فولاد اقلید با همکاری دانشگاه شریف و امیرکبیر، سبز می‌شود

 از این رو طبیعی است که در کنار برنامه ریزی برای افزایش سود شرکت های فعال در حوزه فولاد هم برای به انجام رساندن مسئولیت های اجتماعی خود و هم حفظ منابع زیست محیطی در مسیر تولید فولاد سبز گام بردارند. این مهم به خصوص از زمانی موردتوجه قرار گرفته که شرکت های فولادی در داخل ایران دریافته اند که برای به دست گرفتن بازارهای صادراتی تولید فولاد و محصولات مربوطه با رعایت استانداردهای زیست محیطی بسیار آسان تر است. به همین منظور فولاد اقلید پارس که در سال‌های گذشته توانسته به سرعت پله های ترقی را در افزایش سطح کمی و کیفی تولید، طی کند، حالا در نظر دارد تا با همکاری دو دانشگاه مطرح کشور یعنی دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه امیرکبیر دو هدف افزایش کمی و کیفیت تولید و نگاهی پایدار به منابع زیست محیطی برای کاهش اثرات مخرب تولید فولاد را در دستور کار قرار داده است.

رضا شریفی مدیرعامل شرکت فولاد اقلید پارس، درباره همکاری های اخیر این شرکت با دو دانشگاه بزرگ صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر گفت: در راستای کمک به منابع طبیعی با رفتن به سوی فولاد کم کربن و همچنین توجه بیشتر به مسئولیت های اجتماعی و توجه به اشتغال زایی غیر فولادی به کمک اساتید بزرگ این دو دانشگاه اتفاقات بزرگی را رقم می زنیم.

مدیرعامل فولاد اقلید با تأکید بر اینکه صنایع فولادی برای حضور در بازارهای جهانی باید به سمت کاهش کربن بروند، افزود: مسئولیت اجتماعی صنعت در قبال منابع طبیعی و منابع آبی که در محیط فعالیتش وجود دارد، ایجاب می‌کند که با دانش روز دنیا، به دنبال کاهش مصرف انرژی، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و کمک به زیست گیاهی منطقه باشد.

وی با اشاره به اهمیت بازنگری در شیوه های مواجهه با مشکلات محیط‌زیستی صنایع فولادی و کاهش آلودگی های مرتبط، افزود: صنایع بزرگ برای حفظ بقا و همچنین رشد تولید و فروش خود در خارج از کشور باید توجه بیشتری به محدودیت های آتی کشورهای هدف در حوزه محیط‌زیست داشته باشند.

شریفی درباره همکاری های اخیر این شرکت با دو دانشگاه بزرگ صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر گفت: با دو هدف بزرگ بین صنعت و دانشگاه ارتباط برقرار کردیم یکی استفاده از دانشمندان ایرانی برای بالا بردن کمیت و کیفیت همزمان تولید در عین کاهش استفاده از منابع و دوم، نگاه توسعه محور در حوزه محیط‌زیست با کاهش آلودگی های محیطی و خسارت های ناشی از تولید آهن اسنفجی و در نهایت کمک به اشتغال زایی غیر فولادی مثل کشاورزی.

وی با اشاره به مدل‌هایی همچون «پراکنش منوکسید کربن» برای کنترل خروجی دودکش‌ها، افزود: با وجود اینکه واحد احیا مستقیم نسبت به واحدهای فولاد سازی، پسماند کمتری دارد، اما نگاه ما باید به سمت فولاد کم کربن باشد و برای جذب کربن باید برنامه داشته باشیم.

