بررسی وضعیت تولید خوراک دام و دان

با نگاهی به آمارهای ارائه‌شده  می‌توان گفت صنعت دام و طیور با سابقه‌ای ۶۰ ساله و حضور ۵۵۶ واحد فرآوری و تولید انواع خوراک دام، طیور و آبزیان در سطح کشور، علاوه‌بر جذب و اشتغال بخش قابل‌توجهی از نیروی کار در بخش‌های کشاورزی و دامپروری،  از جنبه تولید نیز به‌ یکی از کالاهای استراتژیک تبدیل شده است.

مهم‌ترین قدم در تولید خوراک دام و طیور تامین مواد اولیه یعنی غلات ذرت، گندم، جو، کنجاله‌ها و سایر ضایعات صنایع کشاورزی و دامی است. صنعت دام و طیور وابستگی شدیدی به بخش کشاورزی دارد و تغییرات در حوزه کشاورزی به صنعت دام و طیور منعکس شده و آنها را تحت تاثیر قرار میدهد.

تا سال ۹۲ تعداد ۵۵۶ واحد در زمینه تولید انواع خوراک دام، طیور، مکمل خوراک دام، طیور و آبزیان، پروتئین دامی و دی‌کلسیم‌فسفات فعالیت داشته‌اند و براساس آمارهای موجود در وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید انواع خوراک دام، طیور، مکمل‌های دامی و دی‌کلسیم‌فسفات حدود ۷۲ میلیون تن خوراک دام و طیور خوراک دام و طیور و مکمل‌های دامی ۹/۲ میلیون تن بوده که حدود ۵۵ هزار تن آن دی کلسیم فسفات بوده است. در سال‌های اخیر میزان نیاز کشور به خوراک دام و طیور ۱۲.۵ میلیون تن شامل ۷ میلیون تن خوراک دام و ۵/۵ میلیون تن خوراک طیور در سال است. به بیان دیگر می توان گفت که با افزایش تعداد دام و طیور، مقدار خوراک مورد نیاز آنها نیز تغییر خواهد کرد. بنا بر آمارهای موجود بیش از ۲ میلیون تن خوراک دام و طیور توسط واحدهای دارای پروانه صنعتی و بقیه آن در مزارع پرورش دام و طیوری که مجهز به سیستم تولید خوراک هستند تولید می‌شود

طبق آمار رسمی منتشر شده از سوی سازمان‌های صنایع و معادن استان‌ها، تعداد ۲۰۲ پروانه بهره‌برداری به ظرفیت اسمی ۴/۸۶۶/۸۲۵ تن در زمینه تولید خوراک آماده دام صادر شده است که عمده تولیدکنندگان این محصول در استان‌های تهران و آذربایجان شرقی قرار دارند ولی به دلیل احتیاج مبرم تمامی شهرهای کشور و نیز توجیه‌پذیر نبودن هزینه های حمل‌ونقل بیشتر استان‌های تولیدکننده وجود دارد.

ضروری است بدانید که با توجه به مشکلات خطوط تولید، ظرفیت واقعی طرح‌ها معمولا بسیار پایین‌تر از ظرفیت اسمی نامبرده است. تاثیر صنعت دام و طیور بر دیگر صنایع چگونه بوده است؟

همانطور که گفته شد صنایع پیشین و پسین وابسته ای به صنعت دام و طیور وجود دارد. از طرفی به مانند بسیاری از علوم، علم این صنعت نیز به شدت در حال رشد است. همین امر سبب به وجود آمدن سازمان ها و نهادهای بسیاری برای اطلاع رسانی شده است . هدف این سازمان ها و نهادها ارائه آمار و آخرین اخبار در حوزه صنعت دام و طیور است.

هدف این صنعت رشد و بهبود فرآیندها، نهادها و شرایط محیطی و کاهش بیماری های دامی و طیوری است. تا بدین ترتیب از میزان تلفات دامی و طیور کاسته و به کیفیت محصول نهایی بیفزاید. هم چنین بهبود شرایط رشد و نگهداری دام باعث افزایش کیفیت شیر و محصولات لبنی تولیدی از دام میشود. همین موضوع سبب بهبود کیفیت غذای مصرفی انسان شده و به سلامت وی می افزاید.