به گزارش ایرنا، نتایج طرح آمارگیری نیروی‌ کار در تابستان ١٤٠٢ که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده است، نشان می دهد که نرخ بیکاری در استان اصفهان در این فصل به ۸.۹ درصد رسید که نسبت به تابستان سال گذشته معادل ۱.۷ واحد درصد کاهش یافته است.

همچنین نرخ بیکاری استان اصفهان در تابستان نسبت به بهار امسال معادل ۰.۳ واحد درصد کاهش نشان می دهد. اصفهان از نظر نرخ بیکاری در میان استان های کشور در رتبه نهم قرار دارد؛ بیشترین نرخ بیکاری در کشور متعلق به سیستان و بلوچستان (۱۲.۵ درصد)، هرمزگان (۱۱.۵ درصد) و لرستان (۱۱.۱) درصد است. از طرفی، نرخ بیکاری استان اصفهان نسبت به میانگین کشوری معادل یک واحد درصد بالاتر است؛ میانگین نرخ بیکاری در کشور در تابستان امسال ۷.۹ درصد بود.

نرخ بیکاری(Unemployment Rate) نسبت "تعداد افراد بیکار در یک رده سنی مشخص" به "کُل افراد آماده به کار در آن رده سنی" است.

نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در تابستان ۱۴۰۲ همچنین حاکی از افزایش نرخ مشارکت اقتصادی در استان اصفهان و رسیدن آن به ۴۲.۹ درصد است که نسبت به تابستان سال گذشته معادل ۰.۷ واحد درصد و نسبت به بهار امسال معادل ۱.۹ واحد درصد بیشتر شده است. نرخ مشارکت اقتصادی در استان اصفهان در تابستان امسال نسبت به میانگین کشوری معادل ۱.۳ واحد درصد بالاتر است. نرخ مشارکت اقتصادی نیز نسبت جمعیت فعال(شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار است. نسبت اشتغال در استان اصفهان نیز روند افزایشی نشان می دهد بطوری‌که از ۳۷.۷ درصد در تابستان پارسال به ۳۹.۱ درصد در تابستان امسال رسیده است. همچنین نسبت اشتغال در استان اصفهان نسبت به فصل بهار امسال نیز معادل ۱.۹ واحد درصد ارتقا یافته است. به گزارش مرکز آمار ایران، بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیش‌تر در کشور نشان می‌دهد که ٧,٩ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) در تابستان ۱۴۰۲ بیکار بوده‌اند؛ بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه سال قبل (تابستان ١٤٠١) معادل یک درصد کاهش یافته است. نرخ بیکاری در تابستان امسال در ۲۱ استان نسبت به فصل مشابه سال گذشته کاهش داشته است. گفتنی است استان اصفهان حدود پنج میلیون و ۳۷۵ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد. حدود ۸۸ درصد از جمعیت این استان، شهرنشین و ۱۲ درصد روستانشین هستند و این خطه با بیش از ۹ هزار واحد صنعتی و تولیدی یکی از صنعتی‌ترین استان های کشور بشمار می آید. از طرفی اصفهان یکی از قُطب‌های صنعت گردشگری و تولید محصولات کشاورزی و دامی کشور است.