برگزاری رویدادهای نمایشگاهی زمینه‌ساز توسعه ارتباطات تجاری است

 شما در نشست خبری که چند ماه قبل برگزار شد درباره برخی از محتوی سند چشم‌انداز نمایشگاه صحبت کردید؛ لطفا درباره این سند و اهمیت چشم‌انداز نمایشگاه اصفهان بیشتر توضیح بدهید.

از دیدگاه ما و با توجه به سند چشم‌اندازی که تهیه‌شده و در نمایشگاه اصفهان در همان راستا در حال فعالیت‌ها هستیم، نمایشگاه شتاب‌دهنده، هویت‌ساز و شبکه محور است و با توجه به برگزاری رویدادهای نمایشگاهی سعی کرده‌ایم امکان تحقق یافتن این سه مفهوم اصلی را در هنگام برنامه‌ریزی، اجرا و انجام فرآیندهای توسعه محور فراهم کنیم. درگذشته و به دلیل برخی تعاریف که از هویت نمایشگاه ارایه شده بود، نمایشگاه صرفا بنگاه اقتصادی تعریف‌شده بود. در تعریف جدیدی که در برنامه چشم‌انداز نمایشگاه ارایه کرده‌ایم تمرکز اصلی ما روی ذینفعان است. به عبارتی ما روی مشتریان تمرکز کردیم تا بتوانیم امکان ارایه خدمات بهتر را با توجه به نیازهای آنان در حوزه کسب‌وکارها فراهم کنیم و یا اینکه موفق شویم به این خواسته‌ها نزدیک شویم و همچنین تمام کوشش ما از برگزاری نمایشگاه رفتن به‌سوی برگزاری رویدادهای مختلف در کنار یک نمایشگاه است. چراکه برگزاری یک رویداد خوب می‌تواند دربرگیرنده تمام اهداف اجرای نمایشگاه مانند برنامه‌های جنبی، مانند آموزش و تبادل تجربه، اطلاع‌رسانی مطلوب از نمایشگاه‌ها و همفکری با صاحبان فکر و کسب‌وکارها را در خود دارا است. مهم‌تر آنکه این ارتباطات شکل‌گرفته به‌عنوان بستری مهم برای شبکه‌سازی‌های تجاری ادامه‌دار باشد.

این‌گونه که مشخص است سند چشم‌انداز نمایشگاه برای این مهم تدوین‌شده که برگزاری رویدادهای نمایشگاهی از ساختاری هدفمند بهره ببرد. آیا دلیل خاصی برای پیاده‌سازی چنین رویکردی داشتید؟

واقعیت اینکه هر مجموعه تجاری که با واحدهای تولیدی، خدماتی و به عبارتی بازار در ارتباط است نیازمند چشم‌انداز است. اینکه بدانیم قرار است طی سال‌های آینده به کدام نقطه برسیم و یا هدف ما از حضور در بازار چیست، نیاز هر مجموعه اقتصادی است. باور دارم بدون داشتن سند چشم‌انداز توسعه محور ناخواسته به‌سوی انجام برخی کارهای روزمره و عادی می‌رویم و درنهایت و پس از پایان سال دستاورد مشخص و قابل‌اعتنایی را نداشته‌ایم. تدوین سند چشم‌انداز شرکت با چنین نگرشی انجام‌شده است. یکی از مهم‌ترین اهداف برنامه چهارساله این شرکت توسعه برند است تا تصویر بسیار مناسب از نمایشگاه اصفهان در ذهن مخاطب ایجاد کند. در اینجا منظور از نمایشگاه اصفهان تمام‌کارها و فعالیت‌هایی هست که قبل از برگزاری رویدادهای نمایشگاهی، در زمان برپایی و پس از پایان یک نمایشگاه انجام می‌دهیم. این دغدغه همیشه در نمایشگاه اصفهان به‌صورت خاص و سایر شرکت‌ها وجود داشته که مخاطبان چه تصویری از آن شرکت در ذهن دارند، ازاین‌جهت در حال تلاش هستیم تا در گام نخست تصویر سابق را در ذهن مخاطبان بازسازی و در مرحله بعدی تصویر جدید نمایشگاه اصفهان که بر اساس سند چشم‌انداز در حال شکل‌گیری و تعریف است در ذهن مخاطبان و خصوصا ذینفعان نمایشگاه اصفهان شکل بگیرد. توسعه شبکه‌سازی کسب‌وکارها از دیگر اهداف کلان برنامه چهارساله شرکت نمایشگاه بین‌المللی اصفهان است. با برگزاری نمایشگاه‌ها شبکه‌سازی‌های تجاری به معنای واقعی و قابل‌لمس آن برای صاحبان کسب‌وکارها و خصوصا صاحبان سرمایه انجام می‌شود. در چنین فرآیندی است که صاحبان کسب‌وکار موفق به ارتباطات جدید، گفت‌وگو با متخصصان و فعالان تجاری می‌شوند، اما در چشم‌انداز جدید ما به دنبال توسعه این ارتباطات و شبکه‌سازی هستیم.

