اجرای سنگین‌ترین عملیات تعمیرات سالانه در تاریخ بهره‌برداری کوره‌های تولید آهک

خشایار پاسیار با اعلام این خبر گفت: امروزه انجام تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های صنعتی شناخته‌شده در زمینه حفظ آماده‌به‌کاری تجهیزات و افزایش بهره‌وری سایت‌های تولیدی، بیش‌ازپیش مورد توجه سازمان‌های پیشرفته قرار گرفته است. واحد آهک‌سازی نیز به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان محصولات استراتژیک در زنجیره تولید فولاد مبارکه از این قاعده مستثنا نیست. بنابراین با توجه به نیاز این واحد به انجام تعمیرات اساسی بر روی تجهیزات مربوط به کوره‌های تولید آهک، پس از برگزاری جلسات مدیریتی و کارشناسی، اقدام به برنامه‌ریزی و اجرای سنگین‌ترین تعمیرات سالانه از ابتدای بهره‌برداری این واحد تاکنون نمودیم.

وی با بیان اینکه این دوره از تعمیرات اساسی بدون هیچ‌گونه حادثه ایمنی برگزار شد، ادامه داد: کلیه فعالیت‌ها با تکیه‌بر تخصص و دانش کارشناسان، متخصصان و شرکت‌های پیمانکار داخلی فولاد مبارکه انجام شد.

رئیس واحد آهک‌سازی گفت: از مهم‌ترین فعالیت‌های انجام‌شده در این دوره، تعویض کامل استک مربوط به گازهای خروجی کوره‌های واحد آهک‌سازی و همچنین نوسازی و بهسازی بدنه بگ فیلترهای اصلی این کوره‌ها بود که برای اولین بار در تاریخ بهره‌برداری فولاد مبارکه انجام شد.

پاسیار با تاکید بر اینکه این بهینه‌سازی‌ها تاثیر بسزایی در حفظ استانداردهای زیست‌محیطی و کیفیت محصول موردنیاز مشتری اصلی، یعنی واحد فولادسازی دارد، در بخش پایانی سخنان خود از حمایت‌های بی‌دریغ تیم مدیریتی شرکت به‌ویژه معاونت بهره‌برداری و مدیریت ناحیه آهن‌سازی و همچنین از همکاران واحد آهک‌سازی، تعمیرات مرکزی، تعمیرگاه مرکزی، شرکت توسعه صنعت لنجان به‌عنوان پیمانکار مجری فعالیت‌های شات‌دان، دفاتر فنی تولید و تعمیرات ناحیه آهن‌سازی، کارکنان پیمانکار نظافت صنعتی و تعمیرات مقیم در واحد، روابط عمومی، ایمنی مرکز، حمل‌ونقل، تعمیرات نسوز نواحی، خدمات رفاهی، مدیریت خرید و کلیه قسمت‌های یاری‌دهنده تشکر کرد.

در همین زمینه برخی از دیگر رؤسا و کارشناسان این بخش نیز چنین گفتند:

حسین عابد، رئیس مرکز تعمیرات مکانیک: با توجه به ظرفیت‌های دانشی و مهارتی موجود در تعمیرات مرکزی، مسوولیت طراحی و ساخت شاهین مخصوص باربرداری و نصب استک (دمونتاژ استک فرسوده و مونتاژ استک جدید) را بخش مکانیک تعمیرات مرکزی به عهده گرفت و با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم و همکاری واحدهای آهک‌سازی، حمل‌ونقل و بازرسی فنی موفق به انجام این مهم در بازه زمانی ۴۴ روز شدیم.

علی رستمی، کارشناس تعمیرات مکانیک واحد آهک‌سازی: تعویض استک واحد آهک‌سازی به دلیل مشترک بودن بین هر دو خط واحد و همچنین ارتفاع و وزن آن از حساسیت و اهمیت خاصی برخوردار بود؛ چراکه وزن این استک ۸۵ تن و ارتفاع آن ۵۰ متر است. ساخت استک واحد آهک‌سازی از سال ۱۴۰۰ در داخل فولاد مبارکه شروع شده بود و با نظارت و پیگیری مستمر و تعامل کارشناسان واحد آهک‌سازی با بخش‌های مختلف فولاد ازجمله اسکلت فلزی، بازرسی خوردگی و بازرسی سازه پیگیری و عملیاتی شد. شایان‌ذکر است که در طول پروسه ساخت برخی از مشکلات ایجادشده در قطعه با بررسی کارشناس واحد آهک‌سازی ریشه‌یابی و با تعامل با سایر بخش‌های ذکرشده رفع شد. اهمیت این موضوع از این جهت است که در صورت عدم توجه و رفع مشکلات حین ساخت، قطعه قابل‌نصب نبود و توقف زمانی و خسارت مالی زیادی به شرکت فولاد مبارکه وارد می‌شد.