اینوکس آغوش خود را چنان باز کرده که بسیاری از حوزه‌های مهم و حیاتی اقتصاد ایران را دربر گرفته است:

بانک‌ها، بیمه‌ها، ارکان بازار سرمایه و بورس‌ها، شرکت‌های تامین سرمایه، شهرداری‌ها و سازمان‌های وابسته، موسسات مالی و اعتباری، صرافی‌ها و لیزینگ‌ها، شرکت‌های پذیرفته‌شده و فعال در بورس اوراق بهادار، شرکت‌های فعال در بورس کالا و فرابورس، شرکت‌های کارگزاری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و مشاور سرمایه‌گذاری، تشکل‌ها و انجمن‌ها، مشاور سرمایه‌گذاری و لیزینگ، سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری در مسکن، شرکت‌های فعال در زمینه فناوری اطلاعات به ویژه در حوزه مالی و سرمایه‌گذاری، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مالی و اعتبار‌سنجی و موسسات حسابرسی، طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط با موسسات مالی و اعتباری، لیزینگ و مستغلات.

طراحی و ساخت پروژه‌های عمرانی، مشاوران، پیمانکاران و طراحان، شهرسازی، تعاونی‌های مسکن، انبوه‌سازان، طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و شهرسازی در بخش‌های دولتی و خصوصی، بازسازی و زیباسازی شهرها، پروژه‌های تولید انبوه سریع، موسسات علمی، پژوهشی، تحقیقاتی و نشریات تخصصی و نرم‌افزار، بهسازی بافت‌های فرسوده، مشاوره و مدیریت سرمایه در بخش مسکن و شهرسازی و عمرانی، فضای سبز و شهرسازی، طراحی و ساخت هتل‌ها و مراکز گردشگری، معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری ادارات کل میراث فرهنگی مراکز استان‌ها، پروژه‌های سازمان‌های سیاحتی و گردشگری، مدیریت سرمایه جهت توسعه زیرساخت‌ها و گسترش واحدهای اقامتی و مراکز گردشگری و مطبوعات، انتشارات و رسانه‌های اقتصادی.

گفته می‌شود نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری کیش، مرکزی برای تبادل اطلاعات و دست یافتن به پدیده‌های نوین صنعت بازار سرمایه و انتقال دانش و فناوری است. مشارکت در نمایشگاه باعث می‌شود تا توانمندی نهادها و شرکت‌های مختلف به معرض دید گذاشته شود و زمینه برای دست یافتن به بازارهای جدید فراهم شود.

 برگزارکنندگان اینوکس معتقد هستند؛ این نمایشگاه مکانی برای به نمایش گذاشتن توانمندی‌ها و پیشرفت‌های یک منطقه یا کشور در زمینه‌های گوناگون است؛ همچنین برگزاری نمایشگاه موجب افزایش و بالا رفتن سطح اطلاعات و دانش عمومی، علمی و فنی بازدیدکنندگان می‌شود. یکی از دستاوردهای نمایشگاه می‌تواند ایجاد زمینه تفاهم و گفت‌وگو میان شرکت‌ها و استفاده‌کنندگان از خدمات باشد؛ چراکه کارشناسان امور تبلیغات و بازاریابی، نمایشگاه‌ها را از مهم‌ترین شیوه‌های بازاریابی می‌دانند و برای محصولات و خدماتی از جنس خدمات بازار سرمایه، این ابزار تبلیغی می‌تواند بسیار موثر باشد.

شاید در این میان طرح این پرسش که آیا برگزاری نمایشگاه کیش اینوکس در مناطق آزاد می‌تواند در سهولت ورود سرمایه‌گذاران نقش داشته باشد، سوال مهمی باشد. پاسخ آن است که نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری کیش، از جمله موثرترین روش‌ها برای معرفی خدمات و محصولات فعالان بازار سرمایه به ‌شمار زیادی از مشتریان بالقوه و بازدیدکنندگان است. به گفته کارشناسان حوزه اقتصاد فعالان بازار سرمایه باید درصدد باشند تا با شرکت در نمایشگاه، ارتباطات تجاری موجود خویش را تقویت کرده و برای یافتن مشتریان تازه‌ نیز برنامه‌ریزی کنند.

سوال بعدی آن است که آیا امکان حضور سرمایه‌گذاران خارجی فراهم است؟ و پاسخ برگزارکنندگان آن است که یکی از مهم‌ترین رویدادهای موجود برای جذب سرمایه خارجی و ایجاد رابطه میان آنان و فعالان اقتصادی را مهیا کرده‌اند.

