تامکار برای همه فصول

گستره فعالیت‌های گروه صنعتی تامکار در صنایع زیربنایی کشور

همانطور که اشاره شد، تامکار در بخش‌های فولاد نفـت، گاز و پتـروشیمی، کانی غیر فلزی، آب و انرژی و عمرانی و خودرو فعالیت دارد که در ادامه به برخی از این فعالیت‌ها اشاره خواهیم داشت:

صنایع فولاد

 ساخت کارخانه‌های  فولاد‌سازی به صورت کلید در دست بخشی از فعالیت تامکار در حوزه فولاد است. از سال ۱۳۸۵ تاکنون اجرای ۵ طرح توسعه ملی در این بخش با همکاری معتبرترین شرکت‌های طراح و سازنده کارخانجات فولاد در جهان ازجملهMocchetti،Cmi،  Forsyst،  Nco، Danieli، Tenova در قالب کنسرسیوم‌های بخش خصوصی را برعهده داشته است که منتج به احداث کارخانجات جدید و یا افزایش ظرفیت کارخانجات فولادی شده است.

عناوین این پروژه‌ها بدین شرح است:

 افزایش ظرفیت ناحیه فولاد‌سازی مجتمع فولاد مبارکه از ۴/۵ به ۲/۷ میلیون تن در سال

 افزایش ظرفیت کارخانه فولاد‌سازی و نورد پیوسته سبا از ۷/۰ به ۶/۱ میلیون تن در سال

 افزایش ظرفیت فولاد آلیاژی ایران از ۲۰۰ به ۴۰۰ هزار تن در سال

 احداث کارخانه تولید ورق خودرو چهارمحال و بختیاری با ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار تن در سال  

 احداث کارخانه نورد خیام سپهرفولاد نیشابور با ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار تن مقاطع فولادی در سال

تامکار فعالیت‌های گسترده دیگری در حوزه فولاد نیز دارد؛ از جمله طراحی و ساخت تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز صنایع فولاد که از سال ۱۳۷۶در این بخش فعال بوده و توانسته تجهیزات استراتژیک خط تولید فولاد از واحد کنسانتره تا نورد را در قالب  بیش از ۱۷۰پروژه بزرگ در اکثر کارخانه‌های فولادی کشور از جمله فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد اکسین، فولاد هرمزگان، نوین الکترود اردکان، ذوب آهن اصفهان، جهان فولاد سیرجان، خیام سپهرفولاد نیشابور، سنگ آهن گهرزمین و ... به انجام برساند.   به طور تقریبی این پروژه‌ها در کل شامل بیش از ۱۱۰هزار تن ساخت ماشین آلات و تجهیزات و بیش از ۸۰ هزار تن نصب تجهیزات بوده‌اند و همچنان پروژه‌های بزرگی از این دست در کارخانجات گروه صنعتی تامکار در حال ساخت می‌باشند.

 تولید انواع لوله‌های رفورمر

لوله‌های رفورمر در واحد‌های احیا مستقیم نقش قلب کارخانه را بر عهده دارند. هم اکنون انواع لوله‌های رفورمر از جنس سوپر آلیاژ‌های پایه نیکل از قطر ۳ تا ۱۲ اینچ در کارخانه‌های این مجموعه در حال تولید است.

صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

طراحی و ساخت انواع جایگاه‌های سوخت CNG  از سال ۱۳۷۹ تا به امروز بخشی از فعالیت‌های تامکار در حوزه انرژی است. بیش از ۳۰۰ جایگاه سوخت CNG، که در سراسر کشور به بهره‌برداری رسیده‌اند، بخشی از این فعالیت‌ها محسوب می‌شوند. تجهیزات این جایگاه‌ها با تکنولوژی شرکت‌های طراز اولی چون Green Field ,MAN FIA و ... طراحی و تولید شده‌اند.

اجرای پروژه‌های دریایی و فراساحل

مجموعه تامکار از اولین مجموعه‌هایی بود که پس از پایان جنگ تحمیلی برای بازسازی و توسعه سکو‌های نفتی، وارد عرصه صنایع دریایی شد. این مجموعه تاکنون موفق به اجرای پروژه‌های بازسازی سکو‌های نفتی ابوذر، ساخت جکت P۴، بزرگ‌ترین جکت نفتی خاورمیانه (نصب شده در میدان نفتی رشادت)، ساخت سازه استینگر مربوط به شناور لوله‌گذار ابوذر ۱۲۰۰ و پروژه‌هایی از این دست شده است. به طور تقریبی این پروژه‌ها دربردارنده بیش از ۲۲ هزار تن ساخت و نصب تجهیزات بوده‌اند.

