توسعه خط 2 مترو اصفهان با ریل ذوب آهن اصفهان

علی نصیری معاون بازرگانی ذوب آهن اصفهان در این خصوص گفت : مدیران عامل سازمان‌های قطار شهری کشور حدود ۳ ماه پیش از ذوب آهن اصفهان و فرایند تولید ریل در این مجتمع عظیم صنعتی بازدید داشتند و بر این اساس تعاملات بسیار خوبی با عزیزان برقرار شد.  

وی ادامه داد : ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها تولید کننده ریل در غرب آسیا در لیست خرید سازمان‌های قطار شهری کشور قرار گرفته  و آمادگی کامل خود را برای تامین ریل مورد نیاز کلیه متروهای کشور اعلام نموده است و هم اکنون قطارهای شهری کشور از جمله تهران، تبریز، مشهد و اصفهان در مجموع ۱۳ هزار تن ریل مورد نیاز خود را از ذوب آهن اصفهان خریداری کردند که حدود ۱۱ هزار تن آن تحویل داده شده و  مذاکرات برای خرید پارت‌های ریل بعدی نیز در حال انجام می‌باشد.

معاون بازرگانی ذوب آهن اظهار کرد: سازمان قطار شهری اصفهان نیز بعد از تجربه موفق خرید ریل مترو بهارستان از ذوب آهن، در دومین اقدام توسعه‌ای خود ۲۵۰۰ تن ریل ۵۴E۱ برای خط ۲ مترو اصفهان از این مجتمع عظیم صنعتی خریداری کرده است.

وی اضافه کرد : از این میزان ریل تحویل داده شده به مترو اصفهان ۱۰۰  تن سهم ریل سخت است که بجای واردات، از ریل ملی ذوب آهن اصفهان تامین شده است.

نصیری گفت : سازمان قطار شهری اصفهان در کنار ریل، برای احداث ایستگاههای خط ۲ مترو اصفهان نیز در مجموع افزون بر ۵۷ هزار تن مقاطع ساختمانی نیز از ذوب آهن خریداری کرده است.

وی تصریح کرد : در مجموع برای توسعه خطوط ریلی کشور و همچنین حفظ و نگهداری مسیرهای در حال بهره برداری مترو و راه آهن سراسری طبق برنامه توسعه کشور مجموعه ذوب آهن اصفهان با نصب العین قرار دادن فرمایشات مقام معظم رهبری سالیانه حدود ۱۰۰ هزار تن ریل از پروفیل‌های مختلف مورد نیاز را تولید و در اختیار مترو کلان شهرها و همچنین راه آهن سراسری قرار دهد. علیرضا مهرابی مدیر نورد ذوب آهن اصفهان نیز در خصوص تولید ریل مترو در این مجتمع عظیم صنعتی به خبرنگار ما  گفت : تولید ریل مترو در ذوب آهن اصفهان، از سال ۱۳۹۸ و با تناژ ۱۰۵۲ تن آغاز شد.  وی در ادامه به تولید ریل سخت در ذوب آهن اصفهان پرداخت و تصریح کرد : پیش از این ریل‌های ۴۹E۱ و۵۴E۱ با گرید R۲۶۰ تولید گردیده است و ریل مترو ۵۴E۱ با گرید فولاد R۳۲۰Cr  معروف به "ریل سخت" نیز با تلاش و کوشش شبانه روزی همکاران عزیز ذوب آهنی به ویژه پولاد مردان بخش فولادسازی و کارگاه نورد ۶۵۰  در آبان ماه سال جاری تولید شد.

مدیر نورد ذوب‌آهن ادامه داد : در فرایند تولید این محصول ارزش افزا به دلیل اضافه شدن حدود یک درصد آلیاژکروم  (Cr) افزایش سختی ۲۰ درصدی در محصول نهایی ایجاد شد و در مجموع دامنه سختی آن به دلیل ارتقاء عناصر شیمیایی و فرایند متفاوت تولید نسبت به گرید فولاد R۲۶۰،  از محدوده ۳۰۰-۲۶۰ برینل به ۳۶۰-۳۲۰ برینل افزایش یافت. مهرابی تصریح کرد : این نوع ریل با توجه به سختی بالای متریال، فرایند تولید را به شدت تحت تاثیر قرار خود قرار می‌دهد، بنابراین اِلمان‌ها نسبت به قبل از شرایط بسیار متفاوتی برخوردار می‌شوند.