معرفی مقصر اصلی آلودگی هوای اصفهان

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در نطق پیش از دستور شصت و ششمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان  با تأکید بر اینکه معلولان باید از امکانات برابر برخوردار شوند، اظهار کرد: با وجود تلاش‌های صورت گرفته معلولان با مضیقه‌هایی به‌خصوص در حوزه مناسب‌سازی و حمل‌ونقل عمومی روبرو هستند، درحالی‌که خواسته‌ای بیش از این ندارند.

وی با اشاره به بحران آلودگی هوا گفت: هفته گذشته عنوان کردم هر دو فاز نیروگاه شهید منتظری از سوخت مایع استفاده می‌کند. قرار شده که برنامه‌ای ۳ ساله در حوزه تبدیل و ارتقا نیروگاه‌های اطراف شهر اصفهان و پیگیری انرژی‌های تجدید پذیر تدوین شود.

 نورصالحی ادامه داد: بخش عمده‌ای از آلایندگی شامل ۶۷ درصد مربوط به آلاینده‌های ثابت یعنی کارخانه‌ها و ۳۳ درصد مرتبط با بخش متحرک است که پیگیری برای رفع آلایندگی کارخانه‌های بزرگ اطراف اصفهان مدنظر قرار دارد.

وی با اشاره به لزوم انتقال برخی کارخانه‌ها، کوره‌های آجرپزی و... ساماندهی آن‌ها، گفت: مناطق صنعتی اطراف اصفهان به‌خصوص آن‌ها که شرایط آلایندگی دارند باید ساماندهی شوند.

توسعه نامبارک در منطقه صنعتی محمودآباد

وی ادامه داد: توسعه نامبارکی در منطقه صنعتی محمودآباد از دولت نهم و دهم شروع شد و اکنون با این مشکل مواجه هستیم. مسوولان قضایی استان نیز درگیر این موضوع هستند و امیدواریم موفق شوند تا از توسعه این قبیل صنایع در اطراف اصفهان جلوگیری شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه اگر اصفهان در رأس آلوده‌ترین شهرهاست باید در بحث نوسازی ناوگان تاکسی و اتوبوس و اضافه کردن کاتالیست و فیلتر که از تشدید آلودگی جلوگیری کند مورد حمایت قرار گیرد، افزود: پالایشگاه اگر بنزین یورو ۵ تولید می‌کند و مضراتش برای اصفهان است اولویتش نیز باید برای اصفهان باشد.

نورصالحی با اشاره به لزوم کاهش سفرهای درون‌شهری گفت: حوزه حمل‌ونقل باید برای استفاده کمتر از خودرو فرهنگ‌سازی کند که البته قبل از آن باید حمل‌ونقل عمومی توسعه پیدا کند.

وزارت نیرو برای آب اصفهان برنامه‌ای ندارد

وی تصریح کرد: در حوزه آب به‌رغم قول‌های داده شده و تأکید رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم اصفهان، مسوولان به‌خصوص وزارت نیرو، برنامه‌ای ندارد، اما در جهت تشدید این بحران اگر قدمی برنمی‌دارد در جهت کاهش آن نیز اقدام نمی‌کند.

ورود دادستان به استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه اصفهان

سید امیر سامع، رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای شهر اصفهان در تذکری با اشاره به آلودگی هوای اصفهان، اظهار کرد: از ابتدای سال در لایحه‌ای از سوی شهرداری به شورا و تصویب آن در ۱۸ بند مسائل مربوط به کنترل آلودگی مندرج شد.

وی افزود: شورای شهر به‌عنوان نماینده مردم مطالبه گر وضعیت هوای شهر است و در جلسه‌ چند هفته پیش با حضور مسوولان استانی و شهری، مقرر شد شورا به‌عنوان نماینده مردم در کنار مسوولان استان ازجمله مدیرکل محیط‌زیست که وظیفه نظارت بر اجرای قانون هوای پاک دارد در این حوزه مطالبه گر باشد.

این عضو شورای شهر اصفهان با اشاره به وضعیت صنایع بزرگ و کوچک گفت: مقرر شده بود گروه‌های نظارت، عملکرد صنایع هم‌جوار را دنبال کنند که در این خصوص باید اقدام شود.

وی با اشاره به بحث استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه گفت: برای اینکه این اتفاق رخ ندهد مطالبه داشته باشیم، زیرا هرگونه سوخت مازوت آلودگی هوا را تشدید می‌کند. پیشنهادم این است که مکاتبه‌ای با استاندار داشته باشیم و دادستان نیز به‌عنوان مدعی‌العموم این موضوع را مدنظر داشته باشد.

بازگشایی گلوگاه‌های شهری در مناطق

حجت‌الاسلام منوچهر مهروی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای شهر اصفهان نیز در این جلسه، با تذکر به مجموعه مدیران مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان گفت: در تأکیدات بودجه ۱۴۰۱ موضوع مهم گلوگاه‌ها مطرح شد. در برخی مناطق این گلوگاه‌ها برای مردم ایجاد مشکل کرده و قرار بود لوایحی در این خصوص داشته باشیم. امروز یکی از مناطق نسبت به این موضوع مصوبه لازم را داشت.

 وی افزود: مناطق دیگر مانند منطقه ۳، با توجه به وجود بافت فرسوده و تاریخی باید نسبت به بازگشایی گلوگاه‌ها اقدام کنند و در این راستا باید به قول‌هایی که به مردم دادیم عمل کنیم.