ارائه «وام مرمت» به ساکنان بافت‌های تاریخی فرسوده برای نخستین بار در اصفهان

به گزارش اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، سیدمرتضی حسام‌نژاد با اعلام این خبر گفت: وام مرمت و مقاوم‌‌سازی از تسهیلاتی است که در سال‬ جاری برای نخستین بار به ساکنان بافت‌های تاریخی فرسوده تعلق می‌گیرد. مبلغ این وام در کلانشهرهایی همچون اصفهان ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال، در مراکز استان‌ها ۲ میلیارد و ۸۰ میلیون ریال و با سود ۲۳ درصد و بازپرداخت پنج ساله است. او افزود: این وام از سوی معاونت راه‌وشهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری ایران در بهمن ماه سال گذشته مصوب و سازوکار دریافت وام آن نیز به بانک‌ها ابلاغ شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه شهرداری اصفهان از اواخر سال گذشته با هدف ایجاد و احیای بافت تاریخی اقدام به تصویب لایحه ویژه بافت تاریخی در شورای اسلامی شهر اصفهان کرده است، اظهار کرد: در این بسته پلاک‌های مالکیت هم‌جوار بلافصل بناهای واجد ارزش ثبت شده در فهرست آثار ملی یا بناهای واجد ارزش مصوب در کمیسیون ماده ۵ می‌توانند در صورت تهیه طرح معماری متناسب با بنا و بافت تاریخی مجاور از مزایای ویژه برخوردار شوند.

او خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین این مزایا می‌توان به امکان استقرار عملکرد مطابق با بند ۱۳-۱-۲ دفترچه ضوابط و مقررات ساختمانی طرح بازنگری تفصیلی به فعالیت‌های متناسب با بافت تاریخی از جمله فعالیت‌های فرهنگی نمایشگاه‌های صنایع دستی، خدمات گردشگری، کتابخانه و کاربری اداری و تجاری متناسب با بافت تاریخی اقدام کنند، اشاره کرد. معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: با این مصوبه امکان احیای بناهای تاریخی تخریب شده پیش از سال ۱۳۹۰ مطابق مستندات تاریخی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، فراهم شده است و مالکان بناهای احداث شده می‌توانند از مزایای بناهای واجد ارزش تاریخی موجود مطابق طرح تفصیلی و بسته‌های تشویقی مالی مصوب شورای اسلامی شهر بهره‌مند شوند.