بیشینه کردن سود سرمایه‌گذاری‌های «فولاد قطر» در تحقیق و توسعه (R&D) با هدف ایجاد محصولات نوآورانه‌ای است که به طور موثر خواسته‌های مشتریان را برآورده می‌کند و باعث رشد کسب‌وکار و ارزش افزوده می‌شود. این سرمایه‌گذاری‌ها در حالی انجام می‌شوند که به رویکردهای مسئولیت‌پذیر ز

خرد متعارف در صنعت فولاد امروزه این است که ارزش افزوده با توسعه محصولات با خواص متالورژیکی پیشرفته یا با حرکت بیشتر به سمت پایین‌دست در فرآیند تولید، مسیر روشنی برای سودآوری بالاتر است. تولیدکنندگان اروپایی به ویژه در حال رقابت برای تولید فولاد با استحکام بالا برای مشتریان خودروسازی خود هستند و مسیر ارزش افزوده را دنبال می‌کنند.

نوآوری و توسعه فناورانه برای صنعت فولاد ضروری است، زیرا امکان ایجاد محصولات و مواد باکیفیت و ارزش افزوده بالاتر، افزایش بهره‌وری، سودآوری و رشد کسب‌وکار را فراهم می‌کند و در عین حال تاثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی افراد دارد. برخی از نمونه‌های نوآوری و توسعه، تکنیک‌های جدید ریخته‌گری، نورد و کنترل هستند که به بهبود روش‌های تولید فولاد برای ایجاد طرح‌هایی که در برابر خوردگی، فشار و دماهای شدید مقاوم‌تر هستند، کمک کرده‌اند. در حالی که فرآیندهای بازیافت کارآمدتر شده‌اند، مصرف منابع و انرژی نیز برای عملیات پایدارتر کاهش یافته است.

در یک زمینه پیچیده جهانی، سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD)، پیوند میان تلاش‌های نوآوری، نتایج آنها و تاثیر آن بر رشد صنعت فولاد را به دلایل زیر برجسته می‌کند:

۱- شرکت‌های فولادی با یک بازار جهانی رقابتی روبه‌رشد روبه‌رو هستند که در آن یک محصول متمایز و از نظر فنی پیشرفته‌تر می‌تواند به بخش‌های ارزش بالاتری دست یابد (یک رویکرد بازاریابی که در تجارت الکترونیک استفاده می‌شود و شامل گروه‌بندی مشتریان بر اساس ارزش تخمینی طول عمر آنها برای یک شرکت است. این استراتژی تقسیم‌بندی بر این مفهوم استوار است که همه مشتریان یکسان ایجاد نمی‌شوند و برخی از مشتریان سودآورتر از دیگران هستند).

۲- چالش‌های زیست‌محیطی جهانی به سرعت در حال پیشرفت هستند؛ به عنوان مثال، تغییرات آب‌وهوایی در حال گسترش است. برای رویارویی با این چالش‌ها، الگوهای عملیاتی مورد نیاز است که علاوه بر کاهش انتشار آلاینده‌ها، امکان استفاده کارآمدتر از منابع را فراهم کند.

صنعت فولاد تلاش‌های قابل توجهی در این راستا انجام داده است و همراه با ارگان‌های دولتی، موسسه‌های آموزشی و جوامعِ مرتبط با فولاد پایدارتر، دائم در برنامه‌های نوآوری، توسعه و آموزش، سرمایه‌گذاری می‌کند.

