافت ضایعات فلزی و سایر مواد، زباله‌ها را به منابع جدیدی تبدیل می‌کند که دوباره وارد چرخه تولید شده و در ساخت محصولات جدید کارایی دارند. بازیافت فلزات از تولیدکنندگان پشتیبانی می‌کند. طبق گزارش ISRI، 70 درصد موادی که هر سال از طریق صنعت بازیافت در ایالات‌متحده پردازش می‌شود، مجدداً در ساخت محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 پس‌انداز و کسب درآمد  

به گفته رصدخانه نوآوری کسب‌وکار، مواد بازیافتی منبع ارزان‌تری برای تولیدکنندگان هستند. با استفاده از مواد بازیافتی در تولید کالاهای فلزی، هم هزینه‌های استخراج مواد خام بکر و هم هزینه تولید کاهش می‌یابد، زیرا تولید کالاها از منابع بازیافتی انرژی کمتری دارد. علاوه بر این، با فروش ضایعات فلزی که از فرآیند تولید به دست می‌آید، شرکتی مانند سیمز متال می‌تواند از ضایعات خود سود ببرد. نه‌فقط تولیدکنندگان، بلکه هر شرکت و عموم مردمی که ضایعات آهن‌آلات (مانند وسایل نقلیه، کابل‌های مسی یا آلومینیومی، ماشین‌آلات، ضایعات محل کار و بسیاری موارد دیگر) را در اختیار دارند، می‌توانند آن را به یک فروشنده ضایعات بفروشند و درآمد کسب کنند. بازیافت ضایعات فلزات سالانه میلیاردها دلار فروش صادراتی ایجاد می‌کند. ضایعات به محصولات قابل مبادله و با ارزش بالا تبدیل می‌شود که تولیدکنندگان از آنها به عنوان مواد اولیه برای محصولات جدید استفاده می‌کنند. از آنجا که کشورهای در حال توسعه به رشد خود ادامه می‌دهند و بیشتر شهرنشین می‌شوند، بازار جهانی برای قراضه وجود دارد و ایالات‌متحده بزرگ‌ترین صادرکننده قراضه در جهان است. در مطالعه‌ای که جان دانهام و همکاران درباره صنعت بازیافت انجام دادند، این‌گونه بیان می‌شود که صادرات ضایعات ایالات‌متحده بیش از 28 میلیارد دلار در کل فعالیت اقتصادی ایجاد می‌کند و 26 درصد از مواد قراضه فرآوری‌شده در این کشور به کشورهای دیگر صادر می‌شود تا بتوان مواد را در محصولاتی جدید به کار برد.

 دستیابی به اهداف پایدار

بازیافت فلزات از اهداف پایدار شرکت‌ها پشتیبانی می‌کند. بازیافت فلزات به شرکت‌ها کمک می‌کند تا استانداردهای صنعت بازیافت را برآورده کنند و اهداف توسعه پایدار را که به عنوان اهداف جهانی نیز شناخته می‌شود و از سوی سازمان ملل متحد در سال 2015 به عنوان یک فراخوان جهانی برای اقدام برای پایان دادن به فقر و محافظت از کره زمین تصویب شد، محقق سازند. امید می‌رود تا سال 2030 همه مردم از صلح و رفاه برخوردار شوند. بازیافت ضایعات فلزی نقشی حیاتی در صنعت بازیافت و اقتصاد دایره‌ای ایفا می‌کند. کشورها با جمع‌آوری، مرتب‌سازی، بازیافت و ارسال محصولات بازیافتی به سراسر جهان، ایجاد کالاهای جدید را به پایدارترین شکل ممکن انجام می‌دهند. بازیافت عضوی از بدنه اقتصاد دایره‌ای است، بیایید خود را با این مفهوم به طور کلی آشنا کنیم. اقتصاد دایره‌ای رویکردی مترقی برای توسعه اقتصادی است که به نفع کسب‌وکار، جامعه و محیط زیست است. برخلاف الگوی خطی سنتی «بگیر، بساز، زباله»، اقتصاد دایره‌ای به‌گونه‌ای طراحی شده است که احیاکننده باشد. در رویکرد خطی معمول، ما منابع را استخراج می‌کنیم، از آنها استفاده می‌کنیم و آنها را دفع می‌کنیم که فشار زیادی بر منابع طبیعی ما وارد می‌کند. از سوی دیگر، اقتصاد دایره‌ای با هدف استفاده بیشینه از منابع است. اصول اصلی اقتصاد دایره‌ای شامل کاهش ضایعات، استفاده مجدد از منابع و بازیافت مواد برای افزایش چرخه عمر محصولات است.