سازه سبز با اطمینان به محصولات ذوب‌آهن

احمد بناکار رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان اصفهان  در این خصوص گفت: برخی از مقاطع ساختمانی مانند تیرآهن بال‌پهن مطابق با استانداردهای روز دنیا، صرفاً در سطح کشور در ذوب‌آهن اصفهان تولید می‌شود که مزایایی ازجمله تسریع در ساخت‌وساز، کاهش قیمت تمام‌شده ساختمان و استحکام بالا را در پی دارد.

سازه سبز برای  رفاه و ایمنی هم‌وطنان

وی اظهار‌کرد: نکته دیگر بازیافت مصالح ساختمانی است که در دو نوع اسکلت فلزی و بتنی قطعاً قابل‌مقایسه نیست، زمانی که عمر ساختمان به حد تخریب می‌رسد اسکلت فلزی به‌راحتی و بدون ضربه به ساختمان جمع‌آوری‌شده و در سازه‌ای دیگر مورداستفاده قرار می‌گیرد و حتی امکان تخریب یک سقف از ساختمان چندطبقه هم وجود دارد اما در ساختمان‌های بتنی، به‌جای بازیافت مصالح پِرتی بسیار زیاد، آلودگی صوتی، محیطی و... را شاهد هستیم. بنابراین ساختمان‌های اسکلت فلزی، سازه سبز نام‌گرفته‌اند. نکته دیگر اینکه در ساختمان‌های بتنی، فرآوری بتن بسیار مهم است زیرا باید کلیه عناصر به میزان مشخص و مطابق با ضوابط ترکیب‌شده و سپس در ساختمان استفاده شود که بعضاً این دقت نظرها صورت نمی‌گیرد و به این دلیل پرونده‌های عدیده‌ای را در مراجع قضایی شاهد هستیم که ریشه آن به استفاده از مصالح غیراستاندارد و عدم حضور مجریان ذیصلاح در عرصه ساخت‌وساز، بازمی‌گردد.  

این مقام مسوول تصریح کرد: درگذشته آرماتورهایی به اسم آرماتور کششی در بازار وجود داشت که ثمره تغییر سایز میلگرد به‌عنوان‌مثال از ۱۴ به ۱۲ بود و پس از  نورد سرد، در ساخت‌وساز از آن‌ها استفاده می‌شد و یا اینکه ضایعات ورق‌های فولادی را به‌صورت نورد سرد به آرماتورهای سایزهای پایین جهت خاموت تبدیل می‌کردند که به دلیل عدم بهره‌مندی از استانداردهای لازم، به‌سرعت بافت آن‌ها گسسته می‌شد.

احمد بناکار گفت : با همکاری بسیار خوب ارگان‌های مختلف و در راس آن‌ها اداره استاندارد، این تخلفات مخاطره‌آمیز به‌سرعت پیگیری شد و این قبیل ضایعات، از بازار جمع‌آوری شدند.

در ساخت‌وساز، ارجحیت با محصولات تولیدی در کارخانه  است

وی، سبد محصولات ساختمانی استاندارد را در مقایسه با مصالح غیراستاندارد، چنین مقایسه کرد: طبیعتاً محصولات فولادی که در کارخانه تولید می‌شوند تمام ضوابط، آیین‌نامه‌های استاندارد فنی و آزمون‌های متعدد را در طی فرایند تولید سپری می‌کنند،درنتیجه مشخص است استفاده از این گروه از محصولات قطعاً نسبت به مصالح غیراستاندارد، ارجحیت دارد.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان اصفهان بیان کرد : شرکت‌های انبوه‌ساز که مجریان ذیصلاح در راس آن‌ها قرار دارند، محصولات موردنیازشان را از سبد فولادی‌های استاندارد انتخاب می‌کنند و از این طریق برند حرفه‌ای ساختمان‌سازی خود را به استفاده از محصولات استاندارد پیوند می‌زنند. در این راستا و به‌منظور رعایت بیشتر ضوابط و آیین‌نامه‌ها در عرصه ساخت‌وساز، با پیگیری اداره کل راه و شهرسازی استان اجباری شدن حضور مجریان ذیصلاح در بخش ساختمان‌سازی را پیگیر هستیم تا از این طریق شناسنامه فنی و ملکی صادر شود. امید است در کلیه ساخت‌وسازهای استان از مصالح استاندارد اجباری استفاده نمایند که این امر سرلوحه کار اعضای سازمان نظام‌مهندسی و اداره کل استاندارد استان قرار دارد.

