ابـرمـانع «سلامت دیجیتال»

به اعتقاد فعالان، رگولاتوری در حوزه سلامت دیجیتال از سایر حوزه‌های اقتصاد دیجیتال عقب‌تر است و به نظر می‌رسد که تاکنون فعالیت کسب و کار‌های این حوزه را به رسمیت نشناخته است. با وجود این‌، در سال گذشته با انتشار پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی، ضوابط و اصول حاکم بر اپراتور‌های هوشمند حوزه سلامت الکترونیک و آیین‌نامه توزیع آنلاین دارو، گام‌هایی در جهت نظارت بر فعالیت پلتفرم‌های سلامت الکترونیک برداشته شد. با این حال فعالان این حوزه، آیین‌نامه‌های مذکور را دارای ایرادات فنی و کارشناسی جدی دانستند و خواستار مشارکت برای اصلاح آن‌ها شدند.

نگرانی کسب‌و‌کار‌های سلامت دیجیتال از نحوه ورود سال گذشته دولت به رگولاتوری در این حوزه تا حدی است که آن‌ها بزرگ‌ترین چالش و مانع این حوزه در سال گذشته و جدید را رگولاتوری اعلام می‌کنند و خواستار تعیین‌تکلیف و اصلاح آیین‌نامه‌های منتشرشده با مشارکت بخش خصوصی هستند.

فضای سلامت دیجیتال در ایران خاکستری است

نیما فاضلی/ مدیرعامل دکتر دکتر

در حال حاضر فضای سلامت دیجیتال در ایران خاکستری است و دورنمای فعالیت بسیاری از بخش‌های سلامت الکترونیک، به‌خصوص توزیع آنلاین دارو، مشخص نیست. همچنین مشخص نبودن متولی این حوزه در بدنه دولت و ذی‌نفع بودن حداقل چهار وزارتخانه در این بخش، کسب و کار‌ها را در پیگیری حقوق و مسائل خود با مشکل مواجه کرده است. در این بین انتشار آیین‌نامه نحوه فعالیت سکو‌ها و کسب‌وکار‌های حوزه سلامت دیجیتال بزرگ‌ترین چالش در سال گذشته بود که در سال جدید پیگیر اصلاح این آیین‌نامه خواهیم بود. هنوز در بین مردم و سایر زنجیره‌های تأمین این حوزه جا نیفتاده است که می‌توانند خدمات سلامت و پزشکی را به‌صورت آنلاین دریافت کنند. همچنین سال گذشته در راستای افزایش شناخت و آگاهی ذی‌نفعان از فعالیت کسب‌وکار‌های آنلاین سلامت اقدام کردیم. برای امسال هم برنامه داریم تا جدی‌تر از قبل به این موضوع ورود کنیم؛ زیرا تا زمانی که شناخت کافی از مزایای کسب و کار‌های دیجیتال برای پزشک و بیمار شکل نگیرد، درآمد و سودی برای ما و اقتصاد دیجیتال کشور ایجاد نمی‌شود. از سوی دیگر، یافتن جایگاهی قانونی در سال‌های اخیر بزرگ‌ترین دغدغه و چالش کسب‌و‌کار‌های دیجیتال حوزه سلامت

بوده است.

عدم‌قانون‌گذاری حوزه سلامت دیجیتال، ابرچالش کسب‌و‌کار آنلاین

سعید طاهری/ مدیرعامل دکتر نکست

عدم‌قانون‌گذاری حوزه سلامت دیجیتال مهم‌ترین چالش این حوزه در سال‌های اخیر به‌خصوص سال گذشته است آخرین قانون مرتبط با کسب‌و‌کار‌های حوزه سلامت برای سال ۱۳۳۴ است. البته در مقاطعی این قانون در قالب تبصره اصلاح شده است، اما همچنان حوزه سلامت الکترونیک در قانون‌گذاری دیده نشده است. در حالی که در سال گذشته بخشنامه و آیین‌نامه‌هایی منتشر شد، اما این‌ها به دلیل عدم‌نظرخواهی بخش خصوصی و نبود نگاه توسعه‌ای برای کسب‌وکار‌های آنلاین سلامت‌امیدوارکننده نیستند. همچنین باید یادآور کنم با افزایش نرخ ارز، تورم و نبود ثبات اقتصادی بانک‌ها و سرمایه‌گذار‌ها تمایلی به سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت الکترونیک ندارند در این شرایط، کسب و کار‌ها با تعدیل نیرو یا کاهش هزینه‌ها مواجه می‌شوند.