یکی از اهداف مهم این رویداد، تکمیل زنجیره‌های تولید ملی، امنیت سرمایه‌گذاری و رفع موانع، راهکارهای بهبود فضای کسب‌وکار، بورس بین‌الملل و بانکداری آف‌شور، بررسی وضعیت رمزارزها و تعیین جایگاه آن در اقتصاد کشور، بازسازی و تقویت مناسبات بین‌المللی به‌ویژه با کشورهای منطقه، توجه بیش از پیش به اقتصاد دانش‌بنیان و سایر موضوعات روز اقتصادی کشور معرفی شده است.

همچنین حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی از دیگر نقاط قوت این رویداد اعلام شده است و برگزاری همایش‌های آموزشی و تخصصی از دیگر برنامه‌های جنبی این نمایشگاه است. برگزاری رویداد بزرگ اقتصادی کیش ‌اینوکس در طول سال‌های متوالی با برنامه‌ریزی‌های لازم و با حضور موثر زیست‌بوم سرمایه‌گذاری و بازار سرمایه، کارشناسان و دست‌اندرکاران اقتصادی به یکی از بزرگ‌ترین و موثرترین رویدادهای اقتصادی کشور تبدیل شده است. با آغاز به کار این نمایشگاه، فرصت جدیدی برای بازنگری اقدامات انجام‌شده، ترسیم چشم‌اندازهای نو در حوزه اقتصاد و گسترش ارتباطات تجاری و اقتصادی بنگاه‌های اقتصادی ایجاد خواهد شد.

برگزاری این رویداد اقتصادی با هدف معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری با محوریت تقویت سرمایه‌گذاری در اقتصاد مولد، تسهیل توسعه و تجارت، ساماندهی سیاست‌های پولی و مالی، توسعه مناطق آزاد و ویژه و نقش این مناطق در توسعه اقتصادی، مواجهه با ابرچالش‌های زیست‌محیطی، تقویت شفافیت اقتصادی، تکمیل زنجیره‌های تولید ملی، امنیت سرمایه‌گذاری و رفع موانع، راهکارهای بهبود فضای کسب‌وکار، بورس بین‌الملل و بانکداری آف‌شور، بررسی وضعیت رمزارزها و تعیین جایگاه آن در اقتصاد، بازسازی و تقویت مناسبات بین‌المللی به‌ویژه با کشورهای منطقه، توجه بیش از پیش به اقتصاد دانش‌بنیان و سایر موضوعات مطرح‌شده در حوزه اقتصادی است.

یکی از نتایج مهم برپایی نمایشگاه‌ها پدید آمدن فرصت به منظور دستیابی سریع، کم‌هزینه و سهل‌تر به اطلاعات مورد نیاز بخش‌های مختلف تجاری-صنعتی در خصوص یک یا چند حوزه مرتبط است. نمایشگاه‌ها فرصت‌های مناسبی را به منظور انجام مطالعات و بررسی‌های اقتصادی، تحقیقات بازاریابی و سنجش مخاطبان به دست می‌دهند چرا که خصیصه متمرکزسازی نمایشگاه‌ها به این معنا که جمعی از دست‌اندرکاران و متخصصان یک یا چند حوزه را در یک محدوده خاص زمانی و مکانی گردهم می‌آورند، بستر مطلوبی را جهت انجام مطالعات علمی با استفاده بهینه از زمان و هزینه مهیا می‌کند. از این‌رو می‌توان گفت که نمایشگاه‌ها یکی از ارکان مهم تبادل اطلاعات و آگاهی‌های علمی و فنی کشورهای مختلف جهان است و برپایی آن صرف نظر از فراهم آوردن موجبات ارتباطات مستقیم دست‌اندرکاران بخش‌های صنعتی و خدماتی و مخاطبان آنها و معرفی دستاوردهای کشورها به بازارهای بین‌المللی، پدیدآورنده فرصتی طلایی جهت آشنایی با آخرین تحولات و توانمندی‌های تکنولوژیک، علمی و صنعتی جهان و ارزیابی آن خواهد بود.

