از غرب کشور میلگرد بخرید یا از شرق؟

با توجه نوسانات قیمت دلار و افزایش قیمت‌ها، امروزه خرید انواع مصالح ساختمانی و به خصوص خرید آهن، ریسک زیادی دارد.

به همین دلیل، پیش از خرید میلگرد و انواع مقاطع فولادی، باید تحقیق و تفحص دقیقی انجام داد تا هزینه‌ای که برای آن‌ها صرف می‌شود، حداکثر بازدهی را داشته باشد و ایجاد ضرر نکند.

در این مقاله، دو میلگرد باکیفیت بازار یعنی میلگرد میانه و میلگرد نیشابور با یکدیگر مقایسه شده‌اند و پس از خواندن آن می‌توانید این ۲ میلگرد را نیز در لیست گزینه‌های احتمالی خود قرار دهید.

با کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد نیشابور و میلگرد میانه بیشتر آشنا شوید

اگر بخواهیم از نظر رقابتی به موضوع نگاه کنیم، کار کارخانه میانه به مراتب سخت‌تر از کارخانه فولاد خراسان است. چرا که با وجود قدمت قابل‌توجه، فولاد میانه رقبای قدرتمند زیادی در همسایگی خود دارد که هر کدام از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان بزرگ میلگرد در کشور هستند. در مقابل، کارخانه فولاد خراسان رقبای چندانی در منطقه شرق کشور ندارد.

فولاد میانه تبریز یکی از نخستین پروژه‌های «سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران» است که در سال ۱۳۶۸ تأسیس و در سال ۱۳۷۹ راه‌اندازی شد. این کارخانه در نزدیکی شهر میانه قرار دارد و علاوه بر میلگرد آجدار، میلگرد ساده و آهن اسفنجی هم تولید می‌کند. البته به زودی شمش فولادی را نیز به محصولات خود اضافه خواهد کرد. دسترسی این کارخانه به خطوط راه‌آهن بین‌المللی، موقعیت این کارخانه را در میان رقبایش کمی بهبود می‌بخشد. ظرفیت تولید میلگرد میانه ۵۵۰.۰۰۰ تن در سال است.

قدمت مجتمع فولاد خراسان نیز کم نیست. تولیدکننده میلگرد نیشابور، در سال ۱۳۶۹ تأسیس شد اما راه‌اندازی واحد نورد آن تا سال ۱۳۸۰ طول کشید. این کارخانه در شمال غرب شهر نیشابور واقع‌شده و علاوه بر میلگرد آجدار، شمش، آهن اسفنجی، بریکت و گندله را نیز تولید می‌کند و از این جهت، یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان فولاد خام در کشور محسوب می‌شود. ظرفیت تولید میلگرد نیشابور، ۵۵۰.۰۰۰ تن در سال است.

در جدول زیر مهم‌ترین مشخصات تولیدکنندگان میلگرد میانه و میلگرد نیشابور با یکدیگر مقایسه شده است:

مقایسه مشخصات کارخانه‌های فولاد خراسان و فولاد میانه

ردیف

نام کارخانه

سال تأسیس

ظرفیت تولید میلگرد

محدوده جغرافیایی

1

مجتمع فولاد خراسان

1369

550.000 تن در سال

شمال غرب شهر نیشابور

2

فولاد میانه

1368

550.000 تن در سال

جنوب شرق شهر میانه

کارخانه فولاد خراسان در یکی از شرقی‌ترین نقاط کشور و کارخانه فولاد میانه نیز در یکی از غربی‌ترین نقاط کشور واقع‌شده و به همین دلیل، خیلی کم پیش می‌آید که خرید میلگرد از درب هر دوی این کارخانه‌ها برای پروژه‌ای مقرون‌به‌صرفه باشد. اگر پروژه شما در شمال غرب کشور واقع‌شده، خرید میلگرد میانه درب کارخانه برای شما مقرون‌به‌صرفه تر است، اگر هم پروژه‌ای در شمال شرق و شرق کشور دارید، بهتر است با واحد فروش میلگرد نیشابور تماس بگیرید.

میلگرد میانه

میلگرد نیشابور تنوع بیشتری دارد یا میلگرد میانه؟

تنوع بالای میلگرد یک کارخانه از نظر سایز و گرید، می‌تواند یک مزیت بزرگ محسوب شود. به عنوان مثال خرید از کارخانه‌ای که هم میلگرد ساده تولید می‌کند و هم حداقل 2 گرید از میلگردهای آجدار را در سبد محصولاتش دارد، به شما کمک کند تا تمامی میلگردهای موردنیاز خود برای آرماتوربندی را یکجا سفارش دهید و در وقت و هزینه حمل‌ونقل صرفه‌جویی کنید.

گریدبندی میلگردها در بازار و حوزه ساخت‌وساز، بر اساس استاندار روسی GOST انجام می‌شود. در این استاندارد، میلگردها به چهار گرید A1، A2، A3 و A4 تقسیم می‌شوند که گرید A1 نماینده میلگرد ساده و سایر گریدها نماینده میلگرد آجدار هستند. میزان کربن، سختی، مقاومت تسلیم و مقاومت کششی این گریدها به ترتیب افزایش می‌یابد و به همین دلیل است که هر کدام از آن‌ها برای بخشی از سازه مناسب هستند.

