تعمیرات سالانه ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم در فولاد مبارکه همواره یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اقدامات شرکت در حوزه تعمیرات بوده است و انتخاب زمان اجرای پروژه و برنامه‌ریزی برای این فرایند به دستاوردهای مهمی منجر می‌شود. خبرنگار فولاد در گفت‌وگو با جمعی از متولیان و مجریان این کار بزرگ، به نحوه انجام و دستاوردهای این مهم پرداخته است. ماحصل این گفت‌وگوها را در ادامه می‌خوانید:

    یوسف اسماعیل‌زاده، رئیس دفتر برنامه‌ریزی و کنترل واحد فولادسازی: با توجه به محدودیت انرژی الکتریکی در فصل تابستان و کاهش اجتناب‌ناپذیر حجم تولید، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شد که تعمیرات سالانه ناحیه فولادسازی در مردادماه برنامه‌ریزی و اجرا گردد.

این شات‌دان طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی و با برگزاری منظم جلسات متعدد و هماهنگی بین گروه‌های مختلف کاری و پیگیری‌های لازم مطابق برنامه و بدون حادثه ایمنی انجام شد.

مهم‌ترین فعالیت‌های انجام‌شده در این برنامه عبارت‌اند از: تعویض شین‌ها و مقره‌های برق‌رسانی به جرثقیل‌ها، اصلاح سازه‌های اصلی، رفع موانع مسیر بازدیدکنندگان، تمیزکاری حوضچه‌های کولینگ‌تاورها، سرویس کلیدها و متال‌کلادهای اتاق برق واحدهای کوره‌های قوس و پاتیلی و جنبی و... .

    سید مجتبی غیوری، رئیس دفتر برنامه‌ریزی و کنترل واحد ریخته‌گری مداوم: تعمیرات سالانه، عملیاتی حساس و حیاتی جهت رساندن وضعیت تجهیزات به شرایط ایدئال است که واحدهای ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، انرژی و سیالات، بازرسی فنی، تعمیرات مرکزی، تعمیرگاه مرکزی و... را کاملاً درگیر می‌کند. این تعمیرات در هشتم مردادماه ۱۴۰۲ و دقیقاً طبق برنامه شروع و مطابق برنامه و بدون هیچ مشکل ایمنی و تجهیزاتی انجام پذیرفت. بدون شک، انجام حجم زیاد فعالیت در یک روز به‌صورت دقیق طبق بارچارت، نشان‌دهنده بلوغ تعمیراتی واحد است.

بخش نگهداری و تعمیرات از بخش‌های استراتژیک و تخصصی شرکت به شمار می‌آید که فعالیت‌های آن عمدتاً در راستای آماده‌به‌کار نگه داشتن، بهبود عملکرد و بهینه‌سازی تجهیزات است؛ بنابراین برای تحقق این اهداف، تعمیرات سالانه معین به‌منظور آماده‌به‌کاری و بهینه‌سازی سیستم‌ها انجام می‌شود.

در خصوص حجم این تعمیرات باید گفت در واحد ریخته‌گری مداوم، تعویض سینی‌های دفرمه‌شده تونل‌های برق به‌منظور جلوگیری از حادثه، سرویس کلیه متال‌کلادها شامل کلیدهای ورودی و خروجی، سرویس ترانس‌های کابین A و B، سرویس پاورسنترها، اصلاح باس داکت ترانس، وصل و اصلاح برق تابلو ورودی CCP۳، تعویض لوله هوای فشرده ورودی به سایت ریخته‌گری به همراه تعویض ستون‌های نگه‌دارنده و تقویت سازه‌ها، تعویض و سرویس والوهای مربوط به آب سافت ماشین‌های ریخته‌گری، تعویض و اصلاح مسیر لوله‌های آب کولینگ‌تاور قدیم، سرویس پمپ‌های آب سرویس کلیه تابلوهای برق هر چهار ماشین ریخته‌گری، فعالیت‌های تعمیراتی ماشین‌های ریخته‌گری و سرویس شین‌ها و تابلوهای تغذیه جرثقیل‌های سقفی واحدهای ریخته‌گری و آماده‌سازی تختال با موفقیت انجام پذیرفت.

  محمد اشراقی، کارشناس دفتر برنامه‌ریزی و کنترل واحد فولادسازی:

بالغ‌بر ۱۰۰۰ فعالیت طی این مدت در قالب استاندارد و درخواست کار انجام شد که نشان از دانش و همت والای همکاران واحدهای درگیر است. برخی از فعالیت‌های مهم این شات‌دان عبارت‌اند از: جوشکاری، ترمیم و تعویض لوله‌های مربوط به آب ورودی LF۳,۴، تمیزکاری حوضچه ترانس مدول B، تست ترک‌ها و درز جوش‌ها هر دو مدول خط LF، تعویض ۲۳ عدد شین، فاز R مدول A خط کوره از ستون ۸ تا ۱۵، اصلاح ترک چکر پلیت محور F به G و برعکس هر دو مدول خط LF، تعویض ۴۰ عدد شین و مقره روی فاز R و S خط LF مدول A.