در سال‌های اخیر گروه‌های متعددی از کشورهای مختلف به بازار ما آمدند. بسیاری از آنها بدون شناخت نسبت به بازار مالی ما و به‌ویژه بازار سرمایه و شرکت‌ها دنبال اطلاعات درستی از وضعیت اقتصاد ایران بودند. این شرایط پس از ارتباط‌های نوین بین‌المللی ایران همچون ازسرگیری رابطه با امارات و عربستان و قراردادهای تجاری با قدرت‌های بزرگی مثل چین شدت گرفت. با وجود تحریم‌ها و انسدادی که برای اقتصاد ایران ایجاد شده اما می‌توان به چنین فضاهایی امید داشت. مدیران اقتصادی کشور پس از برگزاری جلساتی اعلام کردند، توانستند ضمن آشنایی ارتباطات خوبی نیز ایجاد کنند. پس از این مرحله به نظر می‌رسد که آنها مجاب شدند و فعلاً مهم‌ترین چالش آنها برای ورود به بازار سرمایه، موضوع نقل و انتقال پول است. امروز شاهد هستیم برخی از این شرکت‌ها در تهران مستقر شده‌اند و صرفاً مترصد این موضوع هستند. شاید این مهم‌ترین چالش فعلی باشد ولی لازم است اقداماتی در حوزه‌های دیگر صورت بگیرد. از جمله انتشار گزارش‌ها به زبان بین‌المللی و افزایش عمق بازار.

از طرفی بورس بزرگ‌ترین حراجی رسمی دنیاست که با بزرگ‌ترین رویدادهای سیاسی و اقتصادی جهان در ارتباط است. مجموعه‌ای از پارامترها و عوامل کلان، برای تمامی بورس‌ها مشترک است؛ و بورس‌ها کم‌و‌بیش از این عوامل تاثیر می‌پذیرند که با میزان نوسان خود عکس‌العمل نشان می‌دهند. بازار سرمایه ایران امروز جایگاه غیرقابل انکاری دارد؛ که کیش ‌اینوکس به اهمیت آن می‌پردازد.

 قرارگیری فعالان و نخبه‌های این سه حوزه در کنار یکدیگر به عنوان همایش یا کیش اینوکس ۲۰۲۳ قطعاً دستاوردهای خوبی از لحاظ ارگانی و شخصی به ارمغان خواهد آورد؛ چراکه در این برهه از زمان بیشتر از هر زمان دیگری به تعامل بهتر و بیشتر میان بازار پول و سرمایه نیاز داریم. تمامی افراد حاضر در کیش اینوکس اعم از شخصی و ارگانی، جزو نخبه‌های اقتصادی کشور هستند. بحث، تبادل نظر و نشست‌هایی که در کنار نمایشگاه میان این عزیزان برگزار می‌شود سبب به‌روز شدن اطلاعات، افزایش سواد مالی افراد، رونمایی و تاکید بیشتر بر برخی ظرفیت‌ها خواهد شد. بازار سرمایه ابزارهای تامین مالی متنوعی دارد و باید از هر فرصتی از جمله کیش اینوکس ۲۰۲۳ برای اظهار نظر درباره ابزارهای نوین تامین مالی بازار سرمایه استفاده کنیم. ماهیت اصلی بازار سرمایه استفاده از این ابزارهاست که در واقع بازار ثانویه مکمل بحث تامین مالی خواهد بود.

در حال حاضر کشور برای پشت سرگذاشتن رکود و بیکاری موجود در بسیاری از بازارهای داخلی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی در واحدها و بنگاه‌های اقتصادی موجود و جدید، تنها راه رونق دوباره بازار و کاهش بیکاری است. برای این منظور آنچه سرمایه‌گذاران بیش از تورم از آن نگران هستند و بدان نیاز دارند اعتماد به ثبات اقتصادی کشور است. نگرانی سرمایه‌گذاران از بی‌اعتنایی‌ها به عوامل موثر اقتصاد داخلی و ناهماهنگی حوزه‌های مختلف عامل اصلی بازدارنده در جذب سرمایه‌گذاری خصوصی است. همچنین بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی تصور غلطی از شرایط داخلی ایران دارند و تصور آنها با واقعیت در بسیاری از زمینه‌ها متفاوت است. این خود از عواملی است که در زمینه حضور سرمایه‌گذاران خارجی ناهمواری ایجاد می‌کند. اما فارغ از دیدگاه و تصور سرمایه‌گذاران از شرایط داخلی ایران می‌توان مهم‌ترین چالشی را که سرمایه‌گذاران با آن روبه‌رو هستند ویژگی‌های سیستم بانکی کشور دانست. در حقیقت سیستم بانکی ایران در قیاس با آنچه باید باشد فاصله دارد. کفایت سرمایه پایین بانک‌ها، مطالبات مشکوک یا غیرقابل وصول نسبت به کل دارایی‌ها و وجود دارایی‌های به اصلاح سمی از دلایل اصلی مشکلات بانک‌های داخلی است که سرمایه‌گذاران را نسبت به ورود سرمایه خود به داخل کشور نگران می‌کند. همچنین بدهی دولت به نظام بانکی کشور یکی دیگر از چالش‌های حال حاضر اقتصاد ایران است. در حقیقت برای سرمایه‌گذار سیستم بانکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

