گرماا، گرما، گرما؛ تعطیلی ادارات راه حل نیست

در نشست امروز و با توجه به شرایط موجود و پیش رو و با کسب مجوزهای لازم، مقرر شد روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفدهم و هجدهم مردادماه ادارات، بانک‌ها، شهرداری‌ها و مراکز آموزشی استان تعطیل و به صورت دورکار فعالیت کنند. رعایت اصول ایمنی بهداشتی در برابر گرمازدگی و اشعه فرابنفش، کاهش زمان حضور در فضای باز و تابش مستقیم نور خورشید، کاهش رفت و آمد در سطح شهر و استفاده بهینه از انرژی برق و آب در روزهای جاری ضروری است.

جلوگیری از هر گونه هدر رفت آب از شبکه‌های فرسوده آب شرب و فضای سبز در اماکن عمومی، پارک‌ها، ادارات و صنوف با توجه به موقع به شبکه‌ها و رفع نواقص ضروری است‌، از آحاد مشترکان خانگی و صنفی صمیمانه تقاضامندیم که در صرفه‌جویی حداکثری و رعایت اصول بهره‌وری در مصرف انرژی به منظور عبور از موج گرمای فعلی همکاری کنند. از اصناف بخصوص فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میوه فروشی‌ها، مغازه‌های لوستر و… خواسته شده تا پیش از برخوردهای قانونی و اعمال جرایم نسبت به رعایت اصول صرفه‌جویی حداکثری اهتمام داشته باشند، به منظور ارائه خدمات فوریتی، ۳۲۰ تیم امدادرسان در بخش‌های آب، برق و اورژانس برای خدمت‌رسانی به مردم استان آماده هستند. به منظور پایداری جریان برق خانگی و صنوف استفاده از نور طبیعی در طول روز، صرفه‌جویی در مصرف برق خصوصاً در ساعات اوج مصرف برق، جایگزینی پروژکتورهای قدیمی با چراغ‌های مجهز به لامپ‌های ال ای دی، اجرای روش‌های پیشگیری از هدر رفت انرژی با نصب درزگیر و عایق پنجره‌ها نیز تأکید می‌شود.»

اصفهان در سال ۱۴۰۳ بارها درگیر محدودیت‌های زمانی و تعطیلی ادارات شده است اما سوال اساسی اینجاست که آیا چیزی تغییر کرده است؟ آیا راهکار عبور از بحران تعطیلی ادارات است؟ تعطیلی چهارشنبه و پنجشنبه در انتهای این هفته تنها به افزایش مسافرت و انتقال مصرف برق به نقاط دیگر منجر شده است. اصفهان این روزها گرمای سختی را تحمل می کند اما مسئولین کماکان از راهکار تکراری تعطیلی ادارات استفاده می کنند. بازماندگان دولت رئیسی در استانداری و وزارت نیرو کماکان راه حل مطلوب برای حل مشکل برق را نیافته و تنها با هزینه زایی بیشتر، ادارات را تعطیل می کنند.

یکی دیگر ازمشکلاتی که اصفهان با آن مواجه است؛ آتش گرفتن خودروها در اثر گرماست. مشخصا یک نمونه آن در خیابان صائب برای یک دستگاه ساینا رخ داد که آتش نشانی هم به پایان آن رسید.

 سرآتشیار محمد شریعتی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: از ابتدای سال تاکنون ۲۸۱ خودرو در اصفهان از گرمای هوا طعمه حریق شده اند. با گرم شدن هوا در فصل تابستان شاهد افزایش حریق خودرو در شهر اصفهان هستیم که علت آن ناشی از هم‌رفتی دمای هوا است. حریق از ۲ طریق نقص فنی در سیستم سوخت‌رسانی و دیگری ناشی از بی‌توجهی و سهل‌انگاری در رعایت موارد ایمنی ناشی می‌شود.

در حریق نقص فنی سیستم سوخت‌رسانی با نشر بنزین موجب آتش‌سوزی شده که برای پیشگیری از آن رعایت نکاتی از جمله بازدید دوره‌ای، معاینه فنی، بازرسی سیم‌کشی خودرو و... نیاز است.نگهداشتن عینک و بطری آب بر روی صندلی اتومبیل و همجواری کاغذ و لباس با ترکیب گرمای هوا می‌تواند همانند یک ذره بین عمل کرده و با متمرکز کردن نور آفتاب هر آنچه در پیرامون خود دارد را شعله‌ور کند.قرار دادن گوشی‌های تلفن همراه، تبلت، پاور بانک و یا هر نوع وسیله الکترونیکی که باطری لیتیومی دارد در معرض آفتاب و یا گرمای درون خودرو موجب بروز آتش‌سوزی یا انفجار می‌شود. زمان‌هایی که خودرو برای چندین ساعت زیر نور خورشید پارک شده است و بوی سوختگی، بنزین یا گازوییل استشمام می‌شود باید حتما موتور خودرو را پیش از سوار شدن کنترل کرد. بیشتر حریق‌های خودرو از داخل کابین خودرو آغاز شده و بر همین اساس توصیه ما این است که فندک و تجهیزاتی از این قبیل در خودرو نگهداری نشود.

باز هم یک سوال اساسی تر شکل می گیرد که آیا تعطیلی ادارات می تواند باعث کاهش آتش سوزی خودروها شود؟ در این شرایط شهروندان با فراغت خاطر بیشتری به سطح شهر می آیند و اتفاقا خودروهای بیشتری در سطح شهر دچار مشکل می شوند. اصفهانی ها این روزها دمای بالاتری از حتی استان های جنوبی را تحمل می کنند که راهکار عبور از بحرانهای آن هرچه باشد، تعطیلی ادارات نیست.

اگرچه دولت سیزدهم هم باید پاسخگوی چنین وضعیتی در اصفهان باشد و جامعه ایرانی از دولت چهاردهم این انتظار را دارد که وضعیت برق را از دولت قبل پیگیری کند و ترک فعل های این حوزه بیش از قبل مورد بررسی و قضاوت قرار گیرد. تابستان امسال هم در حال پایان است اما تابستان سال دیگر یکسال بعد فرامیرسد و باید هرچه سریع تر فکری برای سال های آینده کرد. اگر شهریور ماه مقداری هوا خنک و مصرف برق کاهش یافت، این مسئله نباید به فراموشی سپرده شود. در آن صورت کماکان چالش های این حوزه تبدیل به یک بحران عمومی شده که اجازه کار عادی و روزمره به دولت و بخش خصوصی را هم نمی دهد. همین الان که بانک ها تا ساعت ۱۰ صبح باز هستند، چالش های مهمی برای بخش خصوصی و بازاری ها شکل گرفته که تداوم آن وضعیت بغرنج تری را ایجاد می کند.