ستون 1 copy

-قیمت بنزین یکی دیگر از عوام مهمی است که می‌تواند به رونق خودروهای برقی کمک کند. افزایش قیمت بنزین می‌تواند تقاضا برای خودروهای برقی را که ازنظر هزینه کارکرد مقرون به‌صرفه‌تر هستند، افزایش دهد. همین مسئله گرایش جهانی به خودروهای برقی را افزایش می‌دهد.

آلودگی هوا این روزها در تمامی کلان‌شهرهای مهم دیده می‌شود. مساله‌ای که می‌تواند آینده شهر را به خطر بیندازد و خودروهای برقی در این زمینه می‌توانند کمک قابل‌توجهی برای بقا شهر باشند. مبارزه با آلودگی هوا یکی از اولویت‌های اصلی دولت ایران است و خودروهای برقی می‌توانند به کاهش آلاینده‌ها کمک کنند.

اما خودروهای برقی تماما هم نکات مثبت نیستند و چالش‌های قابل‌توجهی نیز پیش روی آن‌هاست.

هزینه خودروهای برقی در حال حاضر از خودروهای بنزینی گران‌تر است. این هزینه‌ها شامل قطعاتی است که منشا تولیدی داخلی ندارد و فناوری خارجی در آن نقش مهمی ایفا می‌کند. زیرساخت ایران در حال حاضر از تعداد کمی ایستگاه شارژ برخوردار است. آگاهی از مزایای خودروهای برقی نیز در بین مردم ایران پایین است. بااین‌حال، پتانسیل رشد بازار خودروهای برقی در ایران وجود دارد. ایران ذخایر لیتیوم قابل‌توجهی دارد که ماده اولیه کلیدی باتری‌های لیتیوم یون است که در بیشتر خودروهای برقی استفاده می‌شود. علاوه بر این، جمعیت جوان ایران به دنبال راه‌هایی برای کاهش تاثیر خود بر محیط‌زیست هستند و خودروهای برقی می‌توانند گزینه‌ای جذاب برای آن‌ها باشند. ایران نیز می‌تواند مانند کشورهای پیشرفته جهان، وارد بازار خودروهای برقی شود و آینده خود را در این بازار، از همین‌الان و تا زمانی که صرفا تبدیل به یک مصرف‌کننده اجباری نشده است، تضمین کند.

برخی از شرکت‌هایی که در حال حاضر در بازار خودروهای برقی ایران فعال هستند عبارت‌اند از:

 BYD: این شرکت چینی اولین شرکتی بود که خودروهای برقی را در ایران معرفی کرد.

 SAIPA: این شرکت خودروسازی ایرانی با همکاری با شرکت‌های چینی در حال تولید خودروهای برقی است.

 Iran Khodro: این شرکت خودروسازی ایرانی نیز در حال برنامه‌ریزی برای تولید خودروهای برقی است.

درمجموع، آینده بازار خودروهای برقی در ایران نامشخص است. بااین‌حال، با حمایت دولت، کاهش هزینه‌ها و افزایش آگاهی، پتانسیل رشد قابل‌توجهی وجود دارد. تهران و اصفهان می‌توانند دو پیشگام خودروهای برقی حتی به‌صورت امتحان باشند و در صورت جواب دهی، به‌سوی پیشبرد این طرح در شهرهای دیگر ایران نیز قدم برداشت.