کاهش مصرف انرژی، مستلزم تشویق شهروندان در حوزه بهره‌وری‌است

محمد نورصالحی روز یکشنبه در هشتاد و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهارداشت: بر همین اساس به تازگی لایحه تشویق شهروندان حامی مصرف بهینه انرژی به تصویب رسیده است که بر مبنای آن می‌توان تشویق شمار بیشتر از شهروندان را رقم زد.

وی با بیان اینکه اصفهانی‌ها در حوزه انرژی فرهنگ بالایی دارند اما باز هم نیاز است در این پیوند فعالیت شود، ادامه داد: برای مثال سرانه مصرف آب در شهر اصفهان از متوسط کشور کمتر است.

رئیس شورای شهر اصفهان به سفر هفته گذشته وزیر کشور به این خطه و برگزاری جلسه با موضوع کم آبی، فرونشست زمین و آلودگی هوا اشاره و تصریح کرد: قصد داریم در دفتر وزیر جلسه‌ای با محوریت شهرداری و شورا برگزار کنیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه گفت: ترافیک را باید یک ابر چالشی در این شهر به حساب آورد و با توسعه حمل و نقل عمومی برای مهار آن کوشید.

ابوالفضل قربانی خاطرنشان کرد: بر همین مبنا سال قبل یک هزار ۶۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل خط دوم قطار شهری اصفهان تخصیص یافت.

وی تصریح کرد: ارقام بالایی در شهرداری‌های سطح کشور برای گسترش حمل و نقل عمومی در نظر گرفته می‌شود که نشان از اهمیت این بخش دارد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به وضعیت افزایش چشمگیر قیمت اجناس و کالاها گفت: افزایش تورم هر ساله ۱۰ تا ۲۰ درصد بود اما در سال ۱۴۰۲،  قیمت مایحتاج مردم افزون بر ۴۵ درصد بیشتر شده در حالیکه حقوق کارگران و کارمندان به این میزان افزایش نیافته است.

محمدرضا فلاح افزود: به نظر می‌رسد مسوولان و افراد غیردولتی برای افزایش تورم از یکدیگر سبقت گرفته‌اند و بطور قطع باید به این وضعیت رسیدگی شود.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه اظهارداشت: حقابه شهر اصفهان نادیده گرفته می‌شود و نیاز است که مدیریت استان این نکته را مد نظر قرار دهد.

مجید نادرالاصلی ادامه داد: شورای نام‌گذاری معابر تا اول خرداد سالجاری اصلاحات مورد نیاز را انجام خواهد داد و در این ارتباط معاونت خدمات شهری و سازمان زیباسازی و مدیران مناطق برای تغییر تابلوها همکاری خواهند کرد.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: تعیین تکلیف اسناد مالکیت اراضی واقع در بافت‌های مشمول بازآفرینی دارای اسناد قول‌نامه‌ای ضروریست.

رسول میرباقری افزود: همچنین ماده ۱۲ قانون جهش مسکن در بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی شهرها از سوی وزارت راه و شهرسازی باید تعیین تکلیف شود.

در این جلسه کتابی با موضوع فعالیت‌های پژوهشکده رویان نوشته هاجر صفائیه نویسنده اصفهانی رونمایی شد.

رئیس پژوهشکده رویان نیز در این جلسه گفت: حوزه فرهنگی شهرداری باید در تبلیغات شهری مباحثی از جمله فرزند آوری را بگنجاند چرا که ازدواج و فرزندآوری از جمله معضلات فعلی کشورمان است. محمدحسین نصراصفهانی خاطرنشان کرد: این روزها شاهد کاهش انگیزه جوانان برای ازدواج هستیم لذا باید درباره این مقوله و بهار باروری بیشتر سخن گفت.