مدرسه فنی روبرتو روکا (ETRR، مخفف آن به زبان اسپانیایی)، واقع در پسکوریا، نوو لئون، مکزیک، نمونه‌ای از این نوآوری است، زیرا یک پروژه برتر دانشگاهی از بنیاد آموزش ترنیوم است که به جوانان منطقه، آموزش فنی قوی ارائه می‌دهد تا فرصت‌ها را پیدا کنند، حرفه‌ای شوند و درآمدی به دست آورند که به آنها کیفیت زندگی بهتری بدهد. ETRR دارای ۱۲ کلاس درس با یک شبکه بی‌سیم، یک کتابخانه با مجموعه فیزیکی و دیجیتال، یک سالن ورزشی چندمنظوره، یک اتاق غذاخوری با خدمات پذیرایی، یک سالن و یک پارکینگ است که می‌تواند ۳۸۴ دانش‌آموز مقطع دبیرستان مکاترونیک و الکترومکانیک را در خود جای دهد. این پروژه پایدار به دلیل طراحی و ساخت آن و به دلیل سازگاری با محیط زیست در زمینه مسائل انرژی و استفاده از منابع، گواهی زیست‌محیطی Gold LEED را دریافت کرده است.

نمونه چین

به طور متعارف، تاثیر اقتصادی یک صنعت با سهم آن در تولید ناخالص داخلی، یعنی ارزش افزوده ناخالص از صنعت -تفاوت میان ارزش خروجی و نهاده‌های میانی- اندازه‌گیری می‌شود. اما بزرگی واقعی تاثیر صنعت فولاد بر جامعه و اقتصاد، بدون در نظر گرفتن تاثیری که در زنجیره ارزش آن از سوی تامین‌کنندگان ورودی و مشتریان خروجی می‌گذارد، کامل نخواهد بود. وقتی در نظر بگیرید که فولاد به عنوان یک ماده برای بسیاری از صنایع چقدر کلیدی است، این تاثیر بسیار زیاد می‌شود.

تامین‌کنندگان، به تاثیر صنعت فولاد بر اقتصاد به دلیل خرید نهاده‌های آن از نه‌تنها مواد خام، بلکه کالاهای تولیدی، انرژی و خدمات اشاره دارد. در پایین‌دست، طیف وسیعی از فولاد که از بخش‌هایی مانند ساخت‌وساز، خودروسازی، ماشین‌آلات مکانیکی، حمل‌ونقل، انرژی و... استفاده می‌کنند، برای فعالیت‌های تولیدی خود به فولاد وابسته هستند.

وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین در سال ۲۰۲۳ گفته بود: ارزش افزوده صنعت آهن و فولاد چین در سال ۲۰۲۳ به رشد سالانه ۵/۳درصدی دست خواهد یافت.

طرحی با تمرکز بر توسعه پایدار صنعت آهن و فولاد در کشور، به طور مشترک از سوی MIIT، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی و پنج ارگان دولتی دیگر منتشر شده است. بر اساس این سند، چین در سال ۲۰۲۴ شاهد رشد حدود چهاردرصدی ارزش افزوده صنعت آهن و فولاد خواهد بود.

بر اساس این طرح، برای ترویج توسعه با کیفیت بالا در این بخش، باید تلاش‌هایی برای تسهیل نوآوری و ارتقای فناوری، گسترش تقاضا، ایجاد ظرفیت عرضه و پرورش شرکت‌های پیشرو انجام شود.

از نظر فناوری، این سند انتقال به سمت مسیری پیشرفته، سبز و هوشمند را برجسته می‌کند و قول حمایت از توسعه فولاد کوره‌های الکتریکی را می‌دهد. طبق این طرح، چین همچنین تقاضا برای محصولات آهن و فولاد را از مناطق کلیدی گسترش خواهد داد، زنجیره صنعتی را بین‌المللی‌تر خواهد کرد و با ادغام و سازماندهی مجدد شرکت‌ها پیش خواهد رفت.

«فولادسازان کشور فراخوانده شده‌اند تا سرمایه‌گذاری و توسعه پروژه‌های فولادی خارجی را ارتقا دهند. چین باید صادرات محصولات فولادی با ارزش افزوده را افزایش دهد.» این را لو تجون، معاون انجمن آهن و فولاد چین (CISA) اعلام کرد. به گفته وی، صنعت فولاد جمهوری خلق چین در مسیر بین‌المللی شدن و عرضه محصولات باکیفیت قرار دارد.

نماینده CISA خاطرنشان کرد که صنعت فولاد چین باید به طور همزمان سرمایه‌گذاری و توسعه معادن سنگ آهن در خارج از کشور و پروژه‌های فولادی را ارتقا دهد. بخش فولاد چین باید در همکاری‌ها و رقابت‌های بین‌المللی در سطح بالا شرکت کند، صادرات محصولات فولادی عمومی را کاهش دهد، اقلام با ارزش افزوده بیشتری صادر و بیلت و سایر محصولات اولیه بیشتری وارد کند.

به گفته نایب رئیس CISA، این سازمان برای محصولات فولادی با ارزش افزوده بالا، شماره شناسایی مالیاتی اختصاص می‌دهد. این امر به منظور تشویق صادرات این محصولات و بهینه‌سازی ساختار آنها انجام می‌شود.

از سال ۲۰۲۱ تا اوایل سال ۲۰۲۴، سیاست‌های چین به طور فزاینده‌ای از صادرات محصولات فولادی با ارزش افزوده بالا حمایت کرده و در عین حال صادرات محصولات اولیه را محدود کرده است. هدف از این امر ترویج تحول و توسعه با کیفیت بالا در صنعت فولاد است. تقاضا در آسیای جنوب شرقی به طور قابل توجهی افزایش یافته و نشان می‌دهد صادرات فولاد و تعدیل سیاست داخلی، بازار فولاد را تغییر شکل خواهد داد.

محصولات فولادی نوآورانه

سرمایه‌گذاری‌های «قطر استیلز» در تحقیق و توسعه (R&D) با هدف ایجاد محصولات نوآورانه‌ای است که به‌طور موثر خواسته‌های مشتریان را برآورده می‌کند و باعث رشد کسب‌وکار می‌شود. این سرمایه‌گذاری‌ها در حالی انجام می‌شوند که به رویکردهای مسئولیت‌پذیر از نظر زیست‌محیطی و اجتماعی پایبند هستند و از این طریق شیوه‌های پایدار را در سراسر عملیات شرکت ترویج می‌کنند.

قطر استیلز در طول تاریخ گسترده خود، به‌طور مداوم در ایجاد راه‌حل‌های پیشرفته و تنوع بخشیدن به سبد محصولات خود برای انطباق با تقاضاهای در حال تحول، برتری داشته است. برای پیشروی در نوآوری محصول، دپارتمان تضمین کیفیت در تمام سطوح عملیاتی فعالیت داشته و تلاش‌های خود را عمدتاً به سمت توسعه درجه‌های مختلف میلگرد، میله سیم و شمش هدایت می‌کند. این محصولات با دقت مهندسی شده‌اند تا مشخصات بین‌المللی را برای بازار صادراتی برآورده کنند و با نیازهای خاص مشتریان هماهنگ باشند.

این شرکت در تعقیب هدف خود برای معرفی و ترویج سه محصول دارای برچسب زیست‌محیطی تا سال ۲۰۲۶، پیشرفت قابل توجهی داشته است. این تلاش‌ها موجب دستیابی آن به گواهینامه مصالح ساختمانی پایدار قطر، «برچسب پایداری قطر»، در سال ۲۰۲۲ شد. قطر استیلز همچنین یک برچسب بین‌المللی سبز EPD از GORD (سازمان خلیج‌فارس برای تحقیق و توسعه) برای میلگرد دریافت کرده است.

قطر استیلز اهمیت پرورش یک اکوسیستم نوآورانه را در دنیای پویا و غیرقابل پیش‌بینی امروز، تصدیق می‌کند. این تعهد در نقشه راه پایداری آنها منعکس شده است که اهداف بلندپروازانه‌شان را مشخص می‌کند؛ که شامل امضای حداقل دو تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های پیشرو قطر برای پروژه‌های تحقیق و توسعه، امضای حداقل یک تفاهم‌نامه با یک مرکز تحقیقاتی برجسته قطر و اخذ حداقل یک پتنت برای نوآوری تا سال ۲۰۲۶ است.