از الان به فکر زمستان باشیم

زمستان که فرابرسد، مانند تابستان که آبی برای تولید برق نبود، آن موقع گازی برای تولید برق نیست و  احتمالا با قطع گاز و برق مواجه خواهیم بود که شرایط را سخت‌تر می‌کند. نیروگاه‌های اصفهان نیز درگیر فرسودگی‌اند و مشخص نیست راندمان دقیق آن‌ها چقدر است. نیروگاه‌ها با این حجم تولید در زمستان، بازهم مشکلاتی پیش روی خوددارند که زیان اول آن را صنعت و زیان دوم را شهرها می‌بینند. تعطیلی ۳ روز در هفته شهرک‌های صنعتی باعث شده چالش‌های بسیاری برای اقتصاد و صنعت اصفهان پیش آید.

هاشم اورعی، استاد برق دانشگاه شریف، درباره قطعی برق در زمستان گفته است: « امسال و سال گذشته بیشتر از ۵ درصد افزایش مصرف داشتیم. برای امسال تا ۸ درصد هم اعلام شد. میزان تقاضا هرسال ۷ درصد افزایش پیدا می‌کند. در مقابل میزان تولید ما هم به دلیل کهنگی تجهیزات، ۵ درصد کاهش می‌یابد. ما مبالغ قابل‌توجهی در کمبود برق پرداخت می‌کنیم. سال گذشته ۸ میلیارد دلار زیان ناشی از کمبود برق و تولید داریم و امسال احتمالاً ۱۲ میلیارد دلار زیان خواهیم داشت. در زمستان هم این روند ادامه دارد. مصرف برق دو نوع دارد، اول‌بار پایه است که همیشه نیاز داریم. تاکنون مشکل ما بار پایه نبوده بلکه بار متغیری است که در زمان گرما افزایش می‌یابد.»

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان اصفهان در خصوص معضل کمبود برق در استان گفته است: «توسعه صنعتی، کشاورزی و مصارف خانگی منجر به کمبود برق شده که چند پروژه جدید برای تأمین این نیاز پیش‌بینی‌شده و در حال اجرا است. پست جدید انتقال برق در حال احداث و راه‌اندازی است که پیش‌بینی می‌شود تا تابستان امسال در مدار قرار گیرد. پست جدید نیز در دستور کار برای انتقال برق منطقه نجف‌آباد و حومه پیش‌بینی‌شده که این بستر نیز تا ۱۴۰۴ روی خط بهره‌برداری قرار می‌گیرد. دنیا به سمت توسعه انرژی‌های پاک و تجدید پذیر رفته و لازم است ما نیز به سمت استفاده از تجهیزات و فنّاوری‌هایی حرکت کنیم که انرژی پاک تولید می‌کنند، مشکلات نیروگاه‌های فسیلی مانند تولید co۲ را ندارند و برای تولید و مصرف انرژی هوشمند سازی مشترکان را در دستور کار قرار دهیم.»

یکی دیگر از مشکلات اصفهان با صنایع و مراکز تولید انرژی، مساله کمبود گاز و استفاده از مازوت به‌عنوان جایگزین است که نیروگاه‌ها نیز همواره تاکید کرده‌اند تا زمانی که گاز به آن‌ها تزریق نشود، ناچار به استفاده از مازوت هستند. مازوت نیز همواره باعث آلوده‌تر شدن هوای شهر شده و یک مشکل به مشکلات اصفهان اضافه می‌کند. به‌نوعی از هر طرف که به رفع مشکل بپردازیم، مشکل دیگری از نقطه  دیگری بیرون می‌زند که اداره شهر را با چالش‌های جدید مواجه می‌کند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا درباره نقش نیروگاه‌های تولید برق در افزایش آلودگی گفته است: جلسه کارگروه شرایط اضطرار گردوغبار تشکیل و در آن، بر ضرورت برنامه‌ریزی وزارت نفت و نیرو برای تأمین پایدار گاز دو نیروگاه‌ برق شهید منتظری و اصفهان تأکید شد. در برنامه‌ریزی یادشده، پیشگیری از مصرف مازوت تا پایان سال با توجه‌ به شرایط خاص اصفهان و شهرستان‌های واقع در منطقه مرکزی اهمیت دارد. درواقع، توجه به شرایط آلودگی هوا، خشکی زاینده‌رود و کانون‌های گردوخاک در این برنامه‌ریزی لحاظ شده است. جلسه ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با حضور اعضای آن روز ۲۱ شهریورماه در استانداری تشکیل شد.

در این جلسه، وظایف هر بخش مطابق دستورالعمل شرایط اضطرار آلودگی هوا و گردوغبار بررسی شد و تمهیداتی فراهم آمد. در آن جلسه اعلام شد که امسال بیش از ۱۰۰ روز ناسالم در اصفهان و هشت شهرستان منطقه مرکزی داشته‌ایم. ۵۴ روز ناسالم نیز در شهرستان کاشان به دلیل خیزش کانون‌های گردوغبار، افزایش غلظت ازن ثبت شد که ۱۲ روز آن، بسیار ناسالم و ۴۳ روز نیز ناسالم برای عموم بوده است.

وی گفت: نتایج پیگیری‌های انجام‌شده درباره اجرای طرح جامع زیست‌محیطی در شرکت ذوب‌آهن، تبدیل نیروگاه برق شهید منتظری به سیکل ترکیبی و انتقال به بیرون تا شعاع ۵۰ کیلومتری نیز واکاوی شد.

وی با تأکید بر اینکه از ابتدای سال تاکنون ۴۴۸۳ مورد از واحدهای صنعتی و تولیدی سطح استان پایش شده‌اند، بیان کرد: این پایش و ارزیابی از طریق اداره محیط‌زیست و با همکاری اداره صمت و شهرک‌های صنعتی انجام شد. استانداردهای زیست‌محیطی و آلودگی هوا دو مساله بررسی و لحاظ‌ شده در این پایش بودند.

تجربه یک سال اخیر نشان می‌دهد که در کدام نقاط باید از الان به فکر بود. تاسیس نیروگاه، کاهش مصرف و توازن تولید چندراهی است که پیش روی اصفهان برای زنده نگه‌داشتن است. اصفهان بدون برق، چندان تفاوتی با اصفهان بدون آب ندارد. اگر امروز مسوولان شهری فکری به حال وضعیت اصفهان و اصلاح رویکردهای مدیران پیشین نکنند، اصفهان دوباره به همان دوره سخت بازمی‌گردد و نتیجه‌ای جز چالش برای زیست پذیری این شهر کهن ندارد.