 این صاحب‌نظر عرصه ساخت‌وساز  کشور گفت : از یک‌سو دولت محترم، ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در سال را به‌عنوان یکی از برنامه‌های اساسی خودش در دست پیگیری دارد و در طرف مقابل ذوب‌آهن اصفهان به‌عنوان برند مطرح در زمینه تولید مقاطع ساختمانی کشور قرار دارد،کاملاً مشخص است هم‌افزایی دولت و این کارخانه تولیدی در قالب امضای یک تفاهم‌نامه، می‌تواند در پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن بسیار موثر واقع شود. از این مسیر پروژه‌های انبوه‌سازی نهضت ملی مسکن با استفاده از مصالح استاندارد و قیمت مناسب برای هم‌وطنان عزیزمان ساخته می‌شود.

بناکار گفت : ذوب‌آهن اصفهان می‌تواند با تولیدات خود از طرح نهضت ملی مسکن پشتیبانی کند و از طرف دیگر دولت متعهد شود از این صنعت مادر که به شیوه کوره بلند تولید دارد و هزینه‌های ارزی و ریالی فراوانی را متحمل می‌شود، حمایت ویژه داشته باشد. وی با اشاره به اینکه مدیران و مهندسان ذوب‌آهن اصفهان دانش و توانمندی بسیار بالایی دارند و آثار تجربیات این عزیزان را در بخش‌های گوناگون کشور شاهد هستیم،بیان کرد : تدوین آیین‌نامه‌های ساخت‌وساز به‌عنوان یک مرجع علمی و رسمی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است لذا همکاری مهندسین ذوب‌آهن به دلیل دانش و توانمندی که این عزیزان در عرصه تولید مقاطع متنوع ساختمانی دارند، با مجریان تدوین آیین‌نامه‌های ساختمان (مرکز تحقیقات راه و شهرسازی و معاونت تدوین مقررات ملی) قطعاً رویکرد سازنده و تاثیرگذاری محسوب می‌شود و جامعه از مزایای این هم افزایی ارزشمند به‌ویژه در بخش مسکن ایمن، بهره‌مند خواهند شد.

اعتماد و ارزش‌آفرینی،ثمره برند درخشان

بناکار گفت : ذوب‌آهن اصفهان از بدو تاسیس تاکنون بر پایه شعار دیرینه «با اطمینان بسازید» ، اطمینان خاطر کامل را به همه مصرف‌کنندگان محصولاتش داده است و لذا هیچ‌گاه عنوان نمی‌شود، محصولات این کارخانه قبل از استفاده در ساختمان تست شوند. در یک جمله می‌توانم بگویم هر برندی که امتحانش را پس بدهد، از ارمغان اعتماد و به دنبال آن ارزش‌آفرینی بهره‌مند می‌شود.

وی گفت : با توجه به اینکه محصولات ذوب‌آهن اصفهان بر پایه استانداردهای روز دنیا تولید می‌شود و ایمنی بسیار بالایی برای سازه‌ها در پی‌دارند، شایسته است تولید ملی در پروژه‌های ملی بیشتر به کار گرفته شود، بدین منظور پیشنهاد می‌کنم یک همایش دوروزه به میزبانی این کارخانه برای بازدید از خط تولید و معرفی سبد محصولات ساختمانی آن بر اساس مستندات علمی برای روسای سازمان‌های نظام‌مهندسی سطح کشور و هیات مدیره شورای مرکزی برگزار شود تا این گروه مرجع توانمندی‌های تولیدی ذوب‌آهن اصفهان را به مهندسین محاسب سازمانشان اطلاع‌رسانی نمایند. در این زمینه سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان اصفهان نیز آمادگی خود را برای هرگونه همکاری اعلام می‌کند.