در جدول زیر، تنوع سایز و گرید دو کارخانه فولاد خراسان و فولاد میانه با یکدیگر مقایسه شده است:

مقایسه انواع میلگرد میانه و میلگرد نیشابور

ردیف

نام کارخانه

گریدهای میلگرد تولیدی

سایز (میلی‌متر)

1

میانه تبریز

A1

14 تا 50

A2

8 و 10

A3

10 تا 32

2

فولاد خراسان

A1

10 تا 50

A3

10 تا 32

 

درست است که در جدول بالا میلگرد گرید A2 هم در میان محصولات کارخانه میانه ذکر شده، اما در حال حاضر این محصول کارخانه میانه به سختی در بازار پیدا می‌شود. در زمینه تنوع محصول، شاید کفه ترازو کمی به نفع کارخانه فولاد خراسان سنگینی کند. چرا که این کارخانه میلگرد ساده را در سایزهای کوچک نیز تولید می‌کند. البته در کنار تنوع سایز و گرید میلگرد یک کارخانه، باید به وزن میلگرد آن نیز توجه کنید که در بخش بعدی به آن نیز می‌پردازیم.

میلگرد نیشابور

میلگرد نیشابور سنگین‌تر است یا میلگرد میانه؟

درست است که وزن تنها عامل مؤثر در ایجاد برتری برای میلگرد یک کارخانه نیست، اما مؤثرترین عامل به شمار می‌رود. چرا که وزن میلگرد، بر مهم‌ترین عامل در انتخاب میلگرد یک کارخانه یعنی قیمت تأثیرگذار است و کمترین خریدار میلگردی را می‌توانید پیدا کنید که قیمت میلگرد برایش مهم نباشد. با این وجود، وزن عامل خوبی برای تخمین کیفیت میلگرد یک کارخانه نیست. برخی از میلگردهای سبک بازار، با استانداردهای روز دنیا ساخته می‌شوند و کیفیت آن‌ها به مراتب از برخی از میلگردهای سنگین بازار بهتر است.

در جدول زیر وزن سایزهای مشترک میلگرد زاگرس و میلگرد نیشابور، با یکدیگر مقایسه شده است تا شما بتوانید راحت‌تر قیمت هر شاخه از آن‌ها را محاسبه کنید:

مقایسه وزن میلگرد کارخانه‌های نیشابور و میانه

سایز میلگرد (mm)

وزن یک شاخه میلگرد (Kg)

میلگرد میانه

میلگرد نیشابور

جدول اشتال

12

11

10.5

10.7

14

14.5

14.2-14.6

14.6

16

19

18.8-19.2

18.9

18

24

24-24.4

24

20

29.5

29-29.4

29.7

22

36

36-36.4

35.6

25

46.5

46.8-47.52

46.2

28

58

57.8-58.5

58

32

76

75.6

75.8

 

از جدول بالا می‌توان فهمید که وزن میلگرد میانه در برخی از سایزها حتی از بخش بالایی بازه وزنی میلگرد نیشابور و جدول اشتال هم بالاتر است. این موضوع بدین معنی است که با سفارش یک ظرفیت، تعداد کمتری از میلگرد میانه در مقایسه با میلگرد نیشابور به دستتان خواهد رسید. چرا که معمولاً ظرفیت بار ارسالی از تمامی کارخانه‌ها ثابت و در محدوده 22 تن است.

تشخیص اصالت میلگرد نیشابور و میلگرد میانه چگونه امکان‌پذیر است؟

برای تشخیص اصالت میلگرد کارخانه‌های مختلف، کافی است به علائم اختصاری حک‌شده روی آن‌ها دقت کنید. این علائم ترکیبی از مخفف نام کارخانه به لاتین، روش تولید و گرید میلگرد بر اساس استاندارد ملی ISIRI 3132 است که درج آن‌ها بر اساس الزامات همین استاندارد، ضروری اعلام شده است. برای تشخیص اصالت میلگردهای میانه و نیشابور به علائم زیر توجه کنید:

  • علامت KSC CO برای تشخیص اصالت میلگرد نیشابور
  • دو حرف F روبروی یکدیگر برای تشخیص اصالت میلگرد میانه

اگر قصد خرید میلگرد میانه یا نیشابور را دارید و مسافت محل استقرار آن‌ها تا پروژه شما به حدی است که خرید آن‌ها را برای شما غیرمنطقی جلوه می‌دهد، نگران نباشید. برای خرید هر کدام از این میلگردها می‌توانید به سایت آسرون مراجعه کنید. قیمت میلگرد در این سایت منصفانه است و میلگردی که از آن می‌خرید از انبارهای این سایت در شهرهای مختلف ارسال می‌شود. پیش از ارسال نیز میلگردها توسط واحد تضمین کیفیت آسرون بازرسی می‌شوند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.