«فرونشست» و « مهاجرت» از عوامل کمبود فضای آموزشی در اصفهان است

محمدرضا ابراهیمی افزود: در آستانه آغاز سال تحصیلی در زمینه فضای آموزشی در اصفهان،کاشان، نجف آباد و خمینی شهر با کمبود مواجه هستیم.

ویاظهار‌کرد: با وجود اقدام دولت و خیران مدرسه ساز استان اصفهان برای توسعه فضاهای آموزشی، رشد مهاجرت به این استان و در کنار آن فرسودگی ساختمان‌ها به‌دلیل قدمت بالا و یا شیوه نامناسب نگهداری و نیز فرونشست، مدارس زیادی را به ویژه در نواحی چهار و پنج کلانشهر اصفهان و شهرستان‌های شمالی این استان تحت تاثیر قرار داده است.

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان یادآور شد: با این وجود کوشیدیم تا سرعت ساخت و بهره برداری از فضاهای آموزشی را افزایش دهیم و در نتیجه در مهر امسال ۸۰ باب مدرسه در استان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین اقدامات در آموزش و پرورش در آستانه بازگشایی مدارس، پروژه مهر است که در آن پرداختن به ساحت‌های مختلف از جمله «زیرساخت‌ها، فضا و تجهیزات»، «نیروی انسانی» و «تقویم اجرای برنامه درسی در راستای محتوای آموزشی» دیده شده است.

وی کمبود نیروی انسانی را چالش پروژه مهر در استان دانست و گفت: برای مهر امسال به بیش از ۶۰ هزار نفر نیروی انسانی نیاز است ولی داشته‌های ما اکنون حدود ۵۰ هزار نفر است که باید این کسری جبران شود.

ابراهیمی مطمئن‌ترین و اصلی‌ترین راه جبران کسری نیروی انسانی را از دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان دانست و گفت: ولی با توجه به ترک فعل‌هایی که در سال‌های گذشته رخ داده این مهم در شرایط حاضر محقق نمی شود و باید از شیوه های مختلف از جمله جذب نیروهای حق التدریس و دیگر شیوه ها این کسری جبران شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان اصفهان جذب شدند، گفت: این عدد با تلاش‌های صورت گرفته امسال به ۲ هزار و ۴۰۰ نفر افزایش خواهد یافت.

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان افزود: طرح دیگری هم که قرار است در کشور برای پیش بینی تامین معلم برای سال‌های آتی صورت گیرد، انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه های معتبر است که بر مبنای آن، در رشته های علوم پایه تعدادی از دانشجویان به مدت ۲ سال در آن دانشگاه تحصیل کنند و ۲ سال بعد را در دانشگاه فرهنگیان مباحث تربیتی، معلمی و شیوه ها و فنون تدریس را فرا بگیرند.

وی یادآور شد: این طرح در اصفهان با انعقاد قرار داد با دانشگاه اصفهان آغاز شده و ۴۰۰ دانشجوی علم پایه به مدت ۲ سال تحصیلات علمی را در این دانشگاه فرا خواهند گرفت و سپس وارد دانشگاه فرهنگیان برای کسب آموخته های معلمی می‌شوند. وی در زمینه تامین تجهیزات و ایجاد فضای مناسب و شاداب در مدارس دولتی در راستای برقراری عدالت آموزشی به اجرای طرح «شهید عجمیان» اشاره کرد و گفت: در این طرح ۵۷۰ مدرسه شامل ۱۰ هزار کلاس درس و فضای آموزشی مناسب سازی و رفع نقص می‌شوند.