مهدی دهقان درخصوص جاری‌سازی نظام ارزیابی و تصدیق دانش و مهارت کارکنان افزود: واحد آموزش و توسعه سرمایه‌های انسانی با همکاری واحدهای شرکت (مسوولان و تسهیلگران آموزش هر واحد) در طول سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ جهت شناسایی و نظام‌مند ساختن دوره‌های آموزشی پایه‌ای و ویژه برای هریک از پست‌های سازمانی با ماهیت غیرسرپرستی و ثبت آن‌ها در سیستم EIS اقدام نموده است.

وی با بیان اینکه به مجموعه هریک از این دوره‌های آموزشی برای هر پست سازمانی، «پروفایل آموزشی» آن پست اطلاق می‌شود، گفت: منبع و خاستگاه پروفایل‌های آموزشی، شایستگی‌ها، شرح وظایف پست سازمانی و دانش‌ها، مهارت‌ها و انتظارات مدنظر مسوول واحد بوده است.

رئیس بهبود عملکرد و برنامه‌ریزی آموزش اظهار‌کرد: از مزایای تدوین و استقرار نظام پروفایل‌های آموزشی می‌توان به نظام‌مند ساختن، استانداردسازی و اطمینان از تحت کنترل بودن آموزش‌های موردنیاز کارکنان در سال‌های ابتدایی انتصاب آن‌ها در پست سازمانی و اولویت‌بندی زمانی برای ارائه تدریجی و اثربخشِ دانش‌ها و مهارت‌های موردنیاز افرادی که در یک پست منصوب می‌شوند نام برد. این اقدام باعث می‌شود ضمن جلوگیری از ارائه حجم زیادی از آموزش‌ها در یک بازه زمانی محدود در بدو ورود فرد به پست، توالی اجرای آموزش‌ها، در طول یک بازه زمانی سه تا پنج‌ساله مدیریت شود. به بیانی دیگر، یک برنامه توسعه حرفه‌ای سه تا پنج‌ساله برای شاغلین یک پست، برنامه‌ریزی شده است.

به گفته دهقان یکی از ابعادی که در پروژه فوق مدنظر بوده، تفاوت سطح و زمینه‌های تحصیلی و تجربی افراد شاغل در یک پست است. به این معنی که قطعاً کارکنان (افراد جدیدالورود به پست و همچنین کارکنان دارای سابقه کاری بیشتر) از نظر سطح عملکرد، زمینه و حوزه تحصیلات و همچنین تجربیات کاری با یکدیگر متفاوت‌اند. قطع به یقین این تفاوت‌های فردی، منجر به سطوح متفاوتی از نیازمندی‌های آموزشی خواهد شد. به‌طور مثال، کارشناسی که تحصیلات آکادمیک وی در حوزه آمار یا ریاضیات بوده، با فردی که با مدرک تحصیلی فنی و مهندسی در همان پست به‌کارگماری شده است، به احتمال زیاد، نیازهای آموزشی متفاوتی در حوزه آمار دارند. همچنین به‌طور مشابه تعمیرکاری که قبل از اشتغال در پست خود، دارای سابقه مؤثر و مفید در حوزه تعمیرات در خارج از شرکت بوده به نسبت یک فرد جدیدالاستخدام که فاقد هرگونه تجربه در زمینه تعمیرات است، نیازهای متفاوتی در زمینه تعمیرات مکانیک یا برق دارد.