  مهدی آقاجانی، کارشناس برنامه‌ریزی دفتر تعمیرات ریخته‌گری: با توجه به وسعت ناحیه و ارتباط پیچیده بین خطوط تولید، برنامه‌ریزی برای توقف و راه‌اندازی مجدد و همچنین برنامه‌ریزی انجام فعالیت‌ها در زمینه کمیت و کیفیت تولید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ علی‌الخصوص که نواحی دیگری چون انرژی و سیالات، آهن‌سازی، بازرسی فنی و توسعه در انجام فعالیت‌ها دخیل هستند و این امر به دلیل همکاری مؤثر بین واحدها، جلسات متعدد برای انجام ایمن فعالیت‌ها و برگزاری جلسات قطع و وصل برق و سیالات و به‌کارگیری تجارب سال‌های قبل به‌صورت کاملاً موفقیت‌آمیز انجام شد.

برای اجرای این شات‌دان در کل ناحیه بیش از ۳۰۰۰ نفر ساعت نیروی مکانیک از تعمیرات مرکزی و لوم ناحیه و بیش از ۲۵۰۰ نفر ساعت نیروی برق‌کار از پیمانکاران مختلف و همچنین حدود ۱۰۰۰ نفر ساعت از قسمت‌های رولیاژ و تعمیرگاه مرکزی و بازرسی فنی و نظافت صنعتی صرف گردید.

  عباس ابراهیمیان، سرپرست تعمیرات پیشگیری جرثقیل‌های واحد ریخته‌گری: شات‌دان سالیانه واحد فولادسازی زمان بسیار مناسبی برای انجام برخی از استانداردها و درخواست کارهای تعمیراتی جرثقیل‌های سقفی در خطوط واحد ریخته‌گری و واحد ۲۸ است. در این فرصت، تعمیرات پیشگیری و انجام استانداردهای سرویس شین‌های برق جرثقیل‌ها و کلیدهای برق AT و جوشکاری ریل‌ها و آچارکشی کلمپ‌های ریل‌های جرثقیل‌های کلیه خطوط و آچارکشی استراکچر و سازه‌ها و تیرگریدرهای خروجی ماشین‌های ریخته‌گری انجام گردید. جهت انجام این فعالیت‌ها برنامه‌ریزی دقیق و جلسات فنی هماهنگی و مسائل ایمنی با محوریت دفتر فنی تعمیرات و کلیه واحدهای تعمیرات و تولید و شرکت‌های پیمانکار برگزار گردید و حاصل آن به دست آمدن بارچارت‌های فعالیت‌ها و هماهنگی‌های بین واحدهای مختلف بود.

برگزاری جلسات توجیهی فنی و ارائه روش‌های انجام کار با ایجاد همدلی بیشتر بین کارکنان تعمیرات ضمن تشریح خطرات و ریسک‌های ایمنی انجام شات‌دان سالانه از مهم‌ترین اقدامات در این حوزه بود.

  مصطفی صادق‌زاده، کارشناس تعمیرات مکانیک جرثقیل‌ها: به دلیل محدودیت زمان، تعداد نفرات درگیر، تعداد محل‌ها و یا نقاطی که فعالیت‌ها در آن انجام می‌شود، عملیات تعمیرات سالانه از اهمیت خاصی برخوردار است.

اهم فعالیت‌های صورت‌گرفته عبارت‌اند از: تعویض ۴۰۰ متر شین ۶.۶ کیلوولت خطوط تغذیه جرثقیل‌ها، آچارکشی ۵۰۰۰ متر ریل سالن‌های فولادسازی، نصب داربست به ابعاد ۲۰۰ مترمکعب، بازرسی راهروها و سازه‌های اصلی سایت فولادسازی و جوشکاری در حدود ۷۰ نقطه از راهروهای اصلی، آچارکشی و تنظیم ۱۲۰۰ متر شین ۶.۶ کیلوولت ۳ فاز، سرویس ۳۵ کلید ۶.۶ کیلوولت به همراه تابلوهای آن‌ها، سرویس ۲۰ عدد تابلو پاورسنتر، تعویض ۲ کلید LV و بسیاری فعالیت‌های جنبی دیگر که با درایت و برنامه‌ریزی کلیه نفرات درگیر به نحو احسن انجام‌شده و تجهیزات در زمان مقرر در مدار تولید قرار گرفتند.