مهران زینلیان  در رویداد فناورانه و نمایشگاه ملی حمل و نقل دانش بنیان که به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، افزود: براساس محاسبه تعداد روزهای هوای ناسالم، اصفهان آلوده‌ترین کلان‌شهر و رکوردار مصرف گازوئیل کشور است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد صنایع در حدود هشت درصد از مساحت استان و بیشتر در شعاع ۵۰ کیلومتری کلان‌شهر اصفهان مستقر هستند، عنوان کرد: این موارد ناشی از توسعه ناپایداری است که در ادوار مختلف برای اصفهان رقم خورده است.

زینلیان افزود: بخش بسیاری از منابع آلاینده در استان و شهر اصفهان بر گرفته از منابع متحرک (خودروی سواری، کامیون، موتورسیکلت و ...) است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان اظهار کرد: در استان اصفهان بیش از یک میلیون خودرو در حال تردد است که عمدتا هم فرسوده هستند.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا بایستی در رویدادهایی اینچنینی علاوه بر بیان واقعیت‌ها، راهکار نیز ارائه شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان تصریح کرد: در سال گذشته با بررسی‌های انجام شده تلاش شد تا برنامه‌ کاهش آلودگی هوا در استان و کلانشهر اصفهان تدوین و تنظیم شود.

وی افزود: امیدوارم در سال پیش‌رو پنج هزار تاکسی، یکهزار دستگاه اتوبوس گازسوز و ۵۰ هزار موتورسیکلت فرسوده جایگزین شوند و از طرفی پیگیر هستیم تا برای تامین اعتبارات لازم برای قطار شهری اصفهان از صندوق توسعه ملی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: با تلاش‌هایی که در سطح ملی انجام می‌شود در حوزه قطار سریع‌السیر پیشرفت‌های قابل توجهی داریم و امیدوارم به زودی مشکلاتی که طی چند سال گذشته ایجاد شده حل شود تا ستون فقرات حمل و نقل کشور کامل شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: رویکرد ما در استان اصفهان، توسعه صنایع دانش‌بنیان و صنعت گردشگری است؛ دوران بی توجهی به مسائل زیست‌محیطی به پایان رسیده و در شورای برنامه‌ریزی استان در برابر توسعه صنایع آب‌بر و آلاینده ایستادگی می‌کنیم تا زمینه فعالیت برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شود.

زینلیان افزود: برگزاری رویدادهای حوزه حمل و نقل بایستی مستدام باشد و با شاخص گذاری مناسب اقدامات خود را رصد کنیم.

نمایشگاه ملی حمل و نقل دانش بنیان رویدادی نیاز محور در حوزه حمل و نقل و ترافیک است که در محیط دانشگاه صنعتی اصفهان از ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با حضور ۳۵ شرکت دانش بنیان و فناور و شهرداری اصفهان برگزار شد و تا ۱۵ اردیبهشت ماه ادامه داشت. محورهای نخستین رویداد حمل‌ونقل دانش‌بنیان شامل وسایل نقلیه نوین و پاک و تجهیزات و زیرساخت‌های آن، کاهنده‌های مصرف سوخت، محیط زیست و کاهش آلاینده‌ها، سامانه‌های هوشمند مدیریت تردد و ایمن، تولید تجهیزات ترافیکی و تجهیزات قطار شهری بود.