ایمن سازی و مقاوم سازی به جای تخریب

وی افزود: در استان اصفهان دو جلسه کارگروه تشکیل شده است که بیشتر پیرامون مدیریت و تقسیم وظایف سازمان‌ها و ارگان‌ها بوده و هنوز جلسه‌ای برای بررسی ساختمان‌ها برگزار نشده است.  

رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان اذعان داشت: تخریب ساختمان‌های نا ایمن بلند مرتبه در دستور کار کارگروه نیست و هدف بیشتر ایمن سازی و مقاوم سازی است.  

وی خاطرنشان کرد: مطابق با بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی موظف است‌ ارزیابی ایمنی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه با کاربری‌های مختلف را با اولویت‌بندی‌ کلانشهرها در برابر آتش‌سوزی، زلزله، فرونشست و فروریزش زمین انجام دهد.  

شهیر افزود: در این رابطه دستورالعملی ابلاغ و مقرر شد کارگروهی ایجاد و سپس مواردی که ناایمن و ناپایدار اعلام می‌شود براساس بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها به مالکین ابلاغ شود.  

وی بیان کرد: مطابق با این قانون، شهرداری‌ها موظف هستند که در مواردی از جمله ساختمان ناایمن و ناپایدار راساً برخورد کنند.  

رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان عنوان کرد: در حال حاضر آماری از پراکندگی این ساختمان‌ها در استان هنوز ارائه نشده و صرفا بخشی از این ساختمان‌ها از حدود شش سال قبل و پیش از تصویب قانون، در بازدیدهای شهرداری و ارگان‌های ذیربط شناسایی شده‌اند که آمار شهرداری حدود ۴۳۰ ساختمان است.  

وی گفت: در مبحث ایمنی ساختمان‌ با دو موضوع «ساختمان‌های در دست احداث» و «ساختمان‌های دارای پایان کار» مواجه هستیم، بررسی مشکلات آن گروه از ساختمان‌های دارای پایان کار که سال‌ها از زمان ساخت‌شان می‌گذرد و به مشکلاتی برخورد کرده‌اند بر عهده کمیته بازدید است و نتیجه این بازدید در فرم‌ها و سامانه منتاک وارد و به وزارت کشور ارسال می‌شود.  

شهیر ادامه داد: در صورتی که ناایمن بودن یک ساختمان در سامانه منتاک تایید شود بنا بر تشخیص کارگروه، شهرداری می‌بایست به مالکین اعلام کند و در صورتی که مالکین اقدامی انجام ندهند با حکم دادستان اقدامات لازم بعمل می‌آید.  

وی با بیان اینکه اولین قدم این است که شهرداری موارد مشخص شده در بازدید را در سامانه منتاک وارد نماید اذعان داشت: پس از تایید هر مورد در آن سامانه، نحوه برخورد براساس میزان خطر ساختمان می‌تواند متفاوت باشد.  

رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص مبحث نگهداری ساختمان نیز گفت: بر اساس مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان ایران ساختمان و کلیه اجزای آن اعم از تجهیزات، دستگاه‌ها، سیستم‌ها و لوازم ایمنی که بر اساس الزامات این مبحث یا سایر مباحث مقررات ملّی ساختمان، ساخته، تعمیر یا تغییر کاربری داده شده اند، باید در شرایط مناسبی نگهداری شوند و مالک (یا مالکان) یا نماینده قانونی او در برابر نگهداری آنها مسوول خواهد بود.