سرعت کند   قطار سریع السیر

فارغ از اینکه در داخل شهر نیز امکانات عمرانی و رفاهی و گردشگری از میزان و کیفیت پایینی برخوردارند و سال هاست که اصفهان منتظر یک هتل مدرن و در شان این شهر است. گاهی اوقات باید با نگاهی از بالا به صحنه ی فعلی، ضعف ها و قوت های شهر را در یک بازتعریفی تازه بیان کرد تا به نقشه راهی جدید و متناسب با مسیر توسعه جهانی حرکت کنیم. نمی توان دست روی دست گذاشت و با امکانات چندین دهه قبل به دنبال افزایش صنعت گردشگری بود و در عین حال بابت وضعیت فعلی فقط اظهار نگرانی و ناراحتی کرد. اصفهان فارغ از پتانسیل های تاریخی خود نیاز به زیرساخت ها و امکانات روبنایی جدیدی برای بهبود کیفیت مردم شهر و افزایش کمی صنعت گردشگری دارد و بناهای تاریخی به تنهایی نمی توانند این بار را به دوش بکشند. گردشگران نیازمند استراحت در هتل هستند نه استراحت در منار جنبان!

یکی دیگر از عوامل مهم برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان اصفهانی و افزایش انگیزه برای صنعت گردشگری مساله راه و حمل و نقل است. اصفهان با وجود اینکه در مرکزی ترین نقطه کشور واقع شده و شاهراه میان شمال و جنوب و شرق و غرب کشور است، پتانسیل های لازم و در شان خود را در حوزه حمل و نقل و راه از جمله مسیر ریلی ندارد. مسیری که به آسانی و امنیت بیشتر می‌تواند موجب رونق گردشگری و حتی حمل و نقل بار شود اما تاکنون خط آهن اصفهان خلاقیتی در این زمینه نداشته و شهروندان برای رسیدن به مقاصد مختلف در شمال و جنوب کشور نیازمند سفر به تهران و استفاده از قطار هستند. اگرچه در این بین نمی‌خواهیم به طرح شکست خورده قطار اصفهان-شیراز اشاره کنیم که به جای آن دست به احداث اتوبان زده شد.

اصفهان مدت هاست برای حل مشکل حمل و نقل خود به تمرکز بر روی حمل و نقل ریلی و قطار سریع السیری رو آورده که تنها اخبار هزینه و مشکلات بانکی و فقدان تجهیزات و انتظار برای افتتاح آن به گوش رسیده و هنوز مردم اصفهان و به طور کلی مردم ایران منتظر یک قطار با سرعت ۲۵۰ کیلومتر هستند، این در حالیست که دیگرکشور‌های جهان خطوط بسیار مفصل دیگری را احداث کرده که سرعت و کیفیت بیشتری نیز دارند. به نوعی اصفهان در حال اجرا طرحی است که برای کشور‌های توسعه یافته یک خاطره است. به عنوان مثال سال گذشته بود که شرکت زیمنس آلمان در قراردادی ۸ میلیارد یورویی با مصر، خطوط قطار سریع السیر این کشور را برای ساخت و نگهداری بر عهده گرفت. بر اساس این سفارش که از آن با عنوان بزرگترین سفارش تاریخ ۱۷۵ ساله زیمنس یاد شده، حدود ۲ هزار کیلومتر خط‌‌آهن ویژه قطارهای سریع السیر در سراسر مصر ساخته خواهد شد. بر پایه این قرارداد ۸.۱ میلیارد یورویی علاوه بر ساخت خطوط ریلی، ۴۱ قطار سریع السیر، ۹۴ قطار محلی، ۴۱ قطار باری و ۸ ایستگاه انبار و ذخیره در اختیار مصر قرار می‌گیرد و شرکت زیمنس برای ۱۵ سال مسوولیت تعمیر و نگهداری از این خطوط و قطارها را برعهده خواهد داشت.در این طرح عظیم ریلی، حدود ۶۰ شهر مصر از طریق راه‌آهن به‌هم متصل می‌شوند و حدود ۹۰ درصد جمعیت این کشور به این امکانات جدید دسترسی خواهند داشت. زیمنس می‌گوید نزدیک ۶۷۰۰ شغل غیرمستقیم با این پروژه هم به‌وجود خواهد آمد و در عین حال ادعا می‌کند که این شبکه صددرصد الکتریکی نسبت به سفرهای با اتوبوس و خودروهای شخصی حدود ۷۰ درصد کمتر دی‌اکسید‌کربن تولید می‌کند. در ادامه به چند نمونه از قطار های سریع السیر در جهان اشاره می کنیم:

قطار فرچیاروسا – قطار سریع السیر قاره سبز

شکل و ابعادش شبیه به یک ورزشکار حرفه ای است که آماده است تا با آخرین سرعتش به سمت خط پایان بدود. قطار فرچیاروسا از قطارهای سریع السیر اروپا به حساب می آید و سرعتی نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر در ساعت دارد. فرچیاروسا به معنی کمان قرمز است که به حق این نام برازنده این قطار است؛ چالاکی این قطار را می توان حتی از روی چهره آن نیز تشخیص داد. فرچیاروسا از سال ۲۰۰۰ میلادی شروع به کار کرد و تاکنون توانسته خود را همچنان در صدر فهرست پرسرعت ترین قطارها قرار دهد.

قطار داچ بن، عروس اروپا

وقتی حرف از دقت و اصالت به میان می آید، نام کشور آلمان هم به خاطر آدم می رسد. آلمان به تولید محصولات فنی و الکتریکی با کیفیت و نابود نشدنی معروف است. قطار داچ بن، نمونه ای از دقت و زیبایی دست استادکاران آلمانی است. این قطار با سرعتی نزدیک به ۳۵۰ کیلومتر در ساعت، موفق شده تا خود را در فهرست سریع السیرترین قطارهای جهان قرار بدهد. قطار داچ بن با سرعتی باور نکردنی مونیخ را به برلین و بالعکس، وصل می کند و شما می توانید به راحتی به این دو ایالت دور از هم در آلمان سفر کنید.

قطار تالیس، قدیمی و زیبا

قطار تالیس یکی از زیباترین و در عین حال پر‌قدرت ترین قطارهای سریع السیر جهان به شمار می آید. این قطار از سال ۱۹۹۶ میلادی به عنوان اولین قطار سریع السیر در جهان آغاز به کار کرد و همچنان صدرنشین فهرست پرسرعت ترین قطارها است. این قطار ۳۰۰ کیلومتر سرعت دارد و همچنان در ریل های شهرهای معروف جهان در حال رفت‌و‌آمد است.

با این وجود هنوز قطارسریع السیر اصفهان-تهران در گیر و دار مسائل مدیریتی و فنی، منتظر تکمیل و افتتاح است و هنوز مشخص نیست نتیجه هزاران ساعت جلسه مدیران برای این پروژه چه بوده است. اصفهان در این بین کماکان از حق خود برای یک چنین مساله ای که در جهان بارها و بارها تجربه شده محروم است.