مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین بهره‌برداری از این ماشین، به بار نشستن این پروژه توسعه‌ای در فولاد مبارکه را به همه کارکنان و ذی‌نفعان شرکت تبریک گفت و افزود: توسعه کمّی، کیفی و متوازن یکی از راهبردهای اصلی شرکت است که از ابتدای سال ۱۴۰۱ با جدیت بیشتر در دستور کار مدیریت فولاد مبارکه قرار گرفت.

محمدیاسر طیب‌نیا با اشاره به سرمایه‌گذاری و شتاب در اجرای طرح‌های توسعه  از ابتدای سال ۱۴۰۱، گفت: علاوه بر طرح‌های هجده‌گانه‌ای که در گروه فولاد مبارکه تعریف شده و در حال اجراست، عملیات ساخت، نصب و راه‌اندازی ماشین برداشت دروازه‌ای در ناحیه آهن‌سازی شرکت، امروز در حالی به سرانجام رسید که خوشبختانه طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، این پروژه با استفاده از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا طراحی گردید و با رویکرد استفاده حداکثری از توان ساخت داخل و بدون حضور کارشناسان خارجی به بهره‌برداری رسید.

بنابر اظهارات طیب‌نیا در فرایند ساخت تجهیزات این ماشین و خط انباشت و برداشت از توان حداکثری شرکت‌های سازنده داخلی استفاده‌شده که در ایجاد فرصت‌های شغلی متعدد و افزایش توان متخصصان داخلی نقش بسزایی داشته است.

ارسال مواد اعم از گندله و کنستانتره از پارک صفر به واحدهای احیامستقیم و گندله‌سازی به‌صورت مکانیزه

رضا خادم کیمیایی، مدیر اجرای پروژه‌های ناحیه آهن‌سازی فولاد مبارکه در مصاحبه با خبرنگار فولاد اهمیت و چگونگی اجرای این پروژه کارآمد را این‌گونه توصیف کرد: تا قبل از اجرای این پروژه پارک صفر انباشت و برداشت به‌عنوان پارک اضطراری استفاده و برداشت مواد آن از طریق لودر و حمل آن با استفاده از کامیون انجام می‌شد. اکنون با نصب و راه‌اندازی ماشین برداشت جدید و قرار گرفتن آن در مدار تولید ناحیه آهن‌سازی، ارسال مواد اعم از گندله و کنستانتره از پارک صفر به واحدهای احیا مستقیم و گندله‌سازی به‌صورت مکانیزه انجام خواهد شد.

افزایش ظرفیت برداشت حداقل به میزان ۵۰۰ هزار تن

با اجرای این پروژه که به‌صورت کاملاً ایمن انجام شد، ظرفیت برداشت مکانیزه حداقل به میزان ۵۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت. این افزایش ظرفیت تأثیر بسزایی در کاهش زمان و هزینه تأمین مواد واحدهای ذی‌ربط دارد.

استفاده از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا بدون حضور کارشناسان خارجی

ماشین برداشت دروازه‌ای مذکور با استفاده از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا طراحی و با رویکرد استفاده حداکثری از توان ساخت داخل، در شرکت آذرطیف سپاهان ساخته شد و بدون حضور سوپروایزر خارجی و با کمک متخصصان داخلی، تست و با موفقیت راه‌اندازی گردید.

این ماشین قادر به پوشش کامل عرض دپو (Stockpile) است و مواد را به‌وسیله پاروهایی که به‌واسطه زنجیر به یکدیگر متصل شده‌اند و بر روی یک بوم قرار گرفته‌اند به نوار نقاله تخلیه منتقل می‌کند. مهم‌ترین ویژگی‌های ماشین فوق عبارت‌اند از:  ظرفیت برداشت کنسانتره یا گندله به میزان ۱۵۰۰ تن بر ساعت؛ * برخورداری از سیستم آنتی‌کولوژن برای جلوگیری از برخورد ماشین با ماشین‌آلات مجاور و دپوی مواد؛ برخورداری از ریل کلمپ یا قفل ریل جهت حفاظت از دستگاه در مواقع اضطراری.

قسمت‌های تشکیل‌دهنده ماشین Portal Reclaimer عبارت است از:

- سازه اصلی پرتال (Portal Steel Structure) شامل ۳ قسمت با وزن کلی ۶۳ تن؛

- سازه بوم زنجیر ( Chain Boom Steel Structure): این سازه به وزن حدودی ۸۰ تن به‌منظور هدایت و انتقال مواد به سمت شوت تخلیه و نوار نقاله اصلی استفاده می‌شود و می‌تواند بین زاویه ۰ تا ۴۱ درجه عملیات برداشت را انجام دهد. بر روی این سازه تعداد ۹۸ عدد پارو (Scraper) قرار گرفته است که بر روی زنجیرهایی که درون راهنما (Chain Guide) حرکت می‌کنند نصب شده‌اند. این پاروها ضد سایش هستند و با حرکت چرخشی که بر روی زنجیرها دارند، موجب برداشت و انتقال مواد می‌شوند.

- کالسکه‌های راهبر (Undercarriages): این سازه‌ها با وزن تقریبی ۳۱ تن که در دو طرف سازه و مقابل هم قرار گرفته‌اند، جهت حرکت ماشین در طول پارک استفاده می‌شوند. این کالسکه‌ها به‌واسطه چهار عدد چرخ (بوجی) در یک سمت و دو عدد چرخ در سمت دیگر، ماشین را به حرکت درمی‌آورند.

انجام موفقیت‌آمیز تست‌های لازم قبل از راه‌اندازی

بیش از ۱۷۰ تن اسکلت فلزی برای این ماشین ساخته شده که عمده متریال استفاده‌شده برای ساخت این قطعات، ورق‌های کربن استیل St۳۷ و St۵۲ است. برش‌کاری متریال این قطعات با بهره‌گیری از برش لیزر و پلاسما انجام گرفته که موجب دست‌یابی به دقت بالای فیت‌آپ و مونتاژ و ارتقای کیفیت جوش گردیده است. همچنین با توجه به حساسیت ماشین و لزوم رعایت تلرانس‌های هندسی و انطباقات، حداکثر دقت در ماشین‌کاری تجهیزات صورت گرفته است.

با توجه به شرایط سایت و با در نظر گرفتن توالی نصب قطعات، پیش‌مونتاژ و جوشکاری در محل انجام و کنترل‌های کیفی و نقشه‌برداری صورت گرفت. همچنین تست‌های مربوط به جوش به‌طور کامل انجام شد. پس از تکمیل جوشکاری سازه اصلی، امکان نصب بوم زنجیر، گیربکس‌ها، پلتفرم‌ها و مسیرهای دسترسی فراهم شد. سپس نصب تجهیزات هیدرولیک و تجهیزات برقی و ابزار دقیق در دستور کار قرار گرفت و در پایان تست سیگنال‌ها و اتوماسیون جهت راه‌اندازی انجام گرفت.