لزوم طرح پروژه قطار سریع‌السیر در شورای اقتصاد

احمد وحیدی شامگاه جمعه پیش از ترک اصفهان در مصاحبه با خبرنگاران استان در سالن اجتماعات استانداری اصفهان افزود: پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان- قم- تهران موضوع مهمی برای صنعت ریلی کشور است و در این رابطه باید اقدام جدی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: این پروژه نیازمند تامین منابع مالی بسیاری است از این رو دولت به دنبال تأمین مالی پروژه است که بخشی از آن در حدود ۴ میلیارد «یوآن» تأمین اعتبار شده و مقداری دیگر نیز باید در شورای اقتصاد مورد تایید و تصویب قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان- قم- تهران پروژه بسیار مهم، در آینده کشور اثرگذار و در دستور کار است، امیدوارم بتوانیم شاهد تحقق این پروژه در کشور باشیم.

عوارض آلایندگی شهرهای استان اصفهان پرداخت شود

وزیر کشور دولت سیزدهم در خصوص تعیین تکلیف عوارض آلایندگی در استان اصفهان، بیان کرد: موضوع عوارض آلایندگی در جلسه با شهرداران استان اصفهان مطرح شد که براساس قانون باید درصدی توسط کسانی که آلایندگی را ایجاد می‌کنند به شهرداری‌ها تخصیص یابد تا صرف بهسازی وضعیت شهرها شود.

احمد وحیدی ادامه داد: در گزارشی که در خصوص شهرهای اصفهان شنیدیم در برخی سال‌ها این مبلغ عوارض تأمین شده و در سال‌هایی تأمین نشده است که باید منابعی که آلایندگی ایجاد می‌کنند در سازمان محیط زیست مشخص شوند تا توسط سازمان امور مالیاتی وصول این عوارض تحقق یابد.

وحیدی اظهار‌کرد: وظیفه اصلی ما پیگیری حل مشکلاتی است که امروز در شهرستان ها وجود دارد و استاندار اصفهان انقلابی، جهادی و پرتلاش است و برنامه‌های خوبی برای شهرستان های استان در نظر دارد و از نزدیک مسائل را کنترل می کند.

وی افزود: برنامه‌های خوبی در دستور کار استاندار اصفهان است البته مشکل عمومی اصفهان تنش آبی است که بنا به تناسب در شهرستان‌هایی که بیشتر تحت تأثیر هستند باید دنبال شود و امیدواریم منابع در حد مقتضی فراهم شود.

دولت از پیشنهادها و نظرات کارشناسی فعالان اقتصادی استقبال می‌کند

 همچنین وزیر کشور در نشست با فعالان اقتصادی و دانش‌بنیان استان اصفهان گفت: از فعالان عرصه صنعت و تولید انتظار داریم در کنار دولت باشند و از پیشنهادها و نظرات کارشناسی آنان در راستای کاهش و حل مسائل و مشکلات استقبال می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به زیرساخت‌های موجود در کشور می‌توانیم آماده جهش جدیدی در عرصه اقتصادی شویم. اقتصاد ما باید صادرات محور باشد و در این راستا گام‌های بلندی برداشته شده اما باید با جدیت بیشتری این حوزه دنبال شود.

وزیر کشور ادامه داد: ایران عزیز ما در نقطه تحولی که امروز حول محور اقتصاد تعریف می‌شود، قرار گرفته اما اگر از گردنه توطئه‌های اقتصادی عبور کنیم می توانیم در جهان و منطقه در این زمینه تعیین کننده باشیم.

وحیدی تصریح کرد: دشمنان امروز با هم همراه شده اند تا مانع رشد کشور شوند و باورشان این بود که می توانند ایران را به زانو در آورند، تجزیه ایران، توطئه، بی ثباتی در یک شرایط دائمی و عقب ماندگی کشور از خواسته‌ها و اهداف همیشگی دشمن علیه ملت و کشور ما بوده و هست.

وی با بیان اینکه دشمن همه سیاست‌ها را به خدمت گرفت تا به خواسته خود برسد، افزود: اما خود آنان گفتند سیاست تحریم شکست خورده و فشار حداکثری دیگر جواب نمی‌دهد، دشمن در تمام این سالها با همه ظرفیت اقتصادی، نظامی و امنیتی خود به میدان آمده اما هر بار شکست خورده که این خود نشان دهنده قدرت ماست. وزیر کشور اظهار کرد: به راستی کشور ما رو به جلو می رود و دشمن گام به گام عقب می‌نشیند در این شرایط باید در وهله نخست شرایط و موقعیت خود را به خوبی دریابیم؛ بهره‌وری منابع را بالا ببریم که این بهره‌وری در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی ضروری است.

وحیدی عنوان کرد: اگر بهره‌وری را ارتقا دهیم، قیمت تمام شده کاهش اما کیفیت افزایش می‌یابد ضمن آنکه باید ظرفیت‌های پراکنده را تجمیع کنیم زیرا وقتی قدرت‌ها کنار هم جمع شوند می‌توانیم کارهای بزرگ انجام دهیم و وقتی همه با هم باشیم تلاطم را پشت سر می‌گذاریم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه بازاریابی عملکرد ضعیفی داشته ایم، گفت: بهترین نوع فرش در ایران بافته می شود اما از بازار بزرگ جهانی فرش نمی‌توانیم به خوبی بهره‌مند شویم. ذائقه‌یابی ما ضعیف است و باید در این حوزه به خوبی قدم برداریم.

وی با تأکید بر توجه به زنجیره ارزش تصریح کرد: در این میان دولت نباید دخالت کند، بلکه وظیفه دولت حمایت، هدایت و تسهیل‌گری است و فعالان اقتصادی صبورانه تلاش کنند و مطمئن باشند که مسیر ما پیروزی است و اگر در سنگر بمانیم سریع‌تر به پیروزی می رسیم.

وزیر کشور افزود: بزرگترین حامی فعالان اقتصادی رهبر معظم انقلاب هستند که بارها در شأن فعالان اقتصادی سخن گفته اند آنگونه که باعث غبطه همگان شده است، رئیس جمهور نیز با تمام توان تلاش کرده و پیگیر رفع مشکلات این حوزه است بنابراین در این شرایط دلسردی و خستگی جایگاهی ندارد.