لجستیک 360 درجه

در حال حاضر این هلدینگ، مجموعه‌ای پیشرو در زمینه خدمات لجستیک حرفه‌ای است که با دارا بودن انبارها، خودرو و ناوگان ملکی و شعبه‌هایی سراسر کشور علاوه بر ارائه خدمات انبارش و نگهداری کالا، خدمات حمل‌ونقل درون‌شهری، توزیع، تحویل کالا درب منزل و حمل طبقاتی، خدماتی چون لجستیک معکوس، حمل‌ونقل بین‌المللی، حمل‌ونقل مواد نفتی، پست بین‌المللی و... را نیز در زنجیره خود دارد.

زنجیره خدمات دکا

دکا یک هلدینگ متشکل از ۱۰ شرکت و برند تخصصی در زمینه‌های مختلف صنعت حمل‌ونقل و لجستیک است.

ارائه خدمات حمل جاده‌ای بار، خدمات حمل‌ونقل بین‌المللی (زمینی، دریایی، ریلی)، خدمات تامین، مدیریت، تعمیر و نگهداری ناوگان و بازرگانی قطعات خودرو و ارائه خدمات پستی از دیگر خدمات این مجموعه در مسیر توسعه فعالیت‌هاست.

کسب مجوز فعالیت بزرگ‌مقیاس هوشمند از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، کسب مجوز و پروانه فعالیت اپراتور بازارگاه الکترونیکی حمل‌ونقل جاده‌ای کالا، در کسب پروانه فعالیت حمل‌ونقل جاده‌ای داخلی در حوزه نفتی، دریافت پروانه فعالیت ارائه خدمات پست بین‌الملل (نوع دو) از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و کسب مجوز فعالیت حمل‌ونقل بین‌المللی

از جمله دستاوردهای هلدینگ دکا در راستای توسعه فعالیت‌های لجستیکی و ایجاد یک زنجیره جامع لجستیکی بوده است.

زنجیره ارزش هلدینگ دکا

هلدینگ دکالجستیک در حال حاضر ۱۲۰۰ سفیر حمل‌ونقل و راننده، ۱۶۵ هزارمترمربع انبار در سراسر کشور، ۳۲ هاب توزیع در سطح کشور، بیش از ۳۰۰ دستگاه ناوگان ملکی سبک و سنگین با کاربری‌های مختلف، بیشترین و گسترده‌ترین هاب توزیع در سراسر کشور و بیش از ۱۲۰۰ وسیله نقلیه تحت پیمان برون‌شهری در اختیار دارد.

این مجموعه موفق شده است طی مدت سه سال بیش از ۱۳۰۰ نفر اشتغال مستقیم و بیش از ۱۹ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم در سراسر کشور ایجاد کرده و تعداد قابل توجهی از متخصصان دارای تحصیلات دانشگاهی مرتبط با صنعت لجستیک را وارد بازار کار کند.

همچنین دکا به منظور تحقق سیاست‌های توسعه‌ای و رقابت در سطح بین‌الملل تعداد قابل توجهی از نیروهای نخبه و فارغ‌التحصیلان دانشگاه برتر کشور و جهان را جذب کرده و به سهم خود گام مهم و ارزشمندی در راستای حفظ نخبگان و استعدادهای برتر که سرمایه اصلی کشور محسوب می‌شوند، برداشته است.

IMG_5648 copy

بی‌نظیر در هوم‌دلیوری

یکی از اتفاقات مهم در هلدینگ دکا گستردگی پوشش فرآیند هوم‌دلیوری یعنی تحویل کالا و محصول، دربِ منزل مصرف‌کننده و خریدار در کل کشور به صورت رایگان است.

ثبت رکورد هوم‌دلیوری با جابه‌جایی بیش از 10 هزار قلم کالا در یک روز و تبدیل شدن به بزرگ‌ترین توزیع‌کننده لوازم خانگی در کشور به صورت هوم‌دلیوری از جمله موارد ویژه‌ای است که در این حوزه می‌توان به عنوان دستاوردهای هلدینگ دکا از آن یاد کرد.

دارا بودن سیستم جامع توزیع، ناوگان ملکی در اختیار، شبکه گسترده سفیران و رانندگان و برخورداری از گسترده‌ترین شبکه هاب توزیع در سراسر ایران باعث شده است هلدینگ لجستیک دکا در فرآیند هوم‌دلیوری به نمونه‌ای بی‌نظیر و کامل در کشور تبدیل شود.

