فیوز اصفهان پرید

زیاد برق مصرف می‌کنیم؟

میزان تولید برق در ایران طبق آمارهای رسمی برابر با ۳۶۳ تراوات ساعت در سال ۲۰۲۱ بوده است که بر این اساس رتبه ایران در بین کشورهای تولیدکننده برق دوازدهم است، رتبه اول متعلق به کشور چین و رتبه دوم آمریکا و رتبه سوم هند است.طبق داده‌های STATISTA  آمار ایران در مصرف برق در مقایسه با دیگر کشورهای جهان چندان زیاد نبوده و در سال۲۰۲۰ در مقام ۱۴ قرار داشته و در سال یادشده ۲۷۹.۸ تراوات ساعت برق مصرف کرده است. در این سال چین با ۶۸۷۵.۱ تراوات ساعت در رتبه نخست، ایالات‌متحده آمریکا با مصرف  ۳۸۴۳.۸ تراوات ساعت در رتبه دوم و هند با مصرف ۱۲۲۹.۴ تراوات ساعت در رتبه سوم جهان قرار داشته است.

ایران در مصرف برق بعد از عربستان سعودی با ۳۳۱.۴ تراوات ساعت برق، انگلستان با مصرف برق برابر با ۲۸۹.۷ تراوات ساعت و ایتالیا با  مصرف برق ۲۸۶.۴ تراوات ساعت، قرارگرفته است.

آنچه آمار رسمی سایت iea از میزان مصرف سرانه خانگی ایران نشان می‌دهد، این شاخص در ایران در سال‌های اخیر برابر با ۱۰۲۲ کیلووات ساعت است. بر اساس همین آمار میانگین مصرف جهانی برق برابر با ۱۱۹۲.۸ کیلووات ساعت است. بر این اساس میزان سرانه مصرف برق ایران نه‌تنها بیشتر از میانگین جهانی نیست بلکه از متوسط مصرف سرانه تمام کشورها که حتی شامل خود ایران نیز می‌شود، کمتر است.سرانه مصرف برق خانگی در ترکیه نیز ۷۲۱.۴ کیلووات ساعت ثبت‌شده است. بر این اساس میزان مصرف سرانه خانگی ایران ۱.۴۱ برابر میزان سرانه مصرف برق خانگی در ترکیه است. میانگین سرانه مصرف برق خانگی کل قاره اروپا نیز برابر با ۲۳۵۰.۹۱ کیلووات ساعت است. بنابراین سرانه مصرف برق خانگی ایران با میزان ۱۰۲۲ کیلووات ساعت کمتر از قاره و کشورهای اروپایی است.

ایران یکی از معدود کشورهایی است که ازلحاظ دسترسی به انرژی، محدودیت کمی دارد، به‌عبارت‌دیگر ایران دارای اکثر انرژی‌های تجدید پذیر و تجدید ناپذیر است. در ایران برخلاف برخی از کشورها که گاز کمتری دارند، برای گرمایش و پخت‌وپز از گاز استفاده می‌شود و همین امر باعث کاهش میزان مصرف برق خانگی می‌شود.

چرا اصفهان ناتراز شد؟

اصفهانی که حدود۱۴سال قبل ۱۲درصد مصرف برق کشور را تولید می‌کرده حالا دچار ناترازی برق شده است. آمارها می‌گویند که میزان متوسط سرانه مصرف  سالیانه برق خانگی در اصفهان در سال۱۴۰۰حدود ۲۲۳۸ کیلووات ساعت ثبت‌شده است. به گفته استاندار اصفهان سال گذشته ۵۰ هزار اشتراک جدید برق به مشترکان استان اضافه‌شده است. مرتضوی توضیح می‌دهد که نزدیک به ۲۵ درصد مصرف برق در استان اصفهان خانگی و حدود ۱۳ درصد از مصرف برق در سطح استان مربوط به بخش خدمات عمومی است و با ۱۰ درصد صرفه‌جویی در همین بخش، می‌توان ۱۵ هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه کرد. مرتضوی می‌گوید:"در استان اصفهان ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات برق تولید و ۶ هزار مگاوات مصرف می‌شود. با سرمایه‌گذاری‌هایی که دولت سیزدهم انجام داده، طی یکی دو سال آینده کمبود انرژی را جبران و تراز استان حدود ۱۵۰۰ مگاوات مثبت می‌شود.در مهرماه سال گذشته یک نیروگاه ۳۰۰ مگاواتی وارد مدار شد و فاز دوم همین نیروگاه با ظرفیت ۳۰۰ مگاوات آماده بهره‌برداری است و علاوه بر این برخی از مجموعه‌های صنعتی در حال تولید برق باانرژی خورشیدی هستند. "

