محرک رشد اقتصادی و صنعتی کشور

نمایشگاه خودرو، به‌عنوان یکی از رویدادهای کلیدی صنعتی و تجاری کشور، نقشی حیاتی در توسعه اقتصاد و صنعت خودرو ایران ایفا می‌کند. این نمایشگاه نه تنها بستر مناسبی برای معرفی جدیدترین مدل‌های خودرو و فناوری‌های پیشرفته است، بلکه تأثیرات گسترده‌ای بر اقتصاد شهر برگزارکننده دارد.

در عین حال صنعت خودرو در ایران نقشی کلیدی در اقتصاد ملی دارد. این صنعت با ایجاد هزاران شغل و فعال‌سازی زنجیره تأمین قطعات و مواد اولیه، به اشتغال‌زایی کمک می‌کند. همچنین، خودروسازان منبع مهمی برای درآمدهای مالیاتی دولت به شمار می‌روند و این مالیات بخشی از بودجه عمومی کشور را تأمین می‌کند. علاوه بر این، صنعت خودرو به رشد سایر صنایع وابسته مانند قطعه‌سازی و خدمات پس از فروش و تقویت رقابت‌پذیری ایران در بازارهای بین‌المللی کمک می‌کند.

نمایشگاه‌های صنعت خودرو در کشور با چهار عنوان برگزار می‌شود و این عنوان‌ها شامل نمایشگاه خودرو؛ نمایشگاه قطعات خودرو و صنایع وابسته؛ نمایشگاه خودرو و قطعات؛ نمایشگاه‌های موتورسیکلت و دوچرخه است.

بررسی سهم نمایشگاه‌های صنعت خودرو که در سال ۱۴۰۲ در ایران برگزار شده نشان می‌دهد از مجموع دو میلیون و ۹۶۰ هزار مترمربع نمایشگاه در عناوین مختلف، نمایشگاه صنعت خودرو ۸ درصد از فضای واگذارشده (۲۴۰ هزار مترمربع) را به خود اختصاص داده است. همچنین نمایشگاه‌های صنعت خودرو ۵ درصد از عناوین برگزاری و ۴ درصد از مشارکت‌کنندگان نمایشگاهی را به خود اختصاص داده و رتبه پنجم را در گروه موضوعی عناوین برگزاری نمایشگاهی کسب کرده است.

از مجموع ۲۴۰هزار مترمربع نمایشگاه‌های صنعت خودرو، حدود ۸۵هزار مترمربع به نمایشگاه‌های تخصصی خودرو اختصاص یافته است؛ بدین معنا که سهم این عنوان نمایشگاهی،  ۳۵ درصد از متراژ نمایشگاه‌های تخصصی این صنعت و ۳ درصد از متراژ تمام عناوین نمایشگاهی کشور‌ است.

همچنین در سال ۱۴۰۲، از ۲۴۰ هزار مترمربع فضایی که به نمایشگاه‌های صنعت خودرو اختصاص یافته بود، ۳۶ درصد به نمایشگاه قطعات، ۳۵ درصد به نمایشگاه خودرو، ۱۹ درصد به نمایشگاه خودرو و قطعات و ۱۰ درصد به نمایشگاه موتور و دوچرخه اختصاص داشت.

شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد در سال ۱۴۰۲ میزبان «نمایشگاه تخصصی خودرو» با حضور بیش از ۳۰ شرکت با فضای تخصیص‌یافته ۱۲هزار مترمربع و «نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو و صنایع وابسته» با حضور بیش از ۱۶۵ شرکت و با فضای تخصیص‌یافته ۱۱ هزار مترمربع، بوده است و هر دوی این‌ عنوان‌ها در صنعت خودرو پیشتاز محسوب می‌شوند.

1 copy

از سال 1401 با توجه به استقبال فراوان از نمایشگاه‌های خودرو برگزارشده در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد، دو عنوان نمایشگاه تخصصی خودرو و نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو و صنایع وابسته به تفکیک در مشهد برگزار شد. برگزاری این دو نمایشگاه مهم، به افزایش متراژ برگزاری کمک شایانی کرده است. نمودار رو‌به رو این روند پیشرفت را نشان می‌دهد.

همانطور که پیش‌‌بینی می‌شد، این روند رو به رشد در سال 1403 نیز ادامه پیدا کرده و فضای واگذارشده نمایشگاه تخصصی خودرو مشهد هم اکنون بیش از 15هزار مترمربع‌ است.

همچنین نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو و صنایع وابسته مشهد نیز در تاریخ 24 تا 27 آبان ماه برگزار خواهد شد.

برگزاری نمایشگاه‌ در شهرهای مختلف، خصوصا کلانشهرها، عاملی برای پیشرفت‌های اقتصادی و تجاری‌ است و عموما با جذب سرمایه، باعث شکوفایی اقتصادی می‌شود. در همین راستا، شهرهای مختلف ایران کاندیدای برگزاری نمایشگاه صنعت خودرو بوده‌اند.

سال گذشته، نمایشگاه‌های شهر تهران 40 درصد و باقی کلان شهرها 50 درصد از سهم برگزاری نمایشگاه‌های خودرو را (براساس متراژ واگذارشده) به خود اختصاص داده‌اند که نمودار متراژ اختصاص‌یافته این نمایشگاه‌ها در نمودارها آمده است.

از این میان فقط برخی شهرها عنوان تخصصی نمایشگاه خودرو را به‌طور مستقل برگزار کرده‌اند. سایت‌های نمایشگاهی تبریز، مشهد، اصفهان، شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، شیراز، اهواز، کرمان و اردبیل (به ترتیب متراژ فضای واگذارشده)، برگزارکننده این عنوان تخصصی بوده‌اند. این آمار از سال گذشته برداشته شده است.

با توجه به تقویم نمایشگاهی سال جاری، یکی از مهم‌ترین رویدادهای خودرویی سال، علاوه بر نمایشگاه مشهد، نمایشگاه خودروی شهر آفتاب در بهمن‌ماه ۱۴۰۳ خواهد بود. این نمایشگاه با حضور برندهای برجسته داخلی و بین‌المللی، فرصتی برای معرفی نوآوری‌ها و فناوری‌های پیشرفته‌تر فراهم می‌آورد و نقشی کلیدی در جلب توجه فعالان صنعت خودرو خواهد داشت.

امروزه صنعت خودرو در تمام دنیا از مهم‌ترین و به‌روزترین صنایع‌ است که هر ساله شاهد نوآوری‌های فراوانی در این حوزه هستیم. نمایشگاه‌های خودرو پل ارتباطی بین صنایع، تکنولوژی پیشرفته و بازدیدکنندگان در سال‌های گذشته بوده است  و مسیر همواری را جهت توسعه پایدار، رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال، پیشبرد اهداف زیست محیطی و گسترش روابط تجاری و اقتصادی فراهم می‌آورد.

هم‌اکنون نمایشگاه تخصصی خودرو مشهد در تلاش است تا این رسالت را به بهترین شکل ممکن، همچون سال‌های گذشته، انجام دهد.