ارتباطاتی که بسیار ارزشمند هستند و تنها از طریق توسعه شبکه‌سازی می‌توان پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های آن را به‌خوبی حفظ و گسترش داد. به باورم خلق ثروت و توسعه از طریق همین شبکه‌سازی‌ها و حفظ پویایی آن امکان‌پذیر است؛ بنابراین این شرکت در نظر دارد در حوزه صادرات علاوه بر نمایش توانمندی‌ها، بین شرکت‌های مدیریت صادرات با شرکت‌های تولیدی اتصال موثرتری برقرار کند و با شبکه‌سازی بین آن‌ها به توسعه فرهنگ صادراتی در تولید محصولات ایرانی کمک کند.

صحبت‌های شما درباره تحقق یافتن امر توسعه در برگزاری رویدادهای نمایشگاهی جالب‌توجه است؛ اما سوال دیگری هم مطرح است؛ در ماه‌های اخیر، شاهد تکمیل بخش‌های باقیمانده از فاز اول نمایشگاه اصفهان بوده‌ایم. درباره توسعه فیزیکی نمایشگاه در حال چه اقداماتی هستید؟

فاز اول نمایشگاه اصفهان در سال ۱۳۹۹ و برای استفاده کسب‌وکارها و مردم به بهره‌برداری رسید، اما بخش‌هایی از این ساختار کلان دارای کمبودهایی بود که در حال تکمیل آن هستیم. طی یک سال گذشته تاکنون ۲۳۳۰۰ متر خط‌کشی جهت معابر و پارکینگ‌ها انجام‌شده، تکمیل و آسفالت جاده‌های بارانداز به میزان  ۴۵۰۰ مترمربع انجام گردید، مرکز تجارت و بازاریابی به متراژ ۹۲۰۰ مترمربع بازطراحی شده و بازتعریف کاربری‌های آن پایان‌یافته و مراحل نازک‌کاری آن شروع‌شده است و دو سازه کروی از محل برگزاری قبلی به جهت تامین رفاه حال بازدیدکنندگان و با کاربری خدمات‌رسانی منتقل شد، احداث جاده دسترسی به مخازن با زیرساخت ۹۵۰۰ مترمربع در حال انجام است. پارکینگ‌های غربی نیز به مساحت ۱۱۴۰۰ مترمربع با ظرفیت ۳۶۰ خودرو زیرسازی انجام‌شده و آسفالت این بخش هم تکمیل‌شده است. به دلیل تامین برق در مواقع اضطراری یک عدد دستگاه ژنراتور KVA۲۴۰۰ خریداری و در شبکه برق نمایشگاه متصل شد. همچنین در انتهای سالن نمایشگاه ۹ اتاق قرار دارد که طی این مدت و پس از هم‌اندیشی درباره کارایی این مکان‌ها برای هرکدام کاربری مشخصی تعریف و بر اساس همان برنامه تجهیزات موردنیاز این اتاق‌ها که مربوط به مذاکرات بازرگان‌ها، عقد قراردادهای تجاری مشارکت‌کنندگان و برگزاری کلاس‌های آموزشی است تکمیل گردید. در حال حاضر نیز به دنبال تکمیل رینگ‌های دسترسی در نمایشگاه هستیم. نرم‌افزارهای مختلف برای تسهیل در فرآیندهای اجرایی نیز راه‌اندازی شده‌اند ضمن بازنگری وب‌سایت در سال ۱۴۰۱ نخستین نمایشگاه فرش دستباف را به‌صورت مجازی رونمایی و بهره‌برداری کردیم که با استقبال بسیار خوبی همراه شد و بیش از ۴ هزار مراجعه‌کننده از این نمایشگاه مجازی بازدید کردند. لازم است که این نکته را مطرح کنم که پس از پایان هر عنوان نمایشگاهی تور مجازی آن به همراه اطلاعات تمام مشارکت‌کنندگان در سایت شرکت منتشر می‌شود. در طرح توسعه فضای سرپوشیده یک سالن ۷۲۰۰ متری که درواقع یک سالن از هشت سالن فاز دوم است در حال طراحی هست که در آینده نزدیک کلنگ زنی آن انجام می‌شود و ۲ فضای روباز نمایشگاهی نیز در حال آماده‌سازی است.