نبود نظام جامع برای رگولاتوری کسب و کار‌های سلامت دیجیتال

احمد طاهرخانی. مدیرعامل هومکا

در میان چالش‌ها نبود نظام جامع برای رگولاتوری کسب و کار‌های سلامت دیجیتال موضوع بسیار مهمی است این موضوع باعث شده تا کاربران برای تعامل با کسب و کار‌ها برای دریافت خدمات ابهام داشته باشند. در این شرایط لازم است تا نهاد‌های ذی‌ربط با تدوین قوانین مناسب و کارشناسی‌شده به سرعت رشد کسب و کار‌ها کمک کنند. در این بین عدم‌قانون‌گذاری حوزه سلامت دیجیتال حضور سرمایه‌گذاران در این حوزه را ناایمن کرده و رگولاتور به دنبال انحصارگرایی در این حوزه است بنابراین ضرورت دارد حضور بخش خصوصی در سلامت الکترونیک و تغییر نگاه سیاستمداران برای بهبود چشم‌انداز این حوزه تقویت شود. با تمامی این اوصاف همچنین چشم‌انداز مثبتی را برای سلامت دیجیتال تصور نمی‌کنم بنابراین برای سال جدید، تاب‌آوری در کنار کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری بیشترین بهره‌وری است.

نبود متولی واحد در حوزه سلامت دیجیتال

مهرشاد تیموری/ مدیرعامل پلتفرم آنلاین سلامت بقراط

وزارت بهداشت، سازمان تأمین اجتماعی، بیمه سلامت و سازمان نظام پزشکی هر کدام تصمیمات جداگانه‌ای درباره حوزه سلامت دیجیتال می‌گیرند. در این بین با وضع قوانین ناگهانی همچون اشتراک‌گذاری اطلاعات چالش‌ها این عرصه جدی‌تر شده است در این روند باید یکسری از اطلاعات فردی تمام مردم به دولت ارائه می‌شد. این در حالی است که اطلاعات پرونده بیمار در همه کشور‌ها در گروه اطلاعات محرمانه قرار دارند همچنین ما نسبت به اطلاعات محرمانه پزشکان هم تعهد داریم..

چشم‌اندازی مبهم و نه‌چندان‌امیدوارکننده

مهدی خدادادی/ مدیرعامل دکتر ساینا

علاوه بر مشکلات کلان اقتصادی همچون تورم و نرخ ارز، مهاجرت نیرو‌های انسانی و عدم‌قطعیت آن‌ها برای ماندن، معضل جدی کسب‌وکارهاست؛ تا جایی که بیش از ۲۵‌درصد از نیرو‌های ما در سال‌های اخیر مهاجرت کردند.

همچنین در سال گذشته اختلال‌های اینترنت برای پلتفرم‌های سلامت دیجیتال به میزان قابل توجهی آزاردهنده بود چرا که بر روند کسب و کار اثرگذاری بالایی داشت بعضی از این قطعی‌ها در تابستان به دلیل قطعی برق بود. به هر حال زمانی که پزشک امکان دیدن پرونده بیمار را نداشته باشد، تمام مشکلات به سمت پلتفرم خواهد آمد و تیم پشتیبانی درباره این موضوع دچار چالش می‌شود. حتی در روز‌های پایانی سال هم قطعی استوریج را تجربه کردیم. این در حالی است که در روز‌های پایانی سال اوج فعالیت برخی مراکز درمانی است.

به طور کلی در یک سال اخیر مشکلات کلان اقتصادی و عدم‌قانون‌گذاری، کسب‌و‌کار‌های آنلاین سلامت را با مشکلات تأمین مالی و سرمایه‌گذاری مواجه کرده است.