عصبانی شوید!

به گزارش independent.co.uk، تحقیقات جدید نشان می دهد که عصبانی شدن می تواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند. خشم که اغلب به عنوان یک احساس منفی تلقی می‌شود، در واقع می‌تواند انگیزه‌ای قوی برای افراد باشد تا به اهداف چالش‌برانگیز زندگی خود دست یابند.

این مطالعه نشان می‌دهد که خشم برای دستیابی به اهداف چالش‌برانگیزتر مفید است، اما به نظر نمی‌رسد با وظایف آسان‌تر مرتبط باشد. درواقع یافته‌ها نشان می‌دهد احساساتی که اغلب منفی تلقی می‌شوند، مانند خشم، کسالت یا غم، می‌توانند مفید باشند.

هدر لنچ (Heather Lench)، پروفسور دپارتمان علوم روان‌شناسی و مغز در دانشگاه تگزاس A و M، ایالات متحده، می‌گوید: «مردم اغلب بر این باورند که حالت شادی ایده‌آل است و اکثریت مردم شاد بودن را هدف زندگی و شاد شدن را یک امر مهم می‌دانند. این دیدگاه که عواطف مثبت برای سلامت و رفاه روانی ایده‌آل است، در گزارش‌های روان‌شناختی و روان‌شناختی احساسات برجسته است، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ترکیبی از احساسات، از جمله احساسات منفی مانند خشم، نتایج خیلی خوبی را در کسب نتایج زندگی به همراه دارد.

وی اضافه کرد نظریه کارکردگرایانه احساسات نشان می‌دهد که همه احساسات، خوب یا بد، واکنش‌هایی به رویدادهای درون یک فرد هستند و هدف آن آگاه کردن فرد نسبت به موقعیت‌های مهمی است که نیاز به واکنش دارد. در این مطالعه، محققان آزمایش هایی را با بیش از هزار نفر انجام دادند و داده‌های نظرسنجی بیش از ۱۴۰۰ پاسخ دهنده را تجزیه و تحلیل کردند. محققان دریافتند که در تمام آزمایش‌ها، عصبانیت توانایی افراد را برای رسیدن به اهدافشان در مقایسه با شرایط خنثی در موقعیت‌های مختلف چالش برانگیز بهبود می‌بخشد. حتی در یک آزمایش، عصبانیت همچنین تقلب را بین افراد شرکت‌کننده افزایش داد تا نتیجه بهتری حاصل شود.

دکتر لنچ گفت: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که خشم تلاش برای دستیابی به هدف مورد نظر را افزایش می‌دهد و اغلب منجر به موفقیت بیشتر می‌شود.»

وی افزود که تأثیرات خشم در تحریک افراد برای دستیابی مکرر به اهدافشان، مختص موقعیت‌هایی است که اهداف چالش برانگیزتر و سخت‌تر هستند و هنگامی که اهداف آسان‌تر بودند، مانند برنده شدن در یک بازی ویدئویی، به نظر نمی‌رسد که خشم بتواند خیلی کمک کند.

لنچ در پایان گفت: «افراد اغلب ترجیح می دهند بیشتر از احساسات مثبت به عنوان ابزار استفاده کنند و تمایل دارند که احساسات منفی را نامطلوب و ناسازگار ببینند. تحقیق ما به شواهد زیادی رسیده مبنی بر اینکه ترکیبی از احساسات مثبت و منفی باعث بهزیستی شده و استفاده از احساسات منفی به عنوان ابزار می‌تواند به‌ویژه در برخی موقعیت‌ها موثر باشد.

این مطالعه در مجله Personality and Social Psychology منتشر شده است.