حضور 550 فعال معدن در نمایشگاه شانزدهم

از سوی دیگر توسعه صنایع پایین‌‌‌دست از دیگر مزیت‌های تقویت معادن است که به ازای هر معدن می‌توان چهار تا پنج مجتمع صنعتی فرآوری و ده‌ها فرصت حمل‌ونقل و خدمات تجاری و بازاریابی و... نیز راه‌اندازی کرد که همه این موارد باعث رشد و رونق چرخه اقتصادی در این مناطق شود. گفته می‌شود حدود ۷‌درصد ذخایر دنیا را به‌‌‌عنوان ذخایر کشف‌‌‌شده در ایران می‌‌‌شناسیم، این در حالی است که تقریبا یک‌درصد جمعیت و یک‌درصد مساحت دنیا را داریم و این در حالی است که باید از نظر رفاه به کشورهای تراز اول تبدیل شویم.

نمایشگاه شانزدهم؛ فرصت‌ها و ظرفیت‌ها

در این ارتباط «مجید پورحسنی» مدیرعامل نمایشگاه محلات در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با بیان اینکه سایت نمایشگاهی سنگ محلات/  نیم‌ور تنها سایت نمایشگاهی خصوصی و تخصصی سنگ ساختمانی کشور محسوب می‌شود که با سرمایه‌گذاری کامل بخش‌خصوصی اعم از معدنکاران، کارخانه‌ها فرآوری سنگ و صنایع وابسته ایجاد شده و هیچ یک از سایت‌های کشور با توجه به شرایط ویژه این نمایشگاه امکان برگزاری چنین رویدادی را ندارند، افزود: نکته مهم آن است که سالانه بیش از ۵۰‌هزار تن جابه‌جایی سنگ در این نمایشگاه اعم از کوپ و ماشین‌آلات معدنی و سنگ بریده صورت می‌گیرد و این نمایشگاه قابلیت برگزاری نمایشگاه‌هایی با شرایط خاص و حجیم را دارد. همچنین از سوی دیگر به دلیل موقعیت استراتژیک این سایت و قرارگیری آن در مرکز کشور، شرایط سایت نمایشگاهی کاملا متمایز شده است. وی در پاسخ به این سوال که نمایشگاه سنگ محلات چه تعداد شرکت‌کننده دارد و از نظر متراژ و حجم عرضه محصول چه وضعیتی دارد، گفت: شانزدهمین نمایشگاه سنگ ساختمانی ایران، محلات/  نیم ور امسال با حضور بیش از ۵۰۰ معدن از سراسر ایران در فضایی به مساحت ۱۲۰‌هزار مترمربع برگزار می‌شود که در فضایی به وسعت ۸۰‌هزار مترمربع بالغ بر۴۰‌هزار تن سنگ کوپ ارائه خواهد شد و از این حیث نمایشگاه سنگ محلات/  نیم‌ور به عنوان چهارمین نمایشگاه برتر سنگ دنیا به شمار می‌رود و خوشبختانه با توجه به تجارب موفق سالیان گذشته، این دوره از نمایشگاه با استقبال پرشور فعالان صنعت سنگ روبه رو شده است به نحوی که در این دوره نمایشگاه بالغ بر ۵۵۰ شرکت و معدن در نمایشگاه حضور دارند. وی در ارتباط با دستاوردهای این نمایشگاه با تاکید بر اینکه این نمایشگاه طی سال‌های اخیر تجارب بسیار ارزشمندی به دست آورده، به حضور گسترده تجار خارجی به منظور خرید سنگ در محل نمایشگاه، معرفی تکنولوژی و ماشین‌آلات جدید در نمایشگاه و همچنین معرفی معادن و واحدهای فرآوری جدید و حذف واسطه‌های بین گروه‌های زنجیره تامین صنعت سنگ اشاره کرد.  پورحسنی در ادامه با بیان اینکه تکنولوژی صنعت سنگ در شهرستان محلات با توجه به تعدد واحدهای سنگ فرآوری شده در مقایسه با میانگین تکنولوژی موجود در سطح کشور، دارای رتبه اول است گفت: خوشبختانه طی سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در این راستا شکل گرفته که ادامه‌دار بودن وضع موجود می‌تواند به بهبود شرایط تکنولوژی به‌روز در صنعت سنگ محلات کمک شایانی کند.

ابزارهای تشویقی برای توسعه سنگ

وی در ارتباط با ابزارهای تشویقی برای گسترش صنعت سنگ ادامه داد: به طور قطع ارائه پکیج‌های تشویقی برای فعالان اقتصادی این صنعت می‌تواند نقش مهم و اثرگذاری در توسعه صنعت سنگ ایفا کند. مهم‌ترین ابزارهای تشویقی برای فعالان اقتصادی شامل ارائه تسهیلات دیر‌بازده، ارائه مشوق‌های صادراتی، تسهیل ورود ماشین‌آلات به کشور برای نوسازی صنایع و همچنین ارائه مشوق‌های تولیدی با هدف افزایش بهره‌وری است که می‌تواند بسیار تعیین‌کننده و حائز اهمیت باشد.

به گفته مدیرعامل نمایشگاه محلات در سال‌های گذشته با توجه به کاهش تقاضای داخلی سنگ، رویکرد صنعت سنگ به یک رویکرد تولید صادراتی و تولید بر اساس سفارش تغییر پیدا کرد و صنعت سنگ بیشتر به دنبال حضور در بازارهای صادراتی متقاضی سنگ کشورمان است. هم‌اکنون بازار صادراتی سنگ ایران مشتریان زیادی دارد و این تغییر رویه در فعالان اقتصادی ایجاد شده است. به گفته او با توجه به رکود حاکم بر بازار داخلی در صورتی که بخش معدن و فرآوری در صنعت سنگ طی ۵ سال آینده تمرکز ویژه‌ای برای حوزه صادرات سنگ نداشته باشد، حجم این صنعت بسیار کوچک خواهد شد که اکنون شاهد ایجاد دپوهای بسیار سنگین هم در معادن و هم در واحدهای فرآوری سنگ هستیم که عدم تغییر رویکرد می‌تواند مشکلات زیادی را برای فعالان اقتصادی صنعت سنگ کشورمان ایجاد کند.  پورحسنی در پاسخ به این سوال که برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی چه تاثیری بر رشد اقتصادی و توسعه صنعت سنگ دارد، افزود: به طور یقین در شرایط فعلی حاکم بر بازار، برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی به دلیل ایجاد ارتباطات جدید و یافتن شرکای بین‌المللی می‌تواند باعث رشد اقتصادی و در نهایت توسعه این صنعت شود. به طور معمول حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی منجر به شکل‌گیری روابط جدید و ایجاد مناسبات اقتصادی گسترده‌تر با فعالان حاضر در بازار می‌شود که می‌تواند راهگشای وضعیت فعلی بازار صنعت سنگ باشد.

توسعه منطقه‌ای کشور با معادن

کارشناسان حوزه معدنی معتقدند برای حفظ تاثیرات مثبت معدنکاری در مناطق مختلف کشور به‌ویژه مناطق محروم و افزایش بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وری از منابع معدنی، سرمایه‌‌‌گذاری در تحقیق و توسعه مهم است. ایجاد فناوری‌‌‌های جدید، بهبود روش‌های استخراج و کاهش تاثیرات منفی بر محیط‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زیست از جمله اهداف این تحقیقات است. توسعه اقتصادی مناطق مختلف کشور اغلب به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تنهایی اتفاق نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افتد و در مدت زمانی طولانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر به انجام می‌‌‌رسد، به‌‌‌همین‌‌‌دلیل انعطاف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیری و تطابق با تغییرات بسیار حیاتی هستند. باید بتوان به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سرعت و بادقت با شرایط جدید تطابق یافت و برنامه‌‌‌های توسعه را تغییر داد. این انعطاف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیری به تاسیسات و اقتصاد محلی اجازه می‌دهد که به تغییرات معدنکاری و بازارها پاسخ دهند. تاثیر معدنکاری در مناطق مختلف کشور به‌خصوص در مناطق محروم ممکن است به توسعه اقتصادی این مناطق کمک کند، اما نیاز به مدیریت مسوولانه و حفظ توازن میان اقتصاد، محیط‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زیست و جامعه دارد. با اجرای اصول مدیریت محیط‌‌‌زیستی، مشارکت جامعه محلی در تصمیم‌‌‌گیری، توجه به توسعه‌‌‌ پایدار و همکاری مناسب میان نهادهای مختلف، معدنکاری می‌تواند به توسعه اقتصادی پایدار در مناطق محروم کمک کند. این اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌توانند بر اساس منابع معدنی به توسعه‌‌‌پایدار دست‌‌‌یابند و به تاثیرات مثبت این صنعت از جمله ایجاد اشتغال، افزایش درآمد مالی، انتقال فناوری و دانش، توسعه زیرساخت‌‌‌ها و توسعه‌‌‌پایدار پرداخته شود. تحقیقات و سرمایه‌‌‌گذاری در توسعه معدنی نیز نقش حیاتی دارد تا به توسعه اقتصادی پایدار در این مناطق کمک شود.