 تیم جدید ایریتک برای جبران مافات به میدان آمده

مدیرعامل فولاد اقلید پارس درباره تغییر و تحولات در شرکت ایریتک که پیمانکار EPC پروژه احیا مستقیم این شرکت است، تصریح کرد: حرف مشترک ما با دو مدیرعامل قبلی شرکت ایریتک، تنها یک‌چیز بود و آن اتمام احداث کارخانه در زمان‌بندی تعیین‌شده؛ البته که این اتفاق میسر نشد تا اینکه جناب آقای دکتر مستقیمی به‌عنوان مدیرعامل جدید ایریتک منصوب شدند و ما امیدواریم این تیم جدید با تمام توان و انرژی ممکن در سرعت بخشیدن به احداث این پروژه بزرگ ملی بسیج شوند.

وی با اشاره به اینکه در ماه‌های گذشته زمان زیادی برای بازطراحی نقشه‌های جدید بر اساس تولید یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تن و اتفاقات حاشیه‌ای دیگر از دست رفت، تصریح کرد: از زمانی که تیم جدید به میدان آمده است، همه ما در شرکت فولاد اقلید یک‌صدا شدیم تا حمایت حداکثری از پیمانکار محترم داشته باشیم و هیچ اماواگری مانع پیشرفت پروژه نشود.

شریفی با اشاره به اینکه نگاه مدیرعامل جدید ایریتک به پروژه اقلید، یک نگاه ملی است، افزود: از تیم جدید ایریتک انتظار داریم با انرژی کامل و انگیزه‌ای بیشتر به میدان بیاید تا در کنار تیم صادق، کارکشته و همراه فولاد اقلید با سرعت بالاتری پروژه را جلو ببریم.

شرکت فولاد اقلید پارس پیش ‌از این توانست رکوردهای منحصربه‌فردی را به نام خود ثبت کند. این شرکت برای نخستین بار، تنها پس از یک و نیم سال از تاریخ تأسیس خود، موفق به کسب گواهی ایزو ۹۰۰۱، ایزو ۱۴۰۰۱، ایزو ۴۵۰۰۱ و گواهی IMS از سازمان بین‌المللی استاندارد شد تا این‌گونه رکورد اخذ ایزو را به نام خود ثبت کند. همچنین در مرداد ماه ۱۴۰۲، رکورد نصب سازه ریفرمر در کشور باهمت مدیران پروژه شکسته شد و در یک روز با یک جرثقیل هشت ستون ۹.۸ تنی با ارتفاع ۱۸.۵ متر نصب شد. این ستون‌ها هر کدام ۱۸ و نیم متر طول و ۹.۸ تن وزن دارند که با رعایت کامل نکات ایمنی نصب شد.

شرکت فولاد اقلید پارس در بهمن ‌ماه ۱۴۰۰ با سهام‌داری ۵۱ درصدی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، ۳۰ درصدی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و ۱۹ درصدی شرکت بین‌ا‌لمللی مهندسی ایران (IRITEC) تأسیس شد. در ادامه مجوز احداث کارخانه آهن اسفنجی با ظرفیت تولید ۱٫۲ میلیون تن در سال توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در روز ۱۱ فروردین ‌ماه ۱۴۰۱ صادر شد. عملیات اجرایی این پروژه به‌عنوان یکی از ۴۸ طرح پیشران پیشرفت اقتصادی کشور، مرداد ماه سال ۱۴۰۱ با انتخاب شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (IRITEC) به‌عنوان پیمانکار (EPC) آغاز شد و ۱۰۰ هکتار زمین در اختیار این شرکت قرار گرفت. با گذشت حدود یک سال از زمان آغاز پروژه، در حال حاضر شاهد پیشرفت فیزیکی ۱۲ درصدی آن هستیم و به دنبال حمایت‌ها و همکاری‌های مسئولان اجرایی استان، کلیه مجوزهای زیربنایی لازم اعم از مجوزهای زیست‌محیطی، آب و برق زمان نصب و بهره‌برداری، احداث جاده دسترسی و… دریافت شده است. در همین راستا، ۴٫۵ کیلومتر دیوارکشی و هفت کیلومتر جاده دسترسی احداث‌شده و کارفرما، مشاور و پیمانکار پروژه در حال فعالیت در جبهه‌های مختلف پروژه هستند.