همچنین بازار سرمایه در بازار مالی کشور سهم قابل توجهی ندارد. به‌طور کلی در اقتصاد ایران سیستم بیشتر بانک‌محور است و عمدتاً بانک‌های دولتی وظیفه تامین مالی را بر عهده دارند. آمارها حاکی از آن است که در حال حاضر تنها پنج تا شش درصد سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته در بازار سرمایه در اختیار بخش خصوصی است و مابقی آنها در اختیار دولت و شرکت‌های دولتی است. در واقع بازار سرمایه که در سایر کشورها، مردم و بخش خصوصی بازیگر اصلی آن هستند در ایران عمدتاً در اختیار دولت و شرکت‌های تابعه آن است و فاصله بسیاری تا آنچه باید باشد دارد. در این بین برگزاری نمایشگاه‌هایی از قبیل کیش ‌اینوکس می‌تواند بسیاری از ذهنیات بد سرمایه‌گذاران خارجی را تغییر دهد. جزیره کیش نیز برای برگزاری این نمایشگاه به چند دلیل مکان مناسبی است. اولین و اصلی‌ترین دلیل آن این است که قوانین و مقررات این جزیره نسبت به سرزمین اصلی از سهولت بالاتری برخوردار است و با معیارهای کشورهای اروپایی تطابق بیشتری دارد. از این جهت می‌توان نقش این نمایشگاه را در ترغیب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی در مشارکت برای بسیاری از پروژه‌ها موثر دانست.

همچنین نمایشگاه کیش ‌اینوکس می‌تواند در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در زیرساخت‌های کشور نقش موثری داشته باشد. زیرساخت‌هایی همچون راه‌سازی، شبکه ریلی، خطوط هوایی، خطوط انتقال نیرو و سرمایه‌گذاری در زمینه نفت می‌تواند بازارهای بسیار سودآوری برای سرمایه‌گذاران خارجی داشته باشد. برای نمونه سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های مخابراتی برای شرکت‌های خارجی تاکنون نیز بسیار سودآور بوده است. در نهایت اینکه با توجه به اجرایی شدن برجام در سال گذشته، نمایشگاه‌های مختلفی که در زمینه‌های تخصصی برگزار شده‌اند مورد استقبال شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی واقع شده‌اند. حضور چند‌برابری سرمایه‌گذاران خارجی نسبت به سال‌های قبل نشان‌دهنده بهبود شرایط، افزایش انگیزه و تمایل آنها برای حضور در بازار ایران است.

از جمله فرصت‌های دیگری که نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۲۳ ایجاد می‌کند فرصت مناسبی است که در راستای ارائه دستاوردها و اقدامات انجام‌شده در حوزه تامین مالی مگاپروژه‌ها در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی از سوی بانک‌های کشور ایجاد می‌شود. همچنین در راستای هوشمندسازی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهر هوشمند، برای اولین‌بار نقشه راهی مبتنی بر الگوهای بومی تدوین شده، که براساس آن نحوه توسعه پیشران‌های هوشمند‌سازی برای جزیره کیش و جزایر اقماری توسط جمعی از نخبگان کشور طراحی شده است.

از سوی دیگر باید گفت در اقتصادهای پیشرفته جهان، نقش صنعت بیمه به عنوان ابزار تامین مالی اجرای پروژه‌های تولیدی و خدماتی در بخش‌های مختلف اقتصادی امری پذیرفته‌شده است و در بسیاری از کشورها، شرکت‌های بیمه با سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولید و خدمات، رونق اقتصادی را برای این کشورها به ارمغان آورده‌اند. در کشور ما نیز این شرکت‌ها می‌توانند با سرمایه‌گذاری در توسعه بخش‌های مختلف اقتصاد کشور، در چهارچوب مصوبات بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نقش تعیین‌کننده‌ای در رونق اقتصادی ایفا کنند. از سوی دیگر با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی صنعت بیمه جایگاه ویژه‌ای را به عنوان محافظ بخش‌های اقتصاد کشور و تامین امنیت سرمایه‌گذاری‌ها ایفا می‌کند و با ایفای نقش پررنگ در قالب اصول مختلف این سیاست‌ها، در راستای توسعه اقتصادی به واسطه این سیاست‌ها گام برمی‌دارد.

جمع شدن تمام ارکان صنعت مالی کشور، زیر سقف یک نمایشگاه فرصت بسیار مناسبی است که اطلاع‌رسانی در مورد خدمات هر حوزه به‌صورت مستقیم به مراجعان صورت پذیرد و بازخوردهای آن را دریافت کرده تا در جهت رشد و توسعه این خدمات و عرضه عمومی مناسب آن گام برداشته شود.