طرح ملی دستیار فناوری فرصتی برای کسب و کار دانشجویان

حمید مهدوی، رئیس پارک علم و فناوری شیخ بهایی با بیان اینکه طرح دستیار فناوری یک طرح ملی است که از سال گذشته و به‌صورت سراسری در کشور اجرا می‌شود، به تفاوت میان این طرح و دوران کارآموزی اشاره و اظهار کرد: این طرح مانند کارآموزی نیست که دانشجویان در مدت هشت هفته صرفا واحد درسی خاصی را سپری کنند، بلکه طرح ملی دستیار فناوری طی ۶ ماه و ماهانه ۵۰ ساعت برگزار می‌شود. در این طرح، دانشجویان در شرکت‌های فناور و دانش بنیان پارک‌ها مشغول به کار می‌شوند و در کنار افراد در شرکت‌هایی که صاحب فناوری هستند، به کسب تجربه می‌پردازند و با محیط کار واقعی آشنا می‌شوند.

مهدوی افزود: مصوب شده که بابت گذراندن ماهانه ۵۰ ساعت، حق الزحمه‌ای به دانشجویان پرداخت شود. البته این مبلغ با با نرخ تورم موجود در کشور قابل مقایسه نیست، اما به هر صورت بابت این ۵۰ ساعت یک حداقل مبلغی به دانشجویان پرداخت می‌شود. همچنین، اگر دانشجویان مازاد بر این ساعت کاری یا نوع کاری توافقی را با خود شرکت داشته باشند، ممانعتی وجود ندارد و آن شرکتی که میزبان دانشجویان است، حق‌الزحمه‌ای به دانشجویان پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه در این طرح محدودیت سنی وجود ندارد، یادآور شد: همانطور که در فراخوان ذکر شده، تنها شرطی که وجود دارد این است که دانشجویان باید در نیمه دوم تحصیلات خود مشغول به تحصیل باشند. علاوه بر این، این طرح هیچ تعهد بیمه‌ای و یا مسائلی از این قبیل برای شرکت‌ها ایجاد نمی‌کند. فراخوان طرح از ۶ تا ۲۶ خردادماه بود و سامانه https:/ / www.parkintern.ir/  برای ثبت نام دانشجویان و شرکت‌ها در نظر گرفته‌شد. پس از ثبت‌نام، مصاحبه و انتخاب دانشجویان انجام می‌شود.  

رئیس پارک علم و فناوری شیخ بهایی افزود: برای ثبت نام در این طرح، هیچ محدودیتی بابت گرایش تحصیلی دانشجویان وجود ندارد؛ دانشجویان در رشته‌های علوم پایه مانند فیزیک، شیمی، ریاضی، آمار و نیز رشته‌های بازرگانی، بازاریابی، مدیریت، اقتصاد، و هر رشته‌ای مرتبط با کسب و کار مانند امور مالی، حسابداری و حسابرسی و نیز روانشناسی و روانشناختی، می‌توانند در این طرح ثبت نام و سپس مشغول به کار شوند. در واقع، برای  اکثر رشته‌های دانشگاهی به خصوص کسب و کارهای دانش بنیان جای کار و فعالیت وجود دارد.  

مهدوی خاطر نشان کرد: در سال گذشته، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، به دلیل جذب بیشترین تعداد دانشجو و نیز بیشترین تعداد شرکت و طرح فناورانه، از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌‍عنوان پارک برتر کشور شناخته شد و مورد تقدیر قرار گرفت.