در سال 2022، به‌طور میانگین در هر یک دقیقه، چهار دستگاه محصول به درِ منزل مشتریان تحویل داده شده است که آماری بی‌نظیر است. همچنین پوشش دودرصدی خانوارهای کشور در تحویل کالا درب منزل، در تحویل محصولات سنگین آماری بی‌سابقه محسوب می‌شود.

در سال 2022 پوشش 75درصدی شهرستان‌های کشور در ارائه خدمات هوم‌دلیوری و افزایش 35درصدی پوشش‌دهی نسبت به سال 2021 را در عملکرد دکا شاهد بودیم.

در سال 1402 از 1148 شهر ایران، 811 شهر زیر پوشش تحویل هوم‌دلیوری قرار گرفتند. دورترین مقصد، شهر کنارک از استان سیستان و بلوچستان با طی 1524 کیلومتر بوده است.

MRJ_8163 copy

برخی افتخارات

از افتخارات هلدینگ دکا می‌توان به دریافت گواهینامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان از سوی وزیر صمت

 عضویت در انجمن جهانی فیاتا

 کسب جایزه ملی لجستیک و زنجیره تامین در سال 1400

 دریافت عالی‌ترین نشان نظام توزیع و پخش کشور در سال 1396

 ثبت اختراع اولین دستگاه روبات پله‌رو ساخت متخصصان دکا برای استفاده در حمل طبقاتی در فرآیند هوم‌دلیوری

 دریافت تندیس زرین و نشان ملی رتبه نخست اعتماد مشتریان در ارائه خدمات منحصربه‌فرد حمل‌ونقل جاده‌ای در پنجمین اجلاس روسای صنعت ساختمان، حمل‌ونقل، خودرو، راه و شهرسازی (HETCO) در سال 1402

 دریافت تندیس و نشان واحد نمونه برتر در سی‌و‌پنجمین جشنواره «امتنان از نخبگان جامعه کار و تولید» در سال 1403

 کسب گواهینامه مدیریت کیفیت در رضایتمندی مشتریان و رسیدگی به شکایات (ISO 10002) و دریافت گواهینامه ISO 9001 با رویکرد کیفیت و بهبود اشاره کرد.

_MGL5539 copy

دکا و مسئولیت اجتماعی

در حوزه مسئولیت اجتماعی نیز این مجموعه اقدامات بی‌نظیر و ویژه‌ای انجام داده است.

 سرمایه‌گذاری کلان در زمینه نوسازی ناوگان جاده‌ای و کاهش آلایندگی و مصرف سوخت با هدف حفظ محیط زیست

 رعایت استانداردهای مدیریت زیست‌محیطی در راستای توسعه پایدار

 انجام اقدامات محیط زیستی از جمله: مدیریت ضایعات، کاهش ردپای کربنی ناوگان، توسعه نرم‌افزارها، استفاده از مایع اد بلو در سوخت ناوگان و...

 افتتاح و بهره‌برداری نخستین مرکز رفاهیات سفیران شبکه لجستیک با خدمات همه‌جانبه و رایگان شامل درمانگاه، استراحتگاه رانندگان و خانواده آنان، پذیرایی غذا، خدمات لباسشویی و خشکشویی، پیرایشگاه، تجهیزات بازی و ورزش و...

 به‌کارگیری توان لجستیکی و ظرفیت‌های شبکه این مجموعه در خدمت‌رسانی به خانواده‌های تحت حمایت موسسه کنترل سرطان ایرانیان و احداث ایستگاه آتش‌نشانی

دیدگاه برخی مسئولان و متخصصان درباره هلدینگ دکا

  علی‌اصغر انصاری، معاون وزیر ارتباطات: ظرفیت‌های فراگیر هلدینگ دکا برای توسعه دیگر بخش‌ها

معاون سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال وزارت ارتباطات در بازدید از هلدینگ دکا گفت: این مجموعه در زمینه حمل‌ونقل و لجستیک بنیان‌گذاری یک مجموعه زیرساخت را انجام داده و برای شرکت‌های همکار و دیگر مجموعه‌ها نیز فرصت‌هایی ایجاد کرده است. این مجموعه این ظرفیت را دارد که فراتر از مسئولیت‌هایی که برای خود تعریف کرده، بتواند به‌صورت فراگیر برای بخش‌های دیگر نیز توسعه فعالیت داشته باشد. در این زمینه مذاکره و گفت‌وگوهایی انجام شد تا بتوان این ظرفیت‌ها را فعال‌تر کرد. به‌عنوان نمونه در مجموعه دکاپست، موضوع جابه‌جایی کالا برای اقسام و اوزان مختلف یک ویژگی مهم است.

