تکمیل عملیات کف‌سازی و دفع رطوبت مَدرَس «ابن‌سینا» تا ۲ ماه آینده

به گزارش دنیای اقتصاد ، محمدعلی ایزدخواستی با اعلام اینکه سازمان نوسازی و بهسازی در یک سال گذشته مطالعات گسترده‌ای را درباره رطوبت صعودی موجود در دیوار مَدرَس «ابن‌سینا» آغاز کرده است، گفت: بر اساس این مطالعات، عمده رطوبتی که به دیواره‌ها و جداره‌های مدرس در سال‌های اخیر نفوذ کرده، منشأ داخلی داشته و از زیرزمین به‌صورت صعودی به سمت بالا می‌آمده و جداره‌ها و پی این بنای ارزشمند را تحت تأثیر قرار می‌داد.

وی افزود: پس از مطالعات و سونداژهای متعددی که در جایگاه‌های مختلف این بنا توسط مرمت‌گران و اساتید سازه‌های سنتی آتلیه سازمان صورت گرفت، نتایج تحلیل و دستور کار مرمت و مقاوم‌سازی مشخص و عملیات مرمت از ابتدای شهریور سال جاری آغاز شد.

به گفته وی، در طرح مرمت، اصلاح پیوندی موجود و کنترل رطوبت کف آغاز شد و پیوندی‌های آسیب‌دیده که در ۵۰ سال اخیر جرزهای بنا بر روی آن استوار شده بود، اصلاح و تعویض شدند.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان با بیان اینکه سطح کف مَدرَس که در دهه‌های اخیر شاهد آن بودیم، سطح تاریخی آن نیست و بالاتر از سطح تاریخی قرار دارد، اظهارکرد: بر اساس تحقیقات مشخص شد که در ۵۰ سال گذشته کف مدرس بیش از یک متر به‌وسیله خاک دستی پر شده بود و زیرسازی نامناسب آن، یکی از دلایل حبس رطوبت و انتقال آن به پی و جداره‌ها به شمار می‌رفت. به همین دلیل، هم‌اکنون در حال بررسی این موضوع هستیم که افزایش ارتفاع کف اصلاح شود یا در سطح اخیر دوباره کف‌سازی انجام گیرد.

وی خاطرنشان کرد: کارشناسان مجرب حوزه مرمت و سازه‌های سنتی پس از رسیدن به کف مدرس در عمق بیش از یک متری به بررسی لایه‌های خاک پرداختند تا بهترین تصمیم در مورد انتخاب کف گرفته شود.

وی ادامه داد: در این بخش مرمت سعی می‌کنیم کف مدرس را به کف تاریخی برسانیم تا جداره‌هایی که بین خاک مدفون بود، به این وسیله آزاد شود.

ایزدخواستی با اعلام اینکه عملیات کف سازی، پیوندی و مقاوم‌سازی و دفع رطوبت بالارونده درونی مدرس دو ماه آینده کاملا کنترل شده و مرمت جداره انجام می‌شود، گفت: موقعیت بنا به گونه‌ای است که احداث کانال هوا راهکار مناسبی برای آن نیست و مقرر شد با استفاده از مصالح سنگی قطع مویینگی محقق شود.