مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی، عصر پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه در هتل عباسی اصفهان برگزار شد. در این مراسم، محمد صادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، دوران اقتصاد دانش بنیان را سومین دوره از دوران علمی فناوری کشور دانست و اظهار کرد: مهم‌ترین پیشرفت نهادی دوران اقتصاد دانش بنیان که از سال ۸۹ آغاز شده است، تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است یا شتاب دهنده‌هایی (به طور خاص خصوصی) که در آن سال‌ها در این حوزه شکل گرفتند.

وی ادامه داد: در زمینه پیشرفت‌های کارکردی اقتصاد دانش بنیان می‌توان به افزایش شرکت‌های دانش بنیان، اشتغال و فارغ‌التحصیلان در این حوزه‌ها، فروش و نیز توسعه درآمد حاصل از شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه ما همچنان در گذار اقتصاد دانش بنیان سیر می‌کنیم، افزود: امروز با نگاه کردن به کشورهای همسایه، می‌بینیم که جهت‌گیری و حرکت آن‌ها به سمت اقتصاد دانش بنیان است. متاع با ارزش امروز در حوزه اقتصادی، دانش و فناوری است. درواقع، همه ما اعتقاد داریم که از حوزه اقتصاد منبع محور و ماشین‌محور عبور کرده‌ایم و بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، امروز به این سیاست رسیده‌اند و تمام مشوق‌ها و جهات‌گیری آن‌ها به سمت اقتصاد دانش بنیان است.  

خیاطیان خاطر نشان کرد: امروز اقتصاد دانش بنیان برای ما یک انتخاب نیست، یک ضرورت است؛ باید از اقتصاد منبع محور عبور کرد. ما  ناگزیر هستیم که به سوی اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم.  

وی ظرفیت دیگر کشور را ظرفیت نیروی انسانی دانست و در این خصوص یادآور شد: بر اساس شاخص نوآوری جهانی در سال ۲۰۲۲، رتبه ما هفت پله ارتقاء پیدا کرد و به رتبه ۵۳ رسیدیم، در حالی که رتبه ما در سال ۹۴ از ۱۴۳ کشور ۱۲۱ بود.

وی تاکید کرد: در حوزه فناوری، مهم‌ترین آسیب، فضای کسب و کار است. آمار ما در این حوزه آمار قابل توجه و جالبی نیست.  

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری دو عامل را در مهاجرت نخبگان تاثیر گذار مطرح کرد و ادامه داد: دو عامل که عبارتند از ۱. عوامل کششی خارجی ۲. عوامل رانشی داخلی که باعث مهاجرت نخبگان از کشور می‌شوند و یکی از عوامل رانشی داخلی همین موانعی است که ما در حوزه کسب و کار برای کارآفرینان خود ایجاد می‌کنیم.  

وی با بیان اینکه ابزارهای توسعه نوآوری در کشور متنوع است، گفت: یکی از این ابزارها، ترویج خلاقیت و نوآوری است و جشنواره شیخ بهایی و جشنواره‌هایی از این دست در راستای ترویج خلاقیت و نوآوری بسیار ارزشمند هستند. خیاطیان عنوان کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی موظف به حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است و امروز ما بیش از ۷۵ خدمت را در صندوق‌های  نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌کنیم.  

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری اعلام کرد: ما در صندوق نوآوری، به‌عنوان نهاد تامین مالی این حوزه فعالانه در خدمت شرکت‌های دانش بنیان هستیم و برگزیدگان شرکت‌های نوپای این دوره از جشنواره را تا ۵۰۰ میلیون تومان و برگزیدگان به‌عنوان شرکت‌های رشد یافته را تا ۲ میلیارد تومان در این دوره حمایت می‌کنیم.