در حالی که استاندار اصفهان از نیاز ۶هزار مگاواتی استان به برق خبر می‌دهد که داوود قاسمی سخنگوی صنعت برق اصفهان از تقاضای مصرف ۷۲۱۱ مگاواتی در اوج مصرف برق در استان رونمایی می‌کند که این نرخ  بیش از  ۱۵ درصد افزایش را نسبت به دوره مشابه گذشته نشان می‌دهد .

حالا ناترازی استان به بیش از دو هزار مگاوات رسیده و استاندار اصفهان از تعهد اصفهان به ساخت نیروگاه خورشیدی خبر می‌دهد. به گفته مرتضوی، تعهد ساخت ۴ هزار مگاوات نیروگاه انرژی خورشیدی در کشور مصوب شده که از این میزان، اصفهان به ساخت ۲۲۰۰ مگاوات نیروگاه انرژی خورشیدی متعهد شده است. برقی که به گفته او سه سال طول می‌کشد تا وارد مدارشود. تا این زمان به‌طور حتم تعداد مشترکان، گرمای هوا و جهش مصرف، قله‌های جدیدی را فتح کرده‌اند و این دور تسلسل ادامه دارد. البته که به این دور تسلسل باید استمرار استفاده غیرمجاز از ماینرها را هم به علت جهش دوباره بیت کوین افزود.

توسعه بدون راهبرد

 برنامه توسعه شهرک‌های صنعتی و موافقت اصولی برای ایجاد واحدهای جدید صنعتی روی میز وزارت صمت است و هرساله نیز به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود. شواهد فعلی نشان می‌دهد زیرساخت لازم برای توسعه صنعتی فراهم نیست.داده‌های آماری نشریه اعتماد نشان می‌دهد

۴۲۷۲۹ مگاوات از برق توزیع‌شده در کشور توسط نیروگاه‌های با عمر کمتر از ۲۰ سال و ۲۰۰۹۶ مگاوات نیز توسط نیروگاه‌های با عمر ۲۰ تا ۴۰ سال تامین می‌شود. نیروگاه‌هایی با قدمت بیشتر نیز در ایران وجود دارند که سهم کمتری از تولید برق را به عهده می‌گیرند. اما نکته مهم اینجاست که احداث نیروگاه در طول دهه ۹۰ با روند کاهشی همراه بوده و به حداکثر رسیدن ظرفیت نیروگاه‌های احداث‌شده در سال ۸۹ نتیجه رشد مثبت سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در سال‌های ابتدای دهه ۱۳۸۰ بوده که هنوز موج تحریم‌ها آغاز نشده بود. حالا شرایط به‌گونه‌ای شده که سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاه‌ها از ۶.۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۸۵ به ۶۳۰ میلیون دلار در سال ۹۹ برسد.

صنعت برق، سرمایه‌بر است و از به دلیل رشد مصرف برق و بهره‌وری پایین آن همواره سرمایه‌گذاری برای توسعه شبکه تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ضروری است. در دو دهه اخیر میزان سرمایه‌گذاری در این صنعت با توجه به رویکرد دولت‌ها مختلف روی نوسان سینوسی بوده به طوری که  بالاترین میزان سرمایه‌گذاری در حوزه تولید برق به سال‌های میانه دهه ۸۰  بازمی‌گردد و پس‌ازآن، تشدید تحریم‌ها شرایط را برای ورود سرمایه به این حوزه سخت‌تر کرده است. در این مورد هم قیمت‌گذاری دستوری و عدم پیش‌بینی پذیری روند سرمایه‌گذاری ازجمله دلایل نبود انگیزه برای سرمایه‌گذاری در تولید برق بوده است.

محوری 3 copy