تایید طرح جامع کلانشهر اصفهان بعنوان نخستین طرح پایلوت کشوری

به گزارش  دنیای اقتصاد و به نقل از اداره کل راه و شهرسازی اصفهان، علی هنردان روز یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲،  با اشاره به اینکه طرح جامع کلانشهر اصفهان از سال ۱۳۹۷ در دست تهیه است، افزود: تهیه مرحله دوم این طرح در سال جاری در دستور کار انتخاب مشاور و تهیه قرار دارد. به گفته وی، با توجه به پوشش حداکثری شهرهای استان از نظر تهیه طرح‌های جامع شهری از سال ۱۳۹۷، رویکرد کیفی در تهیه این طرح‌ها بیش از پیش مد نظر اداره کل را ه و شهرسازی استان قرار گرفت و بر این مبنا بازنگری طرح توسعه و عمران(جامع) شهر نطنز بعنوان نخستین طرح جامع ویژه استان و طرح جامع شهر نایین بعنوان نخستین طرح جامع کشور با رویکرد بازآفرینی در دستور کار این اداره کل قرار گرفت. وی با اشاره به وضعیت طرح‌های جامع استان گفت: طرح‌های جامع، نخستین سطح از طرح‌های توسعه شهری است که با افق بلندمدت ۱۰ تا ۱۵ ساله نحوه استفاده از زمین برای کاربری‌های مختلف در محدوده و حریم شهر را تعیین و اولویت مناطق را از نظر بهسازی و نوسازی مشخص می‌کند. رییس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری اداره کل راه و شهرسازی اصفهان اظهار داشت: این طرح‌ها علاوه بر ارائه اسناد نقشه‌ای، ضوابط مربوط به حفظ و ارتقای کیفیت محیطی مناظر طبیعی، تاریخی و مصنوع را نیز وضع می‌کند. وی اضافه کرد:تنها ۲۰ شهر بزرگ استان تا پیش از سال ۱۳۸۶ دارای طرح جامع مصوب بودند اما با توجه به مصوبه سال ۱۳۸۶ هیات دولت مبنی بر تهیه طرح جامع برای کلیه شهرهای کشور، اداره کل راه و شهرسازی اقدام به تهیه طرح جامع برای ۸۱ شهر دیگر استان کرد. هنردان خاطرنشان کرد: بر این اساس در مجموع ۹۸ شهر استان مشمولِ نظام تهیه طرح‌های جامع شدند که همه آنها دارای طرح جامع مصوب و ابلاغی هستند.

وی بیان کرد: از مجموع ۹۸ شهر مصوب ۱۷ شهر استان اصفهان دارای طرح بازنگری جامع بودند که از این میان ۱۴ شهر مصوب و ابلاغ شد و طرح جامع شهرهای نطنز و نایین در مرحله تهیه و طرح جامع شهر مبارکه در مرحله تصویب و ابلاغ است. رییس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری اداره کل راه و شهرسازی اصفهان با اشاره به وضعیت طرح‌های فراشهری استان اظهار کرد: طرح‌های توسعه فراشهری طرح‌هایی است که سیاست‌های توزیع جمعیت، فعالیت و همچنین پهنه‌های عملکردی و کاربری اراضی را در سطوح ناحیه، منطقه و مجموعه‌های شهری تعیین و ضوابط مربوط به نحوه استفاده از آن، پهنه‌های سرزمینی را مشخص می‌کند. وی اضافه کرد: از مهمترین طرح‌های فراشهری استان می‌توان به طرح جامع منطقه‌ای اصفهان در دهه ۶۰، طرح‌های جامع نواحی مرکزی، غرب، شمال شرق و جنوب استان اصفهان در دهه ۷۰ و ۸۰، طرح مجموعه شهری و سند آمایش سرزمین استان در دهه ۹۰ اشاره کرد. هنردان گفت: با توجه به رویکردهای اقتصادی و اجتماعی در تهیه طرح‌های توسعه شهری از اسناد راهبردی برنامه ششم توسعه نیز می‌توان بعنوان سند فرادست در تهیه طرح‌های توسعه شهری نام برد.

به گزارش ایرنا، با توجه به گذشت بیش از سه دهه از آخرین شرح خدمات مصوب و ابلاغ شده رسمی برای تهیه طرح‌های توسعه و عمران(جامع) شهر(موسوم به قرارداد و شرح خدمات تیپ ۱۲) و بروز مسائل و موضوعات جدید در نظام شهرنشینی و شهرسازی کشور و شکل گیری رویکردهای جدید در متون و حوزه‌های تخصصی برنامه ریزی توسعه شهری؛ بازنگری در روش و محتوای طرح‌های جامع شهری به ضرورتی محتوم برای نیل به طرح‌های اثربخش‌تر در هدایت و تنظیم فرایند توسعه فضایی - کالبدی شهرها تبدیل شده است. در رویکرد جدید، تهیه طرح‌های جامع تغییر می‌کند و این تغییرات بدلیل سرعت تحول شهرها و اینکه ساکنان شهرها نیازهایشان بدلیل سرعت تغییراتی که بر زندگی‌شان تاثیر می‌گذارد، اعمال خواهد شد. طرح جامع شهری با نگرش نوین در حاشیه سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار و عمران شهری با محوریت«هوش مصنوعی و عمران شهری» در اصفهان رونمایی شد.