در سال جاری و با توجه به سند چشم‌انداز چهارساله و همچنین توسعه فیزیکی که در دست اقدام دارید، چه اهدافی را برای برگزاری نمایشگاه‌ها دنبال می‌کنید؟

در سال ۱۴۰۲ نمایشگاه‌ بین‌المللی استان اصفهان برگزاری ۴۵ عنوان نمایشگاهی را بر اساس تقویم برنامه‌ریزی کرده است. اولین نمایشگاهی که در سال جاری و در فروردین‌ماه برگزار شد، شامل دو نمایشگاه قرآن و عترت و حجاب و عفاف بود. این نمایشگاه به دلیل هماهنگی برای برنامه‌های جنبی با استقبال بسیار خوب شهروندان، مدیران شهری و استانی و مخاطبان روبرو شد. همچنین قدیمی‌ترین نمایشگاهی که امسال برگزار خواهد شد، نمایشگاه لوازم‌خانگی است که بیست و هفتمین دوره برگزاری آن در بهمن‌ماه خواهد بود. بیست و ششمین نمایشگاه تخصصی صادراتی فرش دستباف، بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان و بیست و پنجمین دوره نمایشگاه کامپیوتر و اتوماسیون اداری را نیز به‌عنوان باسابقه‌های رویدادهای نمایشگاهی میزبانی خواهیم کرد. در تقویم سال جاری سعی کردیم بر اساس نیاز بازار و پس از برگزاری جلسات هم‌اندیشی عنوان‌های جدیدی را نیز در تقویم داشته باشیم. در تقویم امسال پنج عنوان جدید نمایشگاهی نیز اضافه‌شده است که شامل اولین نمایشگاه تخصصی گلخانه، نهاده‌ها و ادوات باغی، نخستین نمایشگاه نوآوری و فن‌آوری استان (اینوتک اصفهان)، اولین نمایشگاه خدمات کسب‌وکار و فرانچایز (که اواخر تیرماه امسال برگزار شد) و اولین نمایشگاه انرژی‌های نو تجدید پذیر است، قرار دارد؛ بنابراین و همان‌طور که خدمت شما عرض کردم نمایشگاه اصفهان در حال تحرکات جدید است که این فعالیت‌ها را می‌توانیم هم در سند چشم‌انداز مشاهده کنیم، هم‌زمان نیز توسعه فیزیکی و تکمیل سایت نمایشگاه را دنبال می‌کنیم و در کنار این موارد در حال بازبینی عناوین نمایشگاهی و تعریف عنوان‌های جدید در تقویم سالیانه نمایشگاه هستیم. مهم‌تر از این موارد به دنبال آن هستیم و در ده عنوان نمایشگاهی به دنبال برند شدن در سطح منطقه هستیم.

در بخش‌های مرتبط با توسعه صادرات و یا برگزاری نمایشگاه‌های خارجی چه اهدافی را دنبال می‌کنید؟

باور دارم جهان امروز بر اساس ارتباطات تجاری و کسب ثروت از طریق صادرات شکل‌گرفته است. در امر صادرات و زمانی که یک محصول و یا خدمات خاص به کشوری دیگر صادر می‌شود ما تنها با ارسال یک کالا روبرو نیستم، بلکه مجموعه‌ای از ارتباطات تجاری و توسعه کسب‌وکارها نیز به‌موازات این مهم انجام می‌شود؛ بنابراین و با توجه به شناختی که از بازارهای تجاری دارم می‎گویم، امروزه یکی از بهترین راه‌های گسترش ارتباطات تجاری، صادرات خدمات، کالا و تکنولوژی به کشورهای هدف است. چراکه صادرات نقش موثری در رشد و توسعه اقتصادی کشورها دارد. آمارهای سازمان‌های جهانی مرتبط با ارتباطات تجاری و صادرات گواه این ادعاست.

