با استفاده از قدرت این فناوری‌های نوظهور، صنعت بازیافت فلزات برای دستیابی به پایداری و سودآوری بیشتر با آغاز دوره جدیدی از چرخش و مدیریت مسئولانه منابع، آماده است. در سال ۲۰۱۱، شرکت فنلاندی ZenRobotics اولین روبات کاملاً خودکار برای تفکیک زباله را معرفی کرد. با استفاده از فلزیاب‌ها، فناوری لیزر سه‌بعدی و تصویربرداری طیف‌سنجی، دقت مرتب‌سازی قطعات به‌طور قابل‌توجهی بهبود یافت و راه را برای کل صنعت بازیافت هموار کرد.

تکنولوژی در بازیافت فولاد

۱- هوش مصنوعی

تقریباً هر روز اخباری درباره هوش مصنوعی به گوشمان می‌خورد. در صنعت بازیافت فلزات، هوش مصنوعی برای پیش‌بینی روند بازار و کمک به بازیافت‌کنندگان در تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر در مورد خرید، فروش و مدیریت موجودی ضایعات فلزات کاربرد دارد. الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند حجم زیادی از داده‌های بازار -از جمله قیمت‌ها، عرضه و تقاضا و الگوهای تجارت- را تجزیه‌وتحلیل کنند و سپس الگوهای داده‌ها را برای پیش‌بینی روندهای آینده بازار شناسایی کنند. این به بازیافت‌کنندگان کمک می‌کند تا با بهینه‌سازی تولید و مدیریت موجودی بر اساس تقاضای مورد انتظار برای فلزات خاص، عملیات خود را بهتر برنامه‌ریزی کنند. همچنین می‌توان از هوش مصنوعی برای تحلیل مقالات خبری، پست‌های رسانه‌های اجتماعی و سایر متون مرتبط با صنعت بازیافت فلزات استفاده کرد. با استخراج نگرش‌ها و نظرات از این داده‌ها، هوش مصنوعی می‌تواند احساسات بازار را بسنجد و تغییرات در بازار را پیش‌بینی کند.  

۲- روباتیک مشارکتی

روباتیک مشارکتی که کوبات نیز خوانده می‌شود، روزبه‌روز بیشتر در صنعت بازیافت فلزات کاربرد دارد. در کوبات‌ها از دوربین‌ها، بازوهای روباتیک، گیره‌ها و سیستم‌های نقاله برای بلندکردن، جابه‌جایی و چیدن مواد در صورت نیاز استفاده می‌شود و می‌توانند طیف وسیعی از وظایف را در کنار نیروی انسانی انجام دهند. این ماشین‌ها از ویژگی‌های ایمنی مانند حسگرهای نیرو، تشخیص برخورد و کاهش سرعت هنگام کار در نزدیکی افراد استفاده می‌کنند. برخلاف روبات‌های مرتب‌کننده، که شناسایی و جداسازی مواد را خودکار می‌کنند، کوبات‌ها طیف وسیع‌تری از وظایف را انجام می‌دهند. کوبات‌ها می‌توانند با انجام بازرسی، روغن‌کاری و تعمیرات جزئی به نگهداری تجهیزات بازیافت کمک کنند. کوبات‌ها همچنین می‌توانند در فضاهای خطرناک و محدود کار کنند و خطر صدمات را برای نیروی انسانی کاهش دهند.  

۳- بلاک‌چین

فناوری بلاک‌چین در صنعت بازیافت ضایعات فلزی در حال بررسی است تا چالش‌های مربوط به قابلیت ردیابی، شفافیت و احراز هویت را برطرف کند. با بلاک‌چین، تراکنش‌ها و حمل‌ونقل ثبت و مستند می‌شوند و از یک رکورد قابل‌اعتماد در هر مرحله از جمع‌آوری تا پردازش اطمینان حاصل می‌شود. علاوه بر این، بلاک‌چین اصالت فلزات بازیافتی را با ذخیره اطلاعات مربوط به مبدأ، ترکیب و داده‌های کنترل کیفیت مواد را تایید می‌کند. قراردادهای «هوشمند» مبتنی بر بلاک‌چین همچنین می‌توانند توافق‌نامه‌ها را خودکار کنند و زمانی که شرایط از پیش تعیین‌شده -مانند تایید وزن یا بازرسی‌های کیفیت- برآورده شوند، پرداخت را آغاز می‌کنند.

