مرگ راتان تاتا مالک پارسی امپراطوری اقتصادی تاتا

گروه شرکت‌های تاتا TATA Group Inc در بیانیه‌ای اعلام کرد که راتان تاتا، رئیس سابق گروه تاتا که یک شرکت بزرگ هندی را با مجموعه‌ای از خریدهای برجسته در صحنه جهانی قرار داد، تحت مراقبت‌های ویژه در بیمارستانی در بمبئی،  درگذشت. او ۸۶ سال داشت. گروه تاتا با رهبر خود که یک رهبر تجاری شگرفی بود و بیش از ۲۰ سال به عنوان رئیس این شرکت را اداره می‌کرد، بدرود گفت. راتان تاتا از سال ۱۹۹۱ میلادی تا ۲۰۱۲ مدیر کمپانی تاتا بزرگترین شرکت هند بود. مشارکت‌های بی‌اندازه او در اقتصاد جهانی نه تنها گروه تاتا را بلکه ساختار اقتصادی کشور هند را دگرگون ساخته است. کمپانی تاتا در سال ۱۸۶۸ به دست جامستی تاتا از پارسیان زرتشتی هند بنیان گذاشته شد که محصولات خود را به ۱۵۰ کشور دنیا ارایه می‌کند و راتان تاتا به عنوان نوه‌ او مدیریت این شرکت را بر دوش داشت. راتان، تاتا را از یک گروه هندمحور به یک تجارت جهانی تبدیل کرد. نزدیک به ۶۰ تا ۶۵ درصد از درآمد او در کارهای خیریه هزینه می‌شود. این او را به یکی از برجسته‌ترین نیکوکاران جهان شناسانده است.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند در شبکه اجتماعی X گفت: راتان تاتا “یک رهبر تجاری رویایی، با روحی انسان دوستانه و انسانی خارق‌العاده بود.” این ساعت غم‌انگیز است.»

فدراسیون انجمن‌های زرتشتی امریکای شمالی(فزانا) در پیام خود نوشت:

«راتان تاتا با فروتنی و قدرتی آرام زندگی کرد، در حالی که از اهداف نزدیک به قلب خود دفاع می‌کرد، از کانون توجه دوری می‌کرد. تعهد عمیق او به اخلاق زرتشتی در شفقت و نیکوکاری، همراه با اعتقاد او به مدرنیته و پیشرفت، او را به پلی بین گذشته و آینده، هم برای گروه تاتا و هم برای هند تبدیل کرد.»

راتان تاتا پس از فارغ التحصیلی در رشته معماری در دانشگاه کرنل، به هند بازگشت و در سال ۱۹۶۲ برای گروهی که پدربزرگش نزدیک به یک سده پیش از آن بنیاد کرده بود، آغاز به کار کرد. برپایه گزارش‌ رسانه‌های هند، وی به سرطان دچار شده و مدتی در بیمارستان بستری بود.