گام مهم برای تولید اقتصادی در ذوب آهن اصفهان با بهینه‌سازی مصرف کک

در این راستا با برنامه ریزی صحیح ، اقدامات بسیار خوبی در زمینه کاهش مصرف کک در این قسمت انجام گرفت که عبارتند از : استفاده حداکثری از گاز طبیعی ، افزایش بهره شیمیایی گاز ، تغییر در سیستم بارگیری و پارامترهای دمشی کوره بلند و کنترل کلیه ورودی‌های مواد اولیه به کوره بلند. مدیر بخش کوره بلند ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: جهش تولید به همراه کاهش مصرف کک از طریق تداوم تامین کمی و کیفی مواد اولیه به خصوص کک ، زغال و مواد آهن دار محقق می‌شود که در این راستا برنامه‌های خوبی در دست اقدام قرار دارد.

شهرام گلی در پایان ضمن تشکر از پرسنل زحمت کش بخش کوره بلند از مدیریت‌های امور فنی وبرنامه ریزی تولید، کک سازی،آگلومراسیون ، خرید ، فولادسازی ،راه آهن ،نت مکانیک ،نت ساختمان، انرژی و بهینه سازی سوخت ، آبرسانی و  سایر مدیریت‌ها که همواره همکاری بسیاری خوبی با این مدیریت دارند،تشکر و قدردانی نمود.

مسلم نصیری قائم مقام بخش کوره بلند نیز در ادامه تصریح کرد : در چهار ماه ابتدایی سال جاری با مشکلاتی نظیر عدم جذب چدن در بخش فولادسازی به دلیل تعمیرات ۴۷ روزه کنورتور شماره۲ و توقفات کوره بلندها مواجه بودیم .  

وی ادامه داد : با تدابیر و فعالیت‌های انجام شده توسط همکاران ما در کوره بلند در زمینه شارژ و مصارف بهینه گندله ، گاز طبیعی، کک ریزه و ارتقاء بهره شیمیایی گاز ، مصرف کک کاهش یافت و تولید اقتصادی در کوره بلند رقم خورد.

نصیری اضافه کرد : تامین پایدار مواد اولیه، بهبود در فرآیند تولید کوره بلند‌ها را تثبیت و در ادامه کاهش قیمت تمام شده چدن را در پی دارد.

محمدرضا شانه معاون تولید بخش کوره بلند نیز گفت : در چهار ماه ابتدایی سال جاری با مشکلاتی همچون تعمیر کنورتور شماره ۲  مواجه شدیم .با این وجود مدیریت کوره بلند با حداکثر تلاش و بکارگیری خلاقیت در جهت حفظ تولید اقتصادی و کاهش نرخ مصرف کک همراه با جلوگیری از ایجاد اختلال در کوره بلند گام برمی دارد. معاون تولید بخش کوره بلند تصریح کرد :  افزایش تزریق گاز طبیعی، درجه حرارت هوای دم، بهینه سازی توزیع  بار و شارژ مواد آهن دار از جمله اقدامات مهم کوره بلند در کاهش نرخ مصرف کک به شمار می‌رود. وی افزود : در چهار ماه ابتدایی سال جاری مقدار  ۸۷۵۶۸۶.۱ تن چدن با نرخ مصرف  ۴۹۸.۷کیلوگرم کک خشک به ازای یک تن چدن تولید شده است. در حالیکه در چهار ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ مقدار ۱۰۷۳۴۰۰ تن چدن با نرخ مصرف کک خشک ۵۰۹ کیلوگرم به ازای یک تن چدن تولید شده است.