لزوم حل  چالش مواد اولیه برای صنایع پایین دست

 همچنین طبق توافق با دانشگاه آزاد استان، اساتید دانشگاه دو روز در هفته برای عارضه‌یابی از صنعت در واحدهای صنعتی استان مستقر می‌شوند و مسائل استخراج‌شده مبنای پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحقیقاتی دانشجویان و پروژه‌های بهبود قرار می‌گیرد. وی با اشاره به پیوستن کشورمان به پیمان اوراسیا و ظرفیت بالای این کشورها به‌خصوص روسیه برای صادرات تولیدات استان تصریح کرد: راه‌اندازی مرکز توسعه تجارت اوراسیا در اتاق اصفهان و راه‌اندازی دفاتر متقابل اتاق اصفهان در مسکو و سن‌پترزبورگ ازجمله اقدامات در دست اقدام اتاق بازرگانی است.

نقش پررنگ تشکل‌ها در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در کشورهای توسعه‌یافته

سید رسول رنجبران، عضو هیات‌رئیسه و خزانه‌دار اتاق بازرگانی اصفهان نیز بابیان اینکه انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی در تمام دنیا نقش بسیار موثری در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها ایفا می‌کنند، گفت: این موضوع هنوز در کشورمان به درستی نهادینه نشده  و اگر انجمن و تشکلی هم وجود دارد، چندان در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها نقشی ندارد. در واقع آن‌طور که باید و شاید به نقش تشکل‌ها اهمیت داده نمی‌شود، درحالی‌که مأمنی برای پیگیری و احقاق حقوق صنایع و رسته‌های گوناگون هستند. وی بابیان اینکه اتاق اصفهان در دوره نهم به نقش بی‌بدیل تشکل‌ها و انجمن‌ها در توسعه اقتصادی توجه فراوانی انجام داد، اضافه کرد: هم‌اکنون بیش از ۳۰ انجمن و تشکل ذیل اتاق بازرگانی اصفهان فعالیت می‌کنند و از اعضای این انجمن‌ها درخواست می‌کنم در تعامل موثر با اتاق اصفهان از ظرفیت‌های آن حداکثر بهره را ببرند. همچنین اعضای هیات نمایندگان اتاق اصفهان معتقد به نهادینه شدن نقش انجمن‌های صنفی در استان و کشور هستند و تاکید دارند تصمیمات کلان کشور نباید پشت درهای بسته گرفته شود. بخشی از جبران این نقیصه به انجمن‌ها برمی‌گردد که باید نقش خود را جدی گرفته و مسائل خود را در سطح ملی پیگیری کنند. امیدوارم با تعامل مثبت انجمن‌ها و تشکل‌ها با اتاق بازرگانی اصفهان بتوانیم بخشی از مشکلات انباشته‌شده صنعت را رفع کنیم.

علم؛ راهکار برون‌رفت از مشکلات اقتصاد ایران

همچنین فرشاد مومنی، اقتصاددان و مدرس دانشگاه با انتقاد از عدول دولت‌ها از قانون که موجب عقب‌گرد اقتصاد کشور شده بیان کرد: در این وضعیت باید بدانیم وظیفه هرکدام از ما در قبال شرایط کشور چیست. متأسفانه میزان قابلیت، صلاحیت و توانایی ساختار کشور در بسیج ظرفیت‌های اندیشه‌ای در جهت فهم ریشه‌های اصلی مشکلات کشور و سازوکار برون‌رفت از آن‌ها بسیار نازل است؛ بنابراین باید بر اساس تجربه و دانش برای خود وظیفه تعیین کنیم و عملکرد دولت نافی مسوولیت ملی هرکدام از ما نیست. وی بابیان اینکه ازنظر «داگلاس نورث» اقتصاددان برنده جایزه نوبل رقابت بین کشورها و شرکت‌ها شکل تجسد‌یافته رقابت میان اندیشه‌ها است، افزود: یعنی هرچه فکر کنید سود می‌برید، اما متأسفانه اندیشه‌هایی که سیاست‌های اقتصادی را از گذشته تا امروز در کشورمان رقم‌زده بی‌کیفیت بوده؛ درحالی‌که اگر بر اندیشه تمرکز کنیم به این نتیجه می‌رسیم که ایران تافته جدا بافته‌ای نیست و تمام مسائل آن در حیطه علم قرار دارد و می‌توانیم بر اساس آن راه نجات را نیز بیابیم. همچنین معجزه دانایی، افزایش امید به آینده است و در تمام دنیا علم مبنای وفاق جمعی و قادر به حل‌وفصل خردمندانه مشکلات است. ارزیابی‌های علمی، قدرت پیشگیری از آینده‌های نامطلوب اما محتمل را در اختیار ما قرار می‌دهد؛ بنابراین باید به سمت علم رفته و از سیاست‌مداران هم بخواهیم در سیاست‌گذاری و تخصیص منابع علم را مبنای تصمیم‌گیری‌ها قرار دهند.

نظام سهمیه‌بندی صنعت پلیمر نیازمند بازنگری است

در ادامه مسعود جمالی، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع پلیمر استان در ارایه‌ای با عنوان «نظام سهمیه‌بندی در صنعت پلیمر» بیان کرد: سهمیه ثابت و خرید مستقیم از پتروشیمی، سهمیه ثابت و خرید از بورس و سهمیه متغیر سامانه جامع تجارت سه روشی است که تا به امروز پیش روی صنایع پایین‌دستی برای خرید مواد اولیه از صنایع بالادستی و پتروشیمی‌ها بوده که هیچ‌کدام از این سه روش نتیجه موردنظر حاکمیت را محقق نکرده است. وی با انتقاد از عدم اجرای قوانین مصوب مانند قانون بهبود محیط کسب‌وکار افزود: توانایی تولیدکننده، هزینه‌های تولید و رقبا سه عامل موثر بر عرضه مواد اولیه است و رقابت باعث ایجاد تعادل در بازار می‌شود، اما متأسفانه دچار تبعات ناشی از قیمت‌گذاری دستوری هستیم و نظام درستی بر سیستم سهمیه‌بندی فعلی در کشورمان حاکم نیست. در واقع مشکل اصلی کمبود عرضه از سوی صنایع بالادستی است و در این فضا، کاری هم از دست صنعت پایین‌دستی برنمی‌آید. درمجموع عواملی که موجب شکست طرح‌های سهمیه‌بندی در کشورمان شده شامل دلار چند نرخی، پیش‌بینی نرخ ارز، شبکه تقاضا، انحصار عرضه، تنوع سامانه‌ها و قیمت‌های جهانی است.