کشورهایی که امکان برقرار ساختن ارتباطات تجاری را در بازارهای هدف داشته و جذب منابع مالی را در بازارهای هدف خارجی جستجو کرده‌اند، در عمل اثبات کردند که ارتباطات تجاری بیشتر و سودآوری را در بازارهای هدف برقرار ساختند. کسب اطلاعات در مورد نیازها و سلیقه مصرف‌کنندگان در بازارهای خارجی یکی از مهم‌ترین اصول ماندگاری در بازارهای جهانی و ارتقای سطح کیفیت صادرات محصولات و خدمات هست؛ بنابراین و با توجه به این مقدمه نمایشگاه اصفهان در سال جاری پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه صنعت حلال کشور مالزی، فرستادن هیات‌های تجاری به کشور ترکیه، ایتالیا و روسیه را دنبال می‌کند. برگزار شدن هرکدام از این رویدادهای تجاری و حضور تجار، بازرگانان و صاحبان صنایع و خدمات به این کشورها بدون شک برای کشورمان حامل دستاوردهای بسیار مطلوب و قابل‌لمس خواهد بود. لازم به یادآوری است که طی ماه‌های گذشته نمایشگاه بین‌المللی اصفهان در راستای توسعه تجارت و فراهم کردن زمینه‌های همکاری‎های تجاری با همسایگان کشورمان میزبان هیات‌های تجاری از کشور عراق، عمان، پاکستان، ترکیه، تاجیکستان، روسیه و افغانستان بوده است و همچنین هیات مختلفی از تجار ایرانی را به کشورهای روسیه، ایتالیا و ...همراهی نموده است در حال حاضر نمایشگاه حلال مالزی نماینده ایران هستیم که در شهریورماه انجام شود و بنا است پاویون جمهوری اسلامی ایران توسط نمایشگاه بین‌المللی اصفهان برگزار گردد.

پرسش های ما در حوزه نمایشگاه اصفهان، برگزاری رویدادهای نمایشگاهی، حضور در رویدادهای خارجی و همچنین توسعه فیزیکی سایت نمایشگاه به پایان رسیده است. در پایان  اگر صحبتی داریم به‌عنوان کلام پایانی بفرمایید!

با اطمینان خاطر و با توجه به شرایطی که در بازارهای اقتصادی شاهد آن هستیم می‌گویم، می‌توان گفت حضور صاحبان کسب‌وکار در نمایشگاه‌های تخصصی، بین‌المللی و خارجی یکی و شاید بهترین ارتباطات تجاری در دنیای امروز است. جهان امروز برآمده از شبکه‌سازی‌های تجاری و ارتباطات تجاری منسجم است؛ بنابراین جایگاه نمایشگاه از چنین منظری بسیار بااهمیت است. در هنگام برگزار شدن نمایشگاه‌ تمام ابزارهای ارتباطات تجاری در جهت توسعه ارتباطات، بهبود بخشیدن به روابط تجاری و توسعه کسب‌وکار در کنار هم قرار می‌گیرند تا در سطح بالاتر معنای دقیق ارتباطات تجاری را برای صاحبان کسب‌وکارها محقق کنند. نمایشگاه حقیقت ارتباطات تجاری را به‌صورت کامل هم‌زمان برای مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان آن رویداد نمایشگاهی به نمایش می‌گذارد. از همین رو آنچه با عبارت ارتباطات تجاری از سوی کارشناسان اقتصادی، کارخانه‌دارها، توزیع‌کنندگان کالا و خدمات و ارایه دهندگان تکنولوژی‌های نوین تکرار می‌گردد به معنای واقعی کلمه در نمایشگاه‌ها نمایان می‌شود.