 سیدمهدی فرحی، قائم‌مقام وزیر صمت: دکا، سیستم جامع توزیع را با نوآوری ارائه می‌دهد

 برخی ایده‌های این مجموعه قابل الگوبرداری در کشور است

قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در بازدید از بخش‌های مختلف هلدینگ لجستیک دکا گفت: سیستم جامع توزیع و لجستیک این مجموعه را در کمتر جایی دیده‌ام. زنجیره کاملی در این مجموعه دیدم که بحث توزیع و خدمات پس از فروش را با نوآوری ارائه می‌دهد. برخی از دستاوردها و یافته‌های این مجموعه و ایده‌هایی که پیاده‌سازی شده، قابل الگوبرداری در کل کشور است. همچنین اشتغال‌زایی خوبی که در این مجموعه به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام شده، بسیار حائز اهمیت است.

 انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری: اقدامات منحصربه‌فرد و ابداعی دکا ارزشمند است

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گفت: خوشحالیم که حرکت‌های بسیار خوبی در بخش صنعت انجام شده و بانوان نیز در بخش‌های مختلف صنعت حمل‌ونقل حضور دارند. بخشی از اقداماتی که در این مجموعه انجام شده، منحصربه‌فرد و نو است. به‌عنوان نمونه حمل‌ونقل کالا و تحویل کالا در محل مصرف‌کننده که به‌وسیله زوجین و به‌صورت یک کار خانوادگی انجام می‌شود اقدامی ابداعی است که مورد استقبال هم قرار گرفته و طرحی موفق بوده است که نظر خانواده‌ها را نیز جلب کرده است.

 سیدحامد عاملی، استاندار اردبیل: دکا یک مجموعه فناورانه در حوزه مدیریت لجستیک

استاندار اردبیل در بازدید از بخش‌های مختلف هلدینگ لجستیک دکا گفت: این مجموعه یک مجموعه فناورانه در حوزه مدیریت لجستیک است. در حوزه مدیریت انبار که دانش بسیار مهمی است و تاثیر فراوانی در موضوع تولید دارد نیز هلدینگ دکا اقدامات جالب و مبتنی بر فناوری انجام داده است که می‌تواند الگویی برای دیگر گروه‌ها باشد چراکه دیگر شرکت‌ها می‌توانند در جهت ارتقای کیفی چرخه محصولات و تولیدات و همچنین بهبود خدمات خود از این الگو استفاده کنند.

زنجیره‌ای کامل از خدمات 360 درجه لجستیک در بخش خصوصی

مدیرعامل هلدینگ لجستیک دکا گفت: این مجموعه با در اختیار داشتن 10 شرکت تخصصی زیرمجموعه، در حال حاضر در نقش یک شرکت PL3 نه‌تنها نیازهای هلدینگ مادر خود در صنایع مختلف از جمله لوازم خانگی، پتروشیمی، ساختمان، نفت و گاز را پوشش داده، بلکه قادر است خدمات خود را با انواع مختلف و متنوعی از محصولات، منطبق کند و همچنین می‌تواند نیاز سازمان‌های تولیدی یا خدماتی را در تمامی فرآیندهای لجستیک پاسخ دهد.

هومن پشنگیان، با اشاره به اینکه بدون صنعت لجستیک و حمل‌ونقل، تمامی فرآیندهای تولیدی و خدماتی اقتصاد کشور ناقص می‌ماند، اظهار کرد: هلدینگ لجستیک دکا به‌عنوان یکی از بازیگران پیشتاز صنعت لجستیک و حمل‌ونقل کشور، با ایجاد زنجیره‌ای کامل و ارزشمند از خدمات 360 درجه لجستیکی، مسیری یکپارچه را برای ارائه خدمات جامع بدون محدودیت جغرافیایی و حجمی، به مشتریان کل زنجیره تامین، ایجاد کرده است. این مجموعه زنجیره فعالیت خود را در بخش‌های مختلف صنعت لجستیک و حمل‌ونقل توسعه داده است.

این فعال صنعت حمل‌ونقل، با اشاره به سرمایه‌گذاری کلان در بخش خرید وسایل نقلیه ملکی و هاب توزیع در سال‌های 1401 و 1402 از سوی این مجموعه بخش خصوصی، تصریح کرد: در صورت عدم حمایت بهنگام و همه‌جانبه نهادهای دولتی از فعالان بخش خصوصی صنعت حمل‌ونقل که سرمایه‌گذاری‌های ارزشمند در این صنعت داشته‌اند، توان و انگیزه بخش خصوصی نیز دچار فرسودگی و اتلاف شده و چالش‌های این حوزه شدت و حدت بیشتری می‌گیرد. 

7O4A7631 copy