پناهگاه جدید سگ‌های بدون صاحب در اصفهان ایجاد می‌شود

غلامرضا ساکتی روز یکشنبه افزود: این پناهگاه در صورت تکمیل فرآیندهای عمرانی، امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت اجرایی پناهگاه ویژه سگ‌ها در اصفهان پیش‌تر بر عهده گروه‌های مردم نهاد و حامیان محیط زیست بود که در سال ۱۳۹۳ به شهرداری اصفهان واگذار شد و پناهگاه مرکزی در سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری رسید.

وی اضافه کرد: پناهگاه مرکزی نگهداری سگ‌های بدون صاحب در سال ۱۴٠٠ بازسازی شد و اکنون پناهگاه جدید در مجاورت پناهگاه مرکزی در حال احداث است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به شناسایی، جمع‌آوری، سالم‌سازی و عقیم‌سازی سگ‌های بدون صاحب و فرایند کنترل جمعیت آنها گفت: روزانه بیش از ۱٠ سگ به پناهگاه منتقل می‌شود.

ساکتی افزود: میانگین ظرفیت پناهگاه ۲٠٠ قلاده سگ است اما در اوج ظرفیت تا ۴٠٠ قلاده نیز در آن نگهداری می‌شود.

وی تصریح کرد: موضوع جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب از سال‌ها پیش در کشور مطرح بوده و شهرداری اصفهان نیز در این زمینه اقداماتی انجام داده است.

گفتنی است  موضوع سگ‌های بدون صاحب در سال‌های اخیر یکی از چالش‌های موجود در مناطق مختلف بوده است؛ به گفته مسوولان مرکز بهداشت اصفهان حدود ۷۰ درصد از موارد حیوان گزیدگی در استان مربوط به سگ و ۷۰ تا ۸۰ درصد از این موارد نیز مربوط به سگ‌های بدون صاحب و ولگرد است.

طبق قانون، کنترل و جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب بر عهده شهرداری‌هاست و افرادی که صاحب حیواناتی مانند سگ هستند باید به انجام مراقبت‌های دامپزشکی از حیوانات خود اقدام کنند.