اجرای پروژه‌ها ی نفتی در بخش خشکی

اجرای موفق پروژه‌هایی چون مشارکت در ساخت و نصب تجهیزات فاز‌های ۹،۱۰،۱۲،۱۵،۱۶،۱۷،۱۸،۲۰،۲۱ توسعه میدان گازی پارس جنوبی، ساخت و نصب تجهیزات مجتمع کشتی‌سازی خلیج فارس و ... بخشی از کارنامه ما در این عرصه می‌باشد.

فرعی 1 copy

ارائه خدمات پیگرانی برای  بازرسی خطوط لوله نفت و گاز

مشارکت در طراحی و ساخت اولین پیگ هوشمند بازرسی خطوط لوله نفت و گاز و فرآورده‌ها بر مبنای فناوری تماماً ایرانی در داخل کشور که یکی از اقلام ده‌گانه فناور استراتژیک وزارت نفت شناسایی شده است و همچنین ارائه خدمات پیگرانی به منظور بازرسی خطوط لوله‌های انتقال نفت و گاز از افتخارات این مجموعه است.  

اجرای طرح‌های بازیابی گاز مشعل میدان‌های  نفتی

این مجموعه توانسته به عنوان اولین مجموعه بخش خصوصی با جمع‌آوری گاز همراه نفت مشعل میادین پارسی و مارون و با فشار افزائی آن، از سوزاندن گاز همراه این میادین جلوگیری کند که این امر نه تنها باعث جلوگیری از هدر رفت گاز طبیعی می‌شود بلکه باعث ارتقا شاخص‌های زیست محیطی نیز گردیده است.

تولید انواع لوله و اتصالات کرکینگ

برای اولین بار در خاورمیانه به تکنولوژی تولید لوله‌های کرکینگ به روش سانتریفیوژ دست یافته‌ایم. این محصول استراتژیک در صنایع پتروشیمی و کارخانجات تولید الفین نقش کلیدی دارد.

ریخته‌گری و تولید انواع قطعات ویژه

قطعات ویژه‌ای همچون فشار شکن‌های سر چاهی (Swept Bend)، انواع شیر‌های صنعتی به ویژه شیر‌های توپی (Ball Valve) تا ابعاد 56 اینچ در فهرست تولیدات این گروه هستند.

صنایع آب و انرژی

 اجرای پروژه‌های ساخت بخش مکانیکی و برق انواع سد و شبکه‌های انتقال آب از سال 1373 تاکنون فصل مهمی از فعالیت‌های تامکار در حوزه انرژی است. در این حوزه بیش از 167 پروژه به صورت موفقیت‌آمیز اجرا شده که ساخت تجهیزات مکانیکی و برق پروژه‌های ملی فراوانی مانند سد خدا آفرین، گتوند علیا، سیوند، قیزقلعه سی، سیزاخ، چاه نیمه، رئیس علی دلواری، تالوار، کرخه، قلعه چای عجب شیر، شهید عباسپور را می‌توان نام برد.

همچنین اجرای پروژه‌های ساخت تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب از سال 1374 تاکنون جز فعالیت‌های زیرساختی تامکار در حوزه انرژی است. تامکار اجرای موفق پروژه‌های ساخت 2 واحد تصفیه آب جهت کارخانه‌های فولاد،  توسعه تصفیه خانه شمال اصفهان از 4/0 به 2/1 میلیون نفر و اجرای 9 پروژه را در رزومه خود دارد.

 تولید قطعات و تجهیزات توربین‌های برق آبی

برای اولین بار در خاورمیانه قطعات ویکت گیت (Wicket Gate) که مجموعه 24عددی آن برای تنظیم میزان آب ورودی به Runner  توربین به کار می‌رود، بخشی از فعالیت‌های نوآورانه تامکار است. این قطعات از نظر کیفیت مورد تأیید شرکت‌های Voith Siemens و Alstom می‌باشند و تاکنون در سد‌های سیمره، کارون 4، گتوند و سد مسجد سلیمان نصب و مورد بهره‌برداری قرارگرفته‌اند.

تولید قطعات و تجهیزات توربین‌های بادی 660 کیلو وات

در فصل دیگری از فعالیت‌های تامکار؛ این شرکت از سال 1386 تاکنون با همکاری شرکت سدید صبا نیرو به عنوان کارفرما، موفق به ساخت قطعات و تجهیزات اصلی 123عدد توربین بادی 660 کیلو وات شده است.

ساخت ماشین آلات فرآوری سنگ مرمریت

ایران با دارا بودن منابع غنی سنگ‌های تزئینی در جهان جایگاه قابل توجهی دارد ولی با توجه به فرسودگی تجهیزات کارخانجات فرآوری سنگ و عدم برخورداری آنها از دانش روز دنیا جایگاه درخوری در بازار جهانی سنگ نداشت که این امر تامکار را بر آن داشت تا با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا اقدام به تولید ماشین‌آلات فرآوری سنگ در ایران نماید.

