تاثیر سیاست‌های اقتصادی بر صنعت فولاد و بازار سرمایه،ارزیابی تسهیل‌گری دولت و مجلس در معدن و فولاد،اثرگذاری مقررات صادراتی بر توان ارزآوری فولاد ایران،راهکارهای افزایش مزیت رقابتی صنعت فولاد ایران در قیاس با رقبای جهانی و منطقه‌ای، ارائه مدل حکمرانی مطلوب در فولاد و صنایع معدنی و ارائه مدل حکمرانی مطلوب در فولاد و صنایع معدنی، از محورهای سخنرانی در این همایش بود. مدیرعامل فولاد مبارکه در این همایش گفت : مهم ترین نکته در مقوله تاب‌آوری شناخت ابعاد مختلف آن است‌ نقطه مخالف تاب‌آوری خستگی و شکست ناشی از تنش‌هاست. به گفته وی صنعت فولاد از صنایع موفق این کشور است. وی اظهار‌کرد : اگر تنش‌ها نبود امروز در رتبه هشتم جهانی تولید فولاد قرار داشتیم اما امروز بیم آن را داریم که ایتالیا جایگاه دهم را از ایران برباید. دولت هند دومین فولادساز دنیا برای صنعت فولاد خود وزارتخانه تعیین کرده است و تلاش کرده رشد تولید را تسهیل کند. انگلستان مصوبه‌ای تعیین کرده که بر حسب آن اگر برای فولادسازان انرژی تامین نشود باید به آنها غرامت داده شود. مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: ایران باید با این کشورها رقابت کند. قصه پرغصه فولاد یک دهه چالشی را پیش رو دارد.امیدوارم بتوانیم با حمایت و سیاستگذاری های درست و هماهنگ با توسعه صنعت فولاد ایران را با فولاد ایران بسازیم.

تاب آوری صنعت فولاد ایران در مرز بحران

 همچنین بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این همایش با اشاره مباحث پیرامون تاب آوری صنعت فولاد  گفت: در یک سال گذشته اتفاقاتی در صنعت فولاد کشور رخ داده که به لزوم گردهمایی فولادسازان انجامیده است، صنعت فولاد امروز با تولید ۳۳ میلیون تن در سال توانسته خود را در جایگاه دهم جهانی تولیدکنندگان قرار دهد. در سال ۱۳۸۵ طبق ابلاغیه مقام معطم رهبری زمینه فعالیت بخش خصوصی تقویت شد و این امر به جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی انجامید و چرخ فولاد به حرکت درآمد. بنابراین این سوال پیش می آید آیا دولت می تواند هر تصمیمی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بگیرد؟ در سال‌های گذشته صنعت فولاد با بخشنامه‌های خلق الساعه رو به رو بود.

بهرام سبحانی تصریح کرد : تابلوی بورس مهم ترین دماسنج صنعت فولاد است. با اینکه کل زنجیره فولاد کمتر از پنج درصد گاز کشور را مصرف می کند اما این صنعت سه ماه در تابستان کمبود برق و سه ماه در زمستان کمبود گاز را متحمل می‌شود.