مدیریت مصرف برق درهرمزگان

پاداش صرفه جویی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان ادامه داد: دراین هفته براساس پیش بینی‌ها با افزایش دما مواجه خواهیم بود، این شرایط تقاضا برای مصرف برق را افزایش می‌دهد و ضرورت دارد که مدیریت مصرف برق را جدی تردنبال کنیم.مدیریت مصرف به ویژه دربخش خانگی بسیار حائزاهمیت است. دراستان هرمزگان بخش عمده‌ای از برق دربخش خانگی به مصرف می‌رسد. براساس آمارها حدود ۶۳ درصد از برق در استان هرمزگان در حوزه خانگی به مصرف می‌رسد.ازمیزان کل برق مصرفی استان حدود ۱۸۰۰ مگاوات برق به مصرف خانگی می‌رسد بنا براین صرفه جویی دربخش خانگی بسیار حائز اهمیت است و تاثیر بسزایی درکاهش شاخص‌های مصرف استان دارد.مهندس کریمی همچنین با معرفی پویش #با_انرژی گفت: درسال‌های گذشته مشوق‌هایی از طرف وزارت نیرو برای صرفه جویی درمصرف برق درنظر گرفته شد، برای کاهش مصرف برق به ازای هر کیلووات صرفه جویی تا ۲۰ برابر تعرفه جاری پاداش در نظر گرفته شده بود، سال گذشته حدود ۴۵ درصد از مشترکین خانگی در استان هرمزگان مشمول پاداش شدند، امسال هم همان روال مشوق‌ها ادامه یافت. وی اظهارداشت: در خردادماه امسال ۲۵ درصد از قبوض صادر شده در هرمزگان مشمول پاداش شدند، اگر این صرفه جویی تداوم پیدا کند قبض برق مشترکان خوش مصرف رایگان شده و استفاده از جوایز ارزشمند پویش با انرژی هم به این مشترکان تعلق می‌گیرد.

پویش با انرژی

 پویش باانرژی درسطح ملی با هدف بهینه سازی مصرف تعریف شده است. درقالب این پویش وبرای تشویق مردم پاداش ۳۰۰ دستگاه خودرو در نظر گرفته شده که سهم استان‌ها به میزان صرفه جویی است که خواهند داشت.مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان اضافه کرد: درخواست ما این است که مشترکان عضو این پویش شوند و با نصب اپلیکیشن با انرژی روی موبایل خود ازجوایز آن بهره مند شوند.استان هرمزگان هم سهم بسزایی دراین پویش و بهره مندی ازجوایز آن دارد.این پویش آموزش‌های مناسبی هم دارد که می‌تواند برای مشترکان برق سودمند باشد. اگر مشترکان کد دستوری *۱۵۲۱# را شماره گیری کنند، لینک نصب برای آنان ارسال می‌شود. ۱۵ درصد صرفه جویی در ۲۱ هفته گرم تابستان در نظر گرفته شده است. این ۱۵ درصد صرفه جویی هر چند عدد زیادی نیست و با کمترین اقدامات برای صرفه جویی می‌توان به این ۱۵ درصد صرفه جویی دست یافت اما در کاهش شاخص‌های مصرف بسیار حائز اهمیت است.

هشدار به پرمصرف ها

وی همچنین با تاکید براینکه تحت هیچ شرایطی خاموشی با برنامه ریزی قبلی در بخش خانگی نخواهیم داشت اضافه کرد: خاموشی برق خانگی خط قرمزماست.عمده مدیریت مصرف درسایر بخش‌های صنعتی و کشاورزی، اداری و عمومی اعمال می‌شود.در بخش عمومی و اداری دستورالعمل‌ها مشخص است. در ساعت‌های اداری ۴۰ درصد نسبت به مصرف پایه سال گذشته باید مصرف برق کاهش یابد، درساعت غیراداری این مصرف باید ۷۰ درصد کاهش یابد. درخواست ما از ادارات این است که این دستور العمل را رعایت کنند.مهندس کریمی در ادامه گفت: قانون اجازه داده است که ما انشعابات اداری پرمصرف را قطع کنیم، درخواست ما این است که ادارات پرمصرف به اخطارهایی که داده می‌شود توجه کنند و نسبت به مصرف بهینه برق اقدام نمایند.وی اظهارداشت: در خردادماه امسال ۲۵ درصد از قبوض صادر شده در هرمزگان مشمول پاداش شدند، اگراین صرفه جویی تداوم پیدا کند قبض برق مشترکان خوش مصرف رایگان شده واستفاده ازجوایزارزشمند پویش با انرژی هم به این مشترکان تعلق می‌گیرد.

الزام صنایع به مدیریت مصرف

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان، در مورد صرفه جویی و مدیریت مصرف برق در صنایع نیز گفت: صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی استان به صورت هفتگی و به مدت ۲۴ ساعت مدیریت مصرف و کاهش مصرف دارند، صنایع بالای ۲ مگاوات خارج ازشهرک‌ها هم موظف ‌اند ازساعت هشت صبح تا ۲۴ شب، حدود ۵۵ درصد ازمصرف خود را کاهش دهند ومدیریت مصرف داشته باشند.کریمی مجتمع‌های تجاری را به استفاده ازمولدهای برق تشویق کرد وگفت: این مجتمع‌ها موظف شده‌اند و در این زمینه تفاهم نامه به امضا رسیده است، اگرما به شرایطی برخورد کنیم که نیاز به مدیریت مصرف بیشتر باشد ازمجتمع‌های تجاری هم انتظار همکاری داریم.وی با اظهار تاسف از اینکه در بخش‌هایی از بازار و پاساژهای هرمزگان روشنایی غیرضروری زیادی وجود دارد، گفت: درمراکزی از بازار حتی برخی مواقع از لامپ‌های گازی پرمصرف نیز استفاده می‌شود،لامپ‌های گازی گرمازا هستند و فشار بیشتر به کولرها می‌آورند، این لامپ‌ها مصرف بی‌رویه دارند و استفاده از آن ممنوع است.

رمزارزها، چالش‌ صنعت برق

کریمی درباره استفاده از رمزارزها نیز گفت: دستگاه‌های ماینر و استخراج رمز ارز ازچالش‌های موجود است. دستگاه‌های استخراج رمز ارز مصرف خیلی بالایی دارند.استفاده از دستگاه ماینر به منزله روشن شدن همزمان ۱۰ کولر گازی است. کسانی‌که می‌خواهند رمز ارز داشته باشند باید نام نویسی کنند و طبق قانون از تعرفه برق در این زمینه استفاده کنند.وی یادآور شد: در برخی ازمناطق استان و دراراضی کشاورزی متاسفانه دستگاه‌های رمز ارزغیرقانونی فعال است. توصیه ما با توجه به شرایط سخت کنونی و مشکلاتی که ایجاد شده، از مدار خارج کردن این دستگاه‌ها است، قطعا اگر کشفیاتی صورت گیرد جرم انگاری می‌شود و جرایم سنگین اعمال خواهد شد.