این مجموعه از سال 1383 تاکنون با تکنولوژی و لیسانس شرکت ایتالیایی Breton که از معتبرترین شرکت‌های طراح و تولید‌کننده ماشین آلات مورد نیاز صنعت سنگ‌های تزیینی در جهان است ماشین آلات مختلف فرآوری سنگ مرمریت را تولید کرده است؛ که از آن جمله می‌توان به ماشین اره گروهی 80 تیغه، ماشین ساب اسلب و ماشین CNC فرز دروازه‌ای اشاره کرد. هم اینک ماشین‌آلات تولیدی این مجموعه نه تنها در ایران بلکه در سایر کشور‌های جهان از جمله ایتالیا در حال بهره برداری است.

طراحی و ساخت خطوط تولید آجر و سفال

یکی از پر سابقه‌ترین عرصه‌های فعالیت گروه صنعتی تامکار، طراحی و تولید ماشین آلات آجر و سفال می‌باشد. این مجموعه از سال 1365 تا کنون توانسته به واسطه نوآوری و کیفیت همواره پیشتاز این عرصه باشد. طی این سالیان مفتخر به تولید و راه‌اندازی بیش از 350 خط تولید آجر و سفال در داخل کشور و صادرات این ماشین آلات به کشور‌های همسایه است.

طراحی و ساخت ماشین آلات و تجهیزات کارخانجات سیمان

از سال 1380تاکنون پروژه‌های گوناگونی را برای 13کارخانه سیمان در داخل کشور و 2 کارخانه در خارج از کشور با موفقیت به انجام رسانده اند.

تولید انواع چرخ دنده تا قطر 10 متر

از سال 1382به دلیل نیاز کشور به چرخ دنده‌های قطر بالا، گروه صنعتی تامکار به خرید تکنولوژی و ماشین دنده زنی از اروپا اقدام نمود و طی این سالیان با تولید چرخ دنده تا قطر 10 متر و مدول 42 توانست کمک شایانی به حرکت، چرخ بسیاری از صنایع کند.

 ساخت سازه‌های خاص فولادی (ابرسازه)

با توجه به پروژه‌های عظیم و منحصر به فردی که گروه صنعتی تامکار در حوزه ساخت سازه‌های خاص فولادی انجام داده است، این مجموعه‌ی پیشرو به عنوان یکی از معتبرترین پیمانکاران ساخت سازه‌های عظیم در کشور محسوب می‌شود.

از جمله پروژه‌های اجرا شده می‌توان به موارد زیر همچون پروژه ساخت سازه کارخانه ورق خودرو چهار محال و بختیاری با حداکثر ارتفاع 62 متر (از پی) و بیش‌ترین طول دهانه 40 متر، در کل به وزن 8000 تن یا پروژه ساخت سازه دو واحد مگا مدول احیاء مستقیم جهت طرح توسعه شهید خرازی مجتمع فولاد مبارکه اصفهان به ارتفاع 82 متر و طول و عرض 25*32 متر، اتصالات از نوع مفصلی پیچ و مهره‌ای با استحکام بالا (کلاس 9/10)، در کل به وزن 8000 تن اشاره کرد.

- پروژه ساخت سازه مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان، شکل سازه نیم کره‌ای به ارتفاع 60 متر (از پی) و به قطر داخلی 90 متر به همراه قوس‌های با بیرون زدگی حدود 9 متر، نوع اتصالات مفصلی و پیچ و مهره‌ای با استحکام بالا (کلاس 9/10)، در کل به وزن 2500 تن یکی دیگر از پروژه‌های ماندگار تامکار محسوب می‌شود.

 از میان پروژه‌های مهم و مرتبط با صنعت فولاد  نیز می‌شود به  پروژه ساخت سازه کوره احیا مستقیم فولاد مکران (به ارتفاع 108 متر، نوع اتصالات اسکلت پیچ و مهره‌ای، در کل به وزن 5200 تن) و پروژه ساخت سازه کوره احیا مستقیم جهان فولادسیرجان (به ارتفاع108متر، نوع اتصالات اسکلت پیچ و مهره، در کل به وزن 5540 تن) اشاره کرد.

ساخت و نصب 7 عدد پل ارتباطی بیمارستان بیماری‌های خاص تهران، ساخت و نصب اسکلت فلزی بیمارستان عسگریه اصفهان، ساخت ساپورت لوله‌های تأسیسات سیتی سنتر اصفهان از سایر فعالیت‌های تامکار در این عرصه بوده است.

تولید سرسیلندر خودرو‌های سبک

 گفتنی است با توجه به تولید روز افزون خودرو در کشور همچنین نیاز به ایجاد زیر ساخت‌های لازم جهت تولید موتور ملی، گروه صنعتی تامکار با مشارکت شرکت اطلس پمپ سپاهان در سال 1387اقدام به ایجاد کارخانه تولید سرسیلندر خودرو‌های سبک کردند، این کارخانه هم اکنون با ظرفیت تولید سالیانه 500 هزار عدد سرسیلندر مشغول به فعالیت می‌باشد.

فرعی copy