ستون راست بالا copy

نفت کوره یا همان مازوت (Mazut)، یک هیدروکربن‌ نفتی ارزان‌ و سوختی کثیف است و استفاده از آن در بیشتر کشورهای جهان برای واحدهای صنعتی مجاور مناطق پُرجمعیت و دچار معضل آلودگی هوا محدود شده است.

به گزارش دنیای اقتصاد محمد نورصالحی روز یکشنبه در نُطق پیش از دستور شصت و هشتمین جلس علنی شورا اظهار‌کرد: استفاده از مازوت در نیروگاه‌های همجوار اصفهان آلودگی این کلانشهر را تشدید کرده است و هزینه آن را هم مردم اصفهان می‌پردازند.

وی خاطرنشان کرد: مباحث فرهنگی نیز در این زمینه مهم است که مردم بدانند چه میزان برق و گاز می‌توانند مصرف کنند تا آسیب آن را مردم دیگر شهرها نبینند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: از کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورا درخواست می‌کنم تا این موضوع را بررسی کنند و هرگونه مکاتبه‌ای هم با دستگاه‌های ملی لازم است در این زمینه انجام شود.

وی با اشاره به پدیده آلودگی هوا گفت: صنایع آلاینده زیر شعاع ۵۰ کیلومتری از گذشته در اطراف اصفهان استقرار پیدا کرده‌اند و به همین علت میزان آلودگی بسیار بالا می‌رود و توجهی نیز به این مساله نمی‌شود.

نورصالحی همچنین با اشاره به مشکل آب اصفهان تاکید کرد: هیچگونه برنامه مُدون، زمان‌بندی شده و به اجماع رسیده‌ای برای برگشت جریان پایدار آب به زاینده‌رود وجود ندارد.

وی اظهار‌کرد: نداشتن هماهنگی، همفکری و وحدت در گفته و عمل، مساله‌ای است باعث می شود از این ناحیه آسیب ببینیم، زیرا هر کس، هر راهی را که فکر می‌کند صحیح است، پیگیری می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: همه بزرگان باید کمک کنند و مسوولان و کسانی که در مدیریت عالی کشور حضور دارند و صحبت آنها شنیده می‌شود هم باید نسبت به این موضوع اهتمام جدی داشته باشند.

زاینده‌رود در دهه‌های اخیر بر اثر بی‌توجهی و دخالت بی‌حساب و کتاب در نظام طبیعت، گرفتار خشکی شده و جریان دوره‌ای، نه دائم آن مشکلات متعددی را برای حوزه محیط ‌زیست، پوشش گیاهی و گُونه‌های جانوری، بخش کشاورزی و تامین آب آشامیدنی منطقه ایجاد کرده است.

نورصالحی همچنین با اشاره به بازدید خود از قطار شهری اصفهان گفت: خدمت رسانی مترو با شرایط قابل قبولی انجام می‌شود، بر اساس جمع بندی کمیسیون حمل و نقل شورا، راه‌اندازی خط ۲ از نظر عملیاتی و پیش بینی ناوگان، برق و تاسیسات، از سمت دارک به میدان قدس شهر اصفهان در زمانی زودتر از سایر بخش‌های این خط، امکانپذیر است. وی افزود: با این حال نامه‌ای به شهردار نوشته شده است تا راه‌اندازی خط ۲ مترو از سمت دارک و زینبیه صورت گیرد، زیرا کار در آن بخش آماده‌تر است و جمعیت بییشتری نیز در آن منطقه حضور دارند همچنین پیش بینی می‌شود خط دو تا پیش از پایان ۱۴۰۲ به ایستگاه ابن‌سینا برسد.

نورصالحی با اشاره به شایعاتی در باره ساماندهی نیروی انسانی در شرکت مترو بیان کرد: شرکت مترو تحت قانون تجارت بوده اما اکثر سهام آن متعلق به شهرداری اصفهان است و در عمل زیرمجموعه این سازمان محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: در این شرکت نیروهای خوبی تربیت شده‌اند و تمام سابقه خدمت آنها در زمینه مترو است و سرمایه محسوب می‌شوند و در این راستا توجه مدیریت شهری برای اینکه اتفاقات خلاف سیاست‌های شهرداری در این شرکت رُخ ندهد، ضروریست.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه به مناسبت روز حمل و نقل گفت: گردانندگان ناوگان اتوبوسرانی اصفهان حدود ۲ هزار نفر هستند و نشاط و شادابی و علاقه مندی برای خدمت به مردم در این قشر موج می‌زند.

وی با بیان اینکه نقش بخش خصوصی در پایانه‌ها بسیار پررنگ است، گفت: نوسانات اقتصادی دوران کرونا سبب ضرر دیدن این بخش شده است که نیازمند حمایت هستند.

نورصالحی افزود: باید از ظرفیت بخش خصوصی برای حمل و نقل درون شهری نیز استفاده کرد و در این زمینه مذاکرات مقدماتی هم انجام شده است که باید پیگیری شود.