مورد عجیب برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای از کامل‌ترین و بهترین انواع غلات است که نسبت به برنج سفید از مواد مغذی مفیدتری برخوردار است، برنج قهوه‌ای بهترین گزینه برای افرادی است که به رژیم غذایی خود اهمیت می‌دهند، برنج سفید و برنج قهوه‌ای شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند. برنج قهوه‌ای تمام غله (Whole grain) است؛ سبوس برنج سرشار از فیبر، جنین یا ریشه برنج سرشار از مواد غذایی و درون‌دانه (endosperm) سرشار از کربوهیدرات است. از طرفی دیگر برنج سفید به دلیل از دست دادن تمام مواد غذایی اصلی خود، صرفا به‌عنوان کربوهیدرات شناخته‌شده است. ازاین‌رو در بسیاری از کشورها معمولا برنج سفید را با مواد غذایی مثل آهن و ویتامین B غنی می‌کنند.

۱۰۰ گرم برنج قهوه‌ای کالری و کربوهیدرات کمتر و تا دو برابر فیبر بیشتر نسبت به برنج سفید دارد. به طور کل برنج قهوه‌ای ویتامین، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان و آمینواسیدهای حیاتی بیشتری نسبت به برنج سفید دارد. اما در عوض برنج سفید غنی‌شده دارای آهن و فولات بیشتری است. علاوه بر این هردو نوع برنج به‌صورت طبیعی بدون گلوتن هستند و این ویژگی آن‌ها را تبدیل به یک گزینه خوب به‌عنوان کربوهیدرات برای بیماران سلیاک می‌کند.

بااین‌همه گران بودن و ظاهر ناآشنای آن برای ایرانیان مصرف برنج قهوه‌ای را در میزان پایینی نگه‌داشته درحالی‌که برنج سفید اصولا هزینه استحصال بالاتری دارد و البته محققان معتقدند خواص برنج قهوه‌ای در مواردی بیشتر از همتای خوش سروشکل اش هست، مثل همان بحث آرد سفید و آردی که از گندم سبوس‌گیری نشده به دست می‌آید.

دبیر انجمن برنج در این مورد  بااظهار تاسف از اینکه &#۳۹;ذائقه مردم ایرانی با مصرف برنج قهوه‌ای خیلی آشتی نکرده است&#۳۹;، می‌گوید : ازآنجاکه مصرف این نوع برنج هنوز در کشور جا نیفتاده، فروشندگان این محصول را به دلیل کمی تقاضا باقیمت بالاتری نسبت به قیمت برنج سفید عرضه می‌کنند.

جمیل علیزاده شایق اضافه می‌کند: متاسفانه مصرف این نوع برنج در سبد کالایی عده خاصی از افراد جامعه وجود دارد و هنوز فراگیر نشده است. وی می‌افزاید : در حالی که فرآیند تولید برنج قهوه‌ای فقط یک مرحله است، اما برای به دست آمدن برنج سفید مراحل متعددی روی دانه گیاه برنج صورت می‌گیرد، در واقع بخش عمده مواد معدنی و ویتامین‌های برنج قهوه‌ای هنگام تبدیل این محصول به برنج سفید از بین می‌رود.

شایق با اشاره به آنکه، مصرف استفاده از برنج قهوه‌ای نیازمند آموزش و فرهنگ‌سازی است، می‌گوید:  باید این باور غلط را در ذهن مردم ایرانی از بین برد که دنبال برنج سفیدی که در دیس بلرزد نباشند، بلکه برنجی مصرف کنند که مواد غذایی لازم را به بدن برساند.

البته نباید از نظر دور داشت که برنج قهوه ای، آرسنیک بیشتری نسبت به برنج سفید دارد، ماندگاری کمتری دارد و شرایط نگهداری آن سخت تر است، در کنار این مسائل می‌توان گفت: برخی افراد نسبت به تماس یا مصرف برنج قهوه‌ای از خود حساسیت نشان می‌دهند، پش شاید بتوان موارد بالا را به گرانی و ناآشنایی ذایقه ایرانیان با برنج قهوه‌ای اضافه کرد.