۴- پهپاد

هنگامی که صحبت از افزایش ایمنی در حین کار می‌شود، پهپادها می‌توانند خطرات ایمنی بالقوه را در یک محوطه زباله، مانند خطرات آتش‌سوزی و نشت در انبوه‌ ضایعات، نظارت و شناسایی کنند. پهپادها با ارائه نظارت بی‌درنگ از بالا، موجب می‌شوند کارخانه‌های اسقاطی به‌طور فعال به نگرانی‌های ایمنی رسیدگی کنند و خطر تصادف را به حداقل برسانند. علاوه بر این، پهپادها را می‌توان به دوربین‌ها و حسگرها برای تغییر مدیریت موجودی انبارها مجهز کرد. با استفاده از فناوری تشخیص نور و محدوده (LiDAR)، پهپادها می‌توانند الگوهای سه‌بعدی انبارها را ایجاد کنند و حجم و وزن مواد را تخمین بزنند. همچنین می‌توان از پهپادها برای اندازه‌گیری ظرفیت فعلی ضایعات و شناسایی مناطق برای بهبود استفاده کرد.

شرکت‌های پیشرفته در زمینه بازیافت فولاد

پیشرفت فناوری اشعه ایکس و LOD اسکاندیناوی یکی از بازیگران پیشرو در نوآوری فناوری‌های جدید در بازیافت فلزات است. به‌عنوان مثال، شرکت نروژی TOMRA در بازیافت ضایعات آلومینیوم تخصص دارد. اهمیت این ماده خام از زمان همه‌گیری کووید، زمانی که آلومینیوم به یک منبع کمیاب در سراسر جهان تبدیل شد، مورد تاکید قرار گرفت. در نتیجه، تولیدکنندگان آلومینیوم به‌طور فزاینده‌ای به مواد بازیافتی با کیفیت بالا متکی شدند. و اینجاست که TOMRA با سری X-TRACT خود اهمیت پیدا می‌کند. این سیستم با یک منبع الکتریکی اشعه ایکس   تشعشعات با برد طولانی تولید می‌کند. این تابش به مواد نفوذ می‌کند و به دوربین اشعه ایکس برخورد می‌کند که از دو خط حسگر مستقل با حساسیت‌های طیفی مختلف استفاده می‌کند. به این ترتیب می‌توان چگالی اتمی مواد را شناسایی کرد. این فناوری به کاهش هزینه‌های خرید مواد خام کمک می‌کند، زیرا این فناوری تشخیص می‌دهد که برای بازیافت هر قطعه فولادی چه میزان مواد خام نیاز است. در نتیجه می‌توان ضایعات را با قیمت کمتر و کیفیت پایین‌تر خریداری کرد و سپس آنها را تمیز کرد. شرکت آلمانی   TOMRA-Sorting نیز در سال ۲۰۱۸ سیستم تشخیص اشیای لیزری (LOD) را معرفی کرد که دقت تشخیص تجهیزات موجود را تا چهار درصد افزایش داد. در میان کاربردهای دیگر، LOD همچنین برای جدا کردن مواد لاستیکی سیاه، شیشه و پلاستیک یا فلزات غیرآهنی طراحی شده است، که این امکان را می‌دهد تا این کالاها را به جریان‌های درآمدی باارزش‌تری تبدیل کند.

XRF؛ تکنولوژی از قلب اروپا

شرکت اتریشی Redwave سال‌هاست از فناوری XRF برای تعیین ترکیب شیمیایی یک نمونه استفاده می‌کند. در ابتدا، این فناوری عمدتاً در مرتب‌سازی شیشه استفاده می‌شد- با معرفی Redwave XRF/ C، یک راه‌حل مستقل برای مرتب‌سازی فلزات ارائه شد. در مقایسه با سایر فناوری‌ها، رطوبت، رنگ‌آمیزی و همچنین ناخالصی‌های سطحی تاثیر منفی بر تشخیص فلز در این فناوری ندارند. فرآیندهای مرتب‌سازی با کمک الگوریتم‌های نرم‌افزاری پیشرفته، قطعات فلزی با خلوص بالا را تولید می‌کنند که می‌توانند به‌طور مستقیم و سودآور به فروش برسند.  

نگاه به جلو

صنعت بازیافت فلزات آماده است تا تحولی را در کارایی، پایداری و سودآوری تجربه کند، زیرا این فناوری‌های نوظهور به تکامل خود ادامه می‌دهند و پذیرش گسترده‌تری پیدا می‌کنند. با استفاده از قدرت هوش مصنوعی، روباتیک و موارد دیگر، بازیافت‌کنندگان می‌توانند فرآیندها را بهینه کنند، تصمیم‌گیری را بهبود ببخشند و اثرات مثبت زیست‌محیطی را برانگیزند.