اکسپرس نصف جهان تا پایتخت

پروژه کم شتاب

راه‌اندازی قطار سریع‌السیر تهران – اصفهان از عمده‌ترین دغدغه‌هایی است که مسوولان و متولیان استانی اصفهان به آن اشاره می‌کنند.

چالشی است که سال‌های زیادی از آن می‌گذرد و به دلیل تأمین نشدن فاینانس و مجوزهای لازم بر زمین‌مانده اما با ابلاغ مصوبه شورای اقتصاد با موضوع اصلاح مصوبه استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) برای احداث این قطار در دولت سیزدهم چشم‌انداز مثبتی نسبت به تکمیل آن به وجود آمد. به‌طوری‌که در دوره دولت سیزدهم به‌عنوان یک طرح اولویت‌دار در کشور مطرح و قرار شد تأمین مالی این پروژه ملی با شتاب بیشتری انجام شود.

در آخرین سفر وزیر راه و شهرسازی به اصفهان نیز بر راه‌اندازی این پروژه در دولت قبلی تأکید فراوانی شد.

هرچند وعده داده‌شده بود این قطار سریع‌السیر در دهه ۹۰ به بهره‌برداری برسد. اما وجود موانع پرشماری مانند  شیوع کرونا و چالش تامین مالی،  سرعت اجرای پروژه را کند کرد به‌علاوه آن‌که تحریم‌ها و ناهماهنگی‌های داخلی هم در این مورد تأثیرگذار بود.

جریان این قرار بود که در آغاز، مسیر این پروژه اصفهان – کاشان – تهران اما به‌یک‌باره مسیر، تغییر کرد و اصفهان-میمه - دلیجان- قم- تهران جایگزین شد.

همچنین تغییر مجریان و پیمانکاران این طرح موجب می‌شد که  با اخباری از این تغییرات و ورود سرمایه‌گذاران جدید مواجه شویم و درنهایت تأمین نشدن فاینانس خارجی و اعتبارات لازم،موجب به تأخیر افتادن این پروژه را فراهم می‌آورد.

امروز  در نخستین روزهای پاییز ۱۴۰۳ قطاری که برخی ادعای گذشت ۴ دهه از ایده راه‌اندازی آن رادارند و از یک دهه پیش وعده راه‌اندازی آن داده شده  هنوز در نیمه‌راه  است و مشخص نیست چه زمانی به اجرا برسد.

مسوولان چه می‌گویند:

چند اولویت مهمی که به‌صورت ویژه برای اصفهان دنبال می‌شود. نخست تأمین آب این استان و دوم پروژه قطار سریع‌السیر است.

مگا پروژه‌ای که در آغاز،دیدگاه بسیاری از افراد غیر اجرایی بودن آن  بود. اما اکنون متولیان، تأکید بر آن دارند ابهامی برای اجرای آن نیست و سیاست قطعی دولتمردان است که هرچه سریع ترچنین  قطاری  مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

در همین راستا دی‌ماه سال ۱۴۰۲ منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور،در ارتباط با این پروژه گفت:  اشکالاتی در فرایند اجرای پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان_تهران ایجادشده بود که با پیگیری استاندار اصفهان و دستور ریاست‌جمهور، این مسائل توسط شورای اقتصاد تعیین تکلیف شد.

و با اشاره به اینکه پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان_قم_تهران از اولویت‌های مهم دولت و مورد تأکید ریاست جمهوری است، افزود: تأکید رئیس‌جمهور بر این است که این پروژه در صدر پروژه‌های عمرانی اصفهان دنبال شود.

درهمان زمان نیز صلواتی مجری طرح‌های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در استان اصفهان در گفتگو با دنیای اقتصاد عنوان کرد :اجرای این پروژه نقطه عطفی در توسعه عمرانی کشور و استان اصفهان است و به دنبال آن هستیم که قطار سریع‌السیر اصفهان _ تهران در دولت سیزدهم افتتاح شود.

وی تصریح کرد : زیرساخت این پروژه که امری زمان‌بر بود به‌طور کامل انجام و در حال حاضر در مرحله روسازی و ریل‌گذاری قرار داریم.درصورتی‌که موانع مالی و داخلی،موافقت‌نامه‌ها، مجوزها و...برطرف شود حداکثر زمان لازم برای بهره‌برداری از پروژه قطار سریع‌السیر در ۳ سال آینده خواهد بود.

قابل‌توجه آن‌که در ۱۹ فروردین ۱۴۰۳همین امسال  نیز استاندار اصفهان پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان_ قم_ تهران را  بر ریل تکمیل دانست وبیان کرد: درصورتی‌که با مشکل منابع مالی در ادامه مسیر اجرای پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان_قم_تهران مواجه نشویم می‌توانیم این طرح را تا کمتر از سه سال آینده به بهره‌برداری برسانیم.

در این میان نوری صالحی رییس شورای شهر اصفهان کمتراز یک ماه پس از اظهارات استاندار، در اردیبهشت ۱۴۰۳ گفت :اخیراً شنیده‌ایم در سطح ملی سنگ‌اندازی‌هایی بر سر مسیر تکمیل آن صورت گرفته درحالی‌که پیشرفت خوبی داشته است.

وی بابیان اینکه گویا بدنه کارشناسی دستگاه‌های مرکزی با این پروژه مخالفت کرده‌اند، اظهار کرد : از رئیس‌جمهور درخواست می‌کنیم که اجازه ندهد پروژه‌های عظیم ملی دستخوش حب و بغض‌های محلی و منطقه‌ای شود. بخشی نگری و منطقه‌ای نگری نباید در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور تأثیرگذار باشد. اگر لازم باشد مکاتباتی با مقام‌های ملی خواهیم داشت.

و حالا که در دوره دولت چهاردهم قرارگرفته‌ایم طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بابیان این‌که تکمیل طرح قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران به‌عنوان یکی از برنامه‌های مهم ریلی این استان و کشور باید با جدیت پیگیری شود گفت :پیگیری مسائل و مشکلات قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران محور اصلی صحبت‌های ما با وزیر راه و شهرسازی بود و رایزنی لازم در مورد انجام اقداماتی که نیاز است برای تکمیل این پروژه صورت بگیرد، انجام شد.

وی یادآور شد :در زمان حاضر مسائلی در مورد مدل انجام این کار و میزان سرمایه‌گذاری دولت و بخش خصوصی باقی‌مانده که باید بررسی شود اما تردیدی در مورد اصل انجام طرح وجود ندارد.

به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی درصورتی‌که وزارت راه و شهرسازی به‌طورجدی جلو بیاید و بانک مرکزی و سازمان برنامه را مجاب کند، دولت چهاردهم می‌تواند این طرح را در همین دوره چهارساله تکمیل کند.

مطالبه مشترک مردم اصفهان از استاندار

بدون تردید بهره‌برداری کامل و اجرای پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان – تهران نقطه عطفی در توسعه عمرانی کشور و استان اصفهان بشمار می‌آید. ضمن آن‌که با تکمیل آن شاهد تحولی بزرگ در صنعت حمل‌ونقلی کشور خواهیم بود. کل مسیر این پروژه بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه به طول ۴۱۰ کیلومتر با  ظرفیت جابجایی ۱۶ میلیون مسافر در سال خواهد بود که با راه‌اندازی آن پیامدهای مثبتی مانند کاهش مهاجرت‌ها از اصفهان به پایتخت، مهاجرت معکوس، رونق توریسم و قرارگیری اصفهان به‌عنوان نقطه ثقل را خواهیم داشت. ضمن آن‌که دسترسی استان‌های هم‌جوار مانند چهارمحال و بختیاری، یزد و فارس به پایتخت هم بسیار آسان‌تر می‌شود. با این اوصاف در برهه‌ای که گویا انتصاب استاندار دولت چهاردهم تقریبا قطعی شده؛  انتظار از این دولت و از استاندار منتخب بر اجرای هرچه سریع‌تر  پروژه  مزبوراست و شهروندان امیدوارند خواسته‌ای که مدتهاست  به تحقق آن چشم دوخته‌اند در دولت وفاق ملی به انجام برسد.

چه‌بسا سخن مشترک اغلب مقامات و کارشناسان این استان آن است که پس از حل مسئله آب، اتمام قطار سریع‌السیر،مهم‌ترین پروژه اصفهان و بزرگ‌ترین مطالبه از استاندار است و اگر به نتیجه برسد قطعاً ارزش‌افزوده بالایی را برای اصفهان خواهد داشت.

مهمی که به نظر می‌رسد آن‌گونه که باید و لازم بوده استانداران پیشین اصفهان به آن توجهی نداشته